Gå til innhold

Hei du som har tatt kseisersnitt :) jeg har 5 spørsmål om tiden etterpå på sykehuset !

Anbefalte innlegg

Hei du som har tatt kseisersnitt :) jeg har 5 spørsmål om tiden etterpå på sykehuset !

1) Får man masse sprøyter i dagene etter snittet ? Mot blodpropp osv. Isåfall hvor settes de ? Er de vonde ?

2) Hvor mange dager er det normalt å ligge der etter planlagt ks ? Hører så mye forskjellig, så derfor kan jo du fortelle meg hvor mange dager du lå der kanskje ?

3) Fikk barnefaren være sammen med dere om natten ? På Ullevål sier de at han ikke får det, og at han kun får være der i besøkstiden, stemmer dette ?

4) Hvor mye fikk du se barnet første dagen, altså den dagen det ble født ? Hører mye forskjellig her også.

5) Hvordan var det for deg å få satt spinalbedøvelsen ? Gruer meg fælt til denne !

Hilsen en spent som skal ha planlagt ks 31 august !!!

Fortsetter under...

1) Jeg fikk daglig smertestillende i en venflon som var festet i venstre lår og og sprøyte mot blodpropp hver kveld i mage eller høyre lår.

Den siste må jeg innrømme er litt vond.

2) På Haukeland er det 5 dager + fødselsdagen for hastekeisersnitt, og 4 dager + fødselsdagen for planlagt. Men du kan skrive deg ut før hvis du føler deg klar for det.

3) Forskjellig fra sykehus til sykehus. På Haukeland får de ikke det hvis du ligger på barsel, men kan velge å flytte over på sykehotell hvor du må klare deg selv og hvor faren kan være med.

4) Jeg hadde han inne hos meg hele tiden fra jeg kom opp fra oppvåkningen til jeg dro hjem.

5) Den var ikke vond i det hele tatt selv om sånne sprøyter alltid har vært min store skrekk. Jeg skalv som bare det og den måtte settes to ganger, men merket ingenting av noen av gangene. Men få de bare til å sjekke skikkelig om den virker før de skjærer, det gjorde de ikke på meg........

Lykke til.

1) Jeg fikk en sprøyte pr dag. Det var klexane. Den er ikke vond. Den settes enten i magen eller i låret. Mot smerter fikk jeg tab.

2) Jeg lå der 6 dager. Men hun som lå på rommet mitt lå der 4 dager. Så det velger en litt selv.

3) Det var kunn i besøkstiden han skuller være der, men de som tok keisersnitt får ofte ene rom, så da er det ikke så nøye. Men ikke om natte kunne han være der.

4) Jeg fikk mitt barn halv 7 på kvelden, så jeg fikk se det med en gang, så tok de barnet med til føde avd. Der ble det stelt, men når de var ferdig med det kom de tilbake med barnet. Da kunne jeg ha det hos meg så mye som jeg ville.

5) Det kjente jeg ikke noen ting til. de bedøver litt rund først, så det må du ikke grue deg til. Jeg må innrømme atte jeg er en pyse som ikke tåler for mye smerte, men den var ikke vond i det hele tatt.

1: Man får fragmin som er blodfortynnende. De svit litt som et lite vepsestikk.

2: På Rikshospitalet ligger man 4 dager + dagen man føder. Jeg ligger her fortsatt, fikk en ekstra dag siden melken min ikke var kommet og tulla hadde gått ned mere en 10% i vekt. Nå ser jeg forresten ut som Dolly Parton :)

3:Jeg var så heldig å få ene rom, så pappan har vært hos oss hele tiden. Stemmer at ikke pappaen får være der første dag på Ullevål, ja.

4: Jeg lå 3 timer på postopp, etter det fikk jeg ha henne hos meg så mye jeg ønsket. De hadde henne på natten siden man ikke er så mobil og det var digg å sove litt, både for meg og mannen min. Man har veldig vondt i såret så en ligger som en pannekake i sengen.

