Gå til innhold

Hvor mye av permisjonen har dere tenkt å "gi" til barnets far?

Anbefalte innlegg

Vi/jeg skal søke om fødselspenger i disse dager, og jeg er litt usikker på hvordan vi skal fordele permisjonen oss i mellom. Vi er gift, og mannen min ønsker så mye som mulig utover de 6 ukene på slutten. Dette syns jeg er strålende! Samtidig har han sagt at dette skal jeg få lov til å vurdere selv (overraskende diplomatisk og raust fra den kanten, men fint for meg). Det er jammen ikke så lett. Ideelt sett tror jeg på at det beste for barnet er når mor og far er hjemme i ca like lange perioder. Men jeg vil jo ha mest mulig, jeg også! Tida går så fort, sier de fleste erfarne mødre jeg kjenner. Og ofte er den morsomste perioden fra 6 mnd til ett år, når barnet gir mer respons og sovinga er kommet mer i orden (håpe, håpe :-)). Så jeg tenkte 9 mnd til meg og 3 mnd til pappaen (80% lønn). Blir det litt for brå overgang mht amming etc, så legger jeg inn ferien min etter endt permisjon. Får oktoberbarn, så da tror jeg at jeg gjør det uansett (får fullt ut med feriepenger fra jobben, heldigvis).

Hvordan har dere tenkt å fordele permisjonen? Det er jo heldigvis lov til å skifte mening underveis, så vi trenger ikke å bestemme dette nå. Men det hadde vært fint å høre deres synspunkter. Syns egentlig det er litt rart at dette skal være opp til meg, så det spørs om det ikke dukker opp noen protester fra mannen min når vi får satt oss ned og diskutert fordelingen ordentlig. Er forresten 26+3 og førstegangs (det var vel ikke så vanskelig å gjette, he he).

Fortsetter under...

Vi har tenkt å dele mest mulig likt, og litt etter hva som er best økonomisk sett for oss. Vi tenkte først på tidskonto, der han kunne jobbet min 50%, altså vært hjemme 3 dager, jobb 2 dager, og omvendt uka etter -men fant ut av div årsaker at dette ikke vil lønne seg for oss, siden jeg er deltidsstudent/selvstendig næringsdrivende.

Ville vært genialt om jeg hadde en "normal" fulltidsjobb å gå tilbake til etter fødsel, men sånn er det nå ikke engang her i huset :) Mannen min gleder seg masse til å kunne være sammen med babyen og bli kjent, og jeg er strålende fornøyd med at han virkelig vil -og jeg kan bare ikke skjønne de kommende mødre som ikke VIL gi noe av permisjonen sin til den kommende far, ingenting er jo bedre enn at de engasjerer seg vel? :)

jeg kommer ikke til og gi noen ting, men det er jo fordi jeg er alene.. he he.

men du har litt retigheter om du begyner og jobbe mens du ammer. som er greit og vite.

dette sier loven

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

så om du ikke bor så langt unna jobben så kan du jo reise hjem og amme babyen din iløpet av dagen. eller faren kan komme inom jobben med han/hun så du får ammet.

veldig enig med vims-74. Vi kvinner må slutte å gjøre oss selv til hovedpersoner i barnets første år og motivere menn til å dele permisjonen. Permisjonen er i utgangspunktet kjønnsnøytral, der 6 uker er forbeholdt mor og det tilsvarende far.

er enig. hadde jeg vært sammen med pappaen så hadde han fått en stor del av permisjonen om han ønsket det. det er viktig for alle 3 og bygge bond.

syns dere er fornuftige og storhjærtete

Hvis det lar seg gjøre -økonomisk, så ønsker jeg 50/50..

Synes det er like viktig at faren også tar del i permisjonen og blir kjent med babyen og skape bånd. Dette er like nytt for begge to.

Han er gira på det han også....

Annonse

Hei,

så flott at pappan vil ha mest mulig permisjon. Samboeren min og jeg delte likt sist og vi har ikke angret. Har en fantastisk sønn som like gjerne vil til pappa som til mamma, han er nå 16 mnd. Jeg starta jobb da han var 6 mnd. og jeg ammer ennå, så det kan gå kjempefint. Synes faktisk det var litt deilig å starte jobb og treffe andre voksne. I tillegg jobber jeg turnus så jeg fikk noen dager med pappa og baby, de gangene jeg hadde kveldsvakt.

En stor bonus med å dele er også at det hos oss er like naturlig at det er pappa som skifter bleier, bader, legger og kjøper klær, lager mat osv.

Vi venter barn igjen og skal dele denne gangen også:>) Lykke til med valget, husk det er barnet sin permisjon ikke mammas;>

Vi har også tenkt å dele halvt om halvt. Syns d er topp at samboeren min ønsker det. Jeg jobber som lærer og skal ha permisjon fra høstferie t.o.m påskeferien. Så blir det jobbing noen måneder før skoleferien tar til. Synes d blir perfekt at vi får hele neste sommer sammen:)

Minner om at det heter FØDSELSPERMISJON, og ikke MAMMAPERMISJON ;)

Mange som mener det er mamman sin perm dette...og at man "gir" bort noe av den tiden er jo latterlig å si. Man deler den opp slik det er mest hensiktsmessig! Og de fedrene som ikke vil ha mer enn de ukene de MÅ ha er skikkelige tapere spør du meg ;)

Synes det er kjempegøy å lese at flere tenker likt meg :o)

Var så redd noen ville synes jeg var umoden og uansvarlig som ville forlate babyen når den er 6 måneder gammel.