5: Det gjorde ikke noe vondt i det hele tatt. Veneflon en vondere.

Håper disse svarene hjelper det noe. Lykke til. Når skal du ta ks?

Takk for svarene som har kommet så langt !!! =)

Jeg skal ha ks 31 august, akkurat om 50 dager hehe !!! Synes det er utrolig synd at samboer ikke får være hos oss...det er jo like mye hans barn som mitt, må innrømme at dette er noe av det jeg gruer meg allermest til...at han må dra hjem ! Føles SÅ unaturlig og rart ! Jeg vil det simpelten ikke, og ser ikke helt vitsen med det, han plager meg jo ikke akkurat !

En ting til, far har jo rett på 2 uker permisjon rett etter fødsel. I dette tilfellet må han da bruke 5 av de dagene hjemme alene ?! Det er jo helt teit og bortkastet - irriterende saker synes jeg !

Jeg får jo ks pga angst og fobi...veldig rart at jeg da skal måtte være alene ! Skal høre med de om det ikke finnes noen løsninger ! Gruer meg virkelig til akkurat det jeg ! Huff !

Klem klem !

1) Hmm..jeg husker desverre ikke det om sprøyta, enda jeg tok ks i fjor...

2) Jeg tok ks onsdag morgen og skulle egentlig reise hjem mandag, men maste meg til å få reise søndagen hehe..Jeg måtte komme tilbake mandagen og fjerne stinga eller hva det nå var jeg skulle gjøre - bytte bandasej?? Herregud, så glemsk jeg er da!!!

3) Barnefaren fikk ikke være der om natten

4) Jeg maste etter mann og barn med det samme jeg var sydd ferdig og ble kjørt til observasjonsrommet. De kom like etterpå, og vi var sammen resten av dagen. Fantastisk!! Jeg fikk ha prinsessa mi så mye jeg ville:)

5) Jeg synes ikke spinalbedøvelsen var vond i det hele tatt. Jeg har derimot kanyleskrekk og synes det var grusomt. Forsto ikke hvorfor legene maste sånn om at spinalbedøvelsen kunne være vond, og spurte meg gang på gang om det gjorde vondt. Et lite stikk var alt jeg kjente:)

Jeg hadde en svært positiv opplevelse med å ta planlagt ks, og kom med raskt etterpå:) Lykke til, det går nok kjempebra skal du se!!

Annonse

Samboeren din trenger ikke påbegynne sine 2 uker før den dagen du kommer hjem. Men kan ikke drøye noe lenger enn det heller.

Så: De to ukene kan starte tidligst den dagen fødselen er og senest dagen du kommer hjem.

Lykke til, det går så bra så.

jeg har tatt to keisersnitt jeg nå..et haste og et planlagt. Det som var planlagt var en kjempe fin opplevelse.. Men keisersnitt oppleves så forskjellig og oftes kommer skrekk historiene mest frem.. Men altså

ja du får blod fortynnene sprøyte hver dag etter, egentlig helst i 5 dager men jeg var på sykehuset i bare 2 så jeg fikk 2 ganger.( 3 dager m første)

2) sånn som jeg har skjønt det bestemmer du det selv, men du må være oppegående. Jeg tok keisersnitt kl 11 på onsdag og fredag 1330 var jeg hjemme. men da hadde jeg gått rund hele torsdag så de visste at jeg bevegde meg nok

3)pappan var ikke over om natten verken i tromsø eller ahus. Men vi var sammen hele dagen..

5) spinalbedøvelsen kjente jeg ikke noen av gangene og jeg og grudde meg til den da jeg skulle ha planlagt snitt..

jeg reiste fort hjem begge gangene for jeg klarer ikke å slappe av på sykehuset.. Deilig å komme hjem til senga si...

1. Fragmin i to dager som blodfortynnende, både første gang på Bærum og andre gang på Rikshospitalet. Smertestillende første døgn gjennom pumpe og sprøyter.

2. Jeg var på sykehuset 2 døgn begge gangene, og formen var bedre enn etter min første fødsel som var vaginal.

3. Min mann reiste hjem på kvelden til de eldste barna. Jeg som på firemannsrom på Bærum og på tomannsrom på Rikshospitalet. Og hadde begge gangene barna hos meg hele natta. Jeg var oppe å gikk samme kveld, men hadde de små liggende i min seng så slapp jeg å reise meg opp for å løfte de over i senga. Ønkser du det så kan den lille ligge på vaktrommet hos jormødrene og barnepl.

5. Spinalbedøvelse gikk ok. De måte prøve flere ganger andre gangen, og de satte spinalbedøvelsen gjennom epuduralnål. Tar litt tid... men anestesilegene er dyktige! Fordelen med å få satt spinal/epedural ved ks er at da har du ingen veer... Jeg fikk epedural ved første vanlige fødsel, og hadde masse veer... og anestesilegen var ikke veldig søt og snill... men sur... Det var på Ullevål.

Til slutt..... lykke til! Keisersnitt er like bra som vanlig fødsel...jeg synes det er bedre!

1. Jeg fikk blodfortynnende medisin i magen 2 dager og låret 3 dager etter snittet.. Ikke vonde nei.. De tar vel også blodprøver hvis det trengs..

2. Vet ikke hva som er vanlig. Jeg fikk beskjed om at vanlig liggetid var 3 netter, og det økte med 2 ved ks. Jeg lå i 6 dager jeg..

3. Pappaen fikk være der døgnet rundt når han ville. Barselhotell..

4. Sønnen min ble født i 23-tiden på kvelden, da ble han lagt til observasjon på barneavdelingen. Fikk se han i 3 minutter før de dro med han. De kom ned til meg med han morgenen etter i en time, og han ble flyttet ned på barsel kl 14 dagen etter. Da fikk jeg ha han så mye jeg ville..

5. Spinalen var vidunderlig!!! Jeg hadde kjempevonde rier før og under de satt den, og kjente ikke de stakk. De stakk to ganger. Det var som å komme til himmelen!!!!!!!!

Lykke til! Dette går kjempegreit!!

• 2 uker senere...

1. Kan ikke huske noen sprøyter jeg - men det er 4 år siden og jeg har ikke angst for sprøyter så jeg har sikkert fått det...

2. Jeg dro hjem den 5te dagen. Kunne dratt den 4dje, men siden de tar stingene 5te dag og vi bor langt unna og mannen min fikk være der, valgte jeg å dra den 5te dagen.

3. og 4. Hadde hastesnitt kl 18.15 med full narkose. Jenta lå ca 1.5 time i kurvøse hvor pappa'n var sammen med henne. En stund etter at jeg våknet, kom de ned til meg. Hun var vel ca 3 timer gammel? Så lå vi på et eget rom på fødeavdelingen (på Ringerike) om natta, og mannen min fikk være sammen med oss hele tiden. På Ringerike gjør de alt de kan for at faren skal få være der også om natten. Er det ikke plass eller han må hjem, får han komme og gå som han vil også utenom besøkstiden. En fantastisk fødeavdeling som flere og flere velger, selv om de bor i Oslo eller andre steder lengre unna!

5. Hadde hastekeisersnitt og full arkose

Gjest irismor

Hei

1) Du vil få en sprøyte fragmin hver dag i 5 dager. Den gjør ikke vondt, et lite stikk og kanskje litt sviing. Den settes i magen.

2) Ca 5 dager er normalen på Ahus så sant det ikke er noe spesielt. Jeg lå 2 dager da hadde jeg fått nok av hele stedet.

3) På Ahus er det slik at man skal ha enerom pga smittefare. Og da skal pappan kunne være hos deg.

4) Jeg hadde barnet inne hos meg hele tiden. Fikk keisersnitt sent om kvelden, men med engang jeg var tilbake på avd så var hun hos meg.