Er noen som har sett skjevt på meg da jeg nevnte tanken.

Men de var av den eldre generasjonen.

Det er viktig som Nick skriver - faren lærer å ta seg av barnet på lik linje som moren og da er det sååå mye mer avslappende for begge to.

Takk for fine svar!

Det er interessant å lese at så mange av dere vil dele permisjonen likt mellom far og mor. Ungene kommer til å stortrives med det! Det har jo selvfølgelig noe å gjøre med hva som lønner seg praktisk og økonomisk, også. Men vi gjør oss selv en stor tjeneste hvis far får ta like stor del i ansvaret.

Men flere venninner av meg (sterke, selvstendige damer) sier at det er ikke lett å reise på jobb når barnet er et halvt år. Hun ene sier faktisk at hun angrer på at hun ikke var mer "egoistisk" og tok mer av permisjonen selv. Skjer så mye i utviklinga hos barnet i den perioden, som man faktisk går litt glipp av. Men åh, så var det dette med at det handler jo ikke om meg, men om barnet...

Tror jeg holder meg til mine 9 mnd, så kan jeg heller være mer politisk korrekt ved nummer to... Men jeg skal vente og se når babyen først er her. Det må da være det beste rådet? Ingen familier har det helt likt. Vi førstegangsfødende aner nok ikke hva vi har i vente! Sikkert slitsomt, men også helt fantastisk. Gleder meg hvertfall masse!

Vi skal også prøve å dele mest mulig likt. Litt avhengig av hvordan det går i starten med amming og generell form, skal jeg ha de første 4 månedene i alle fall, så tar vi sansynligvis annenhver uke.

En del som synes det virker ambisiøst, så vi får se.

Det som er bra er jo at jeg får jo en time ekstra fri hver dag til amming, så selv om jeg går tilbake i jobb, får jeg jo kortere dager !

Vi har heldigvis begge jobber der vi ikke taper noe på dette økonomisk, noe som kan være en hindring.

Annonse

Du kan være hjemme til babyen er et halvt år, og etter det kan dere jobbe 50%, og ha permisjon 50% begge to i et halvt år. Vi gjorde det slik forrige gang, og var veldig fornøyd med det. Da blir det ikke så slitsomt å begynne på jobb igjen, for det er bare halv stilling. Dessuten får dere begge masse tid med babyen, samtidig for det "skjer litt mer" i hverdagen.

Etter a jeg har tatt de "obligatoriske" 6 ukene til mor skal han være hjemme en dag i uka resten av tiden.. I tillegg kommer 6 uker pappapermisjon. Vi har også mulighet til å jobbe noe hjemmefra, slik at vi kan være litt fleksible etter hvert. Tror det blir bra, og han er også kjempepositiv! Han hadde ikke tenkt på at han kunne få noe mer enn pappapermisjonen, så da jeg forslo en dag i uka ble han så glad at han fikk tårer i øya!

Vi er begge i fast jobb. Kan jeg være hjemme de første 6 månedene også kan vi dele de 6 siste?? At jeg f eks jobber 2 dager i uken og han er hjemme også jobber han 3 dager i uken som jeg er hjemme?

Kan man dele det sånn??

Skulle ikke være noe problem, Vi har tenkt å dele annenhver uke i stedet, men i praksis blir det tilsvarende....

om dere skal ha 44 uker permisjon totalt, behøver dere vistnok heller ikke tidskonto for å få fikset dette.

Selvfølgelig avhengig av at ikke arbeidsgiverene deres setter seg på bakbeina, selv om jeg ikke tror de har lov til det.

Mannen min skal ha 6 ukers pappaperm, resten tar jeg. Økonomisk er dette mest fornuftig, og mannen min vil gjerne ha det sånn. Er ikke redd for at han ikke skal få det samme båndet til barnet, han får jo masse tid med barnet etter jobb, 5 ukers ferie og 6 ukers perm.

Jeg venter mitt andre barn, og denne gangen kommer jeg til å ta omtrent hele permisjonen selv (bortsett fra det mannen min har krav på selvsagt). Grunnene er mange, blant annet så er vi midt i flytting til annen kommune, han har nettopp begynt i ny jobb, og jeg har mulighet til å få meg jobb høsten 07, men ikke før - dvs dumt å gå 1mnd arbeidsledig unødvendig. Han kommer til å ta sine uker på slutten av permisjonstida, for da skal jeg begynne i nyjobben uansett. Hvis jeg får den da, hehe :)

Med førstemann gikk jeg tilbake til fulltidsstudier da lillejenta var 4mnd, og mannen min tok resten av permisjonen (vi valgte løsningen med 10mnd og 100%lønn). Det var ei veldig fin tid, og vi syns denne muligheten er kjempeflott :)

Viss vi begge hadde hatt faste stillinger og fulle rettigheter til permisjon så hadde vi delt så likt som mulig. Syns løsningene med at mor tar f.eks de første 3 månedene, og så jobbe annenhver uke resten virker supert hvis det lar seg gjøre med jobben man har.

Vi er nok studenter begge to, og det er nok bare jeg som har rettigheter da, men slikt skjer:) Pappaen skal nok få kvalitetstid med ungen likevel:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...