5) Spinalbedøvelsen synes ikke jeg var vondt i det hele tatt, bare litt ekkelt å ikke kunne kjenne mine egne ben. Det er viktig at du sitter veldig stille når den settes. Ikke noe å grue seg til c",)

Lykke til.

Hei:)

1) Jeg fikk ingen blodfortynnende sprøyter. Jenta mi kom kl.13 på formiddagen og jeg var oppe på mrgenen dagen etter. kanksje det hadde noe med det å gjøre..

2) Jeg lå 4 dager etter ks. Men jeg kunne dra etter 2 dager hvis jeg ville..

3) Samboer var ikke der om natta,men fikk være så mye han ville ellers.

4) Jeg fikk se jenta mi rett etter ho hadde fått en kjapp sjekk av barnelegen. Deretter tok jordmor og en stolt pappa henne med på føden for å veie henne osv. Jeg fikk henne til meg på intensiven etter jeg var sydd sammen igjen og da hadde jeg henne til jeg dro hjem.

5) Spinalbedøvelsen var ikke vond å få. Det som var mest ubehagelig var det å ikke kunne røre beina:)

Lykke til!

Det går så bra så:o)

Annonse

Hei En Jente,

Tiden flyr...vet ikke om du husker meg fra "bli gravid" men jeg husker deg. Jeg er der ennå jeg da :o(. Uansett, jeg tok keisersnitt når snuppelure kom.

1) Fikk blodfortynnende sprøyte i magen i 5 dager. Ikke vondt, men svir litt.

2) Jeg var på sykehuset fra tirsdag-søndag, men hadde en laaaang åpningsfase før de bestemte seg for KS.

3) Mannen min fikk være med under hele operasjonen og var der til midnatt. snuppelure ble født kl 20. Kunne ikke være over på sykehuset pga mange fødende og liten plass. Dette var Bærum sykehus. Mannen min var hos meg utenom vissit tid hver dag, det var ingen som klaget på det.

4) De tok jenta vår ut med en gang hun kom ut, for å pakke henne inn i håndklær etc. Da fikk den nybakte pappan være med. Hun skrek like herlig selvom hun kom ut av feil "hull"..men allikevel riktig ;o). Hadde henne hos meg stort sett hele tiden.

5) Jeg fikk epidural og dette gjorde ikke vondt. Vi snakker om himmel og helvete....så den lille smerten evnt ved spinal/epidural er verdt det. Må jo nevne at jeg har sprøyte-skrekk...og alt gikk strålende.

Dette går så utrolig bra.

Lykke til og kos deg videre med svangerskapet i den korte tiden som er igjen. Vet dere forresten hva det blir?

Hei:o)

1. Jeg fikk sprøyter daglig hver dag etter ks i ca 7 dager tror jeg det var. Var mot blodpropp. Fikk valge av å få de i magen eller låret. Tok dem i magen.. De svidde i ca 20 sek etter at de var tatt men det var ikke spes vondt.. Og jeg er driiiiiiiitredd sprøyter..

2. Jeg lå der ca 5 dager.. Dro hjem, men det var pga at jeg ser sykehuset hær jeg bor..

3. Pappan lå sammen med meg fra dag 1.. Men jeg trengte hjelp hele tiden..

4. Jeg fikk se barnet hele tiden om jeg ville, men jeg var helt skutt etter ks at jeg greide nesten ingenting..

5. Den var VOND.. Kjente rykkninger i selve ryggraden da hun satte den, og ble veldig fort varm i leggene og lårene og mistet følelsen med en gang.. Men etter det kjente jeg ingenting..

Tuuusen takk ! Ja så klart jeg husker deg, går alt bra nå eller ? Så koselig å lese om dere :) Ja vi vet at det blir en jente, derfor nicket mitt er som det er hjihi !

Gruer meg vel allermest til sprøyta jeg, dum som jeg er, og kateteret haha !!! Husker du noe fra kateteret ?

Klem klem !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...