Gå til innhold

Til dere som er redd for MA


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var en av de. Og av den grunn bestilte jeg lege time, for å skjekke ut litt. Blir jo bekymret av å lese alt som står her..

 

Legen sa at det er ingen grunn for beekymring om det ikke har vært blødninger. MA er svært sjendent!

 

(Tok blod prøve for å skjekke hcg, om det er stigning til enste uke. Siden jeg allikevel var der. Men er ikke så bekymret lenger.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk:-)

Jeg er en av de som bekymrer meg over det som bekymre seg over kan.. desverre...

Men det er første gang jeg har lest den setningen : MA er svært sjendent!

Og jeg ble faktisk litt lettet! Så takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme, men trodde ikke MA/SA var så veldig sjeldent...

De fleste jenter/kvinner mister gjerne en gang i lpet av livet... Desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste som mister gjør det før de vet at de er gravide, og tror at de bare har en litt sen mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ikke SA er så uvanlig så er faktisk MA ganske så uvanlig! Kun 1% av alle gravide opplever dette! Viktig å skille mellom de to tingene der! Det er helt rett at 50% av alle gravide opplever en SA, men dette skjer, som nevnt ovenfor, ofte på mensdagen eller like etter slik at den kan oppleves som en forsinket menstruasjon! For hver uke vi går inn i blir vi tryggere og tryggere!

Tenk dere om... Kjenner dere egentlig noen som har gått gjennom en MA?

 

Det gjør hvertfall ikke jeg=)

 

Stor klem fra Miani (10. uke i dag) som endelig har lært seg å slappe av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en gyn avd og MA forekommer ofte før uke 12, ikke så ofte som sp.ab., men vi har en del tilfeller ila. året. Har man imidlertid kommet seg over svangerskapsuke 12 så er det mer sjelden at det går galt.

Men man må ikke gå å bekymre seg for å miste for da blir man sprø. Noen har kjempe symptomer på graviditet, andre har det nesten ikke. Jeg selv har ikke hatt så veldig mye symptomer, har så vidt vært kvalm og noel trett, nå nærmer jeg meg uke 30 og har en sprellende levende baby i magen min :-)

 

Stort sett så går det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjenner mange som har hatt ma, og fikk selv bekreftet at jeg hadde hatt en ma i dag, skal på utskrabning i morgen..og det der statistikk over hvor mage og % over hvor ofte osv ville jeg ikke tenkt på, det skjer hvis noe er galt med fosteret, ikke gå rundt og tenk på det verste, ikke noe vi kan gjøre fra eller til..kroppen/fosteret støtes ut hvis ikke alt er som det skal..lykke til dere andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så må jeg være noe helt utenom det vanlige av hva dere jenter både har hørt og fått fortalt...

 

Jeg har hatt 2 Sa begge rundt uke 7-8, ergo jeg viste jeg var gravid og jeg hadde sterke graviditets symptomer!

Jeg har hatt 1 Ma i uke 10, der jeg overhodet ikke hadde hatt noen blødninger frem til jeg fikk medisinsk abort og jeg hadde sterke graviditets symptomer to dager etter aborten.

Jeg har 2 bekjente som har hatt Ma og kjenner mange flere som har hatt Sa...

Så personlig vil jeg ikke si at Ma er særlig sjeldent og jeg synes jeg har god grunn til og være bekymret selvom jeg sitter her i uke 12 nå!

 

Ikke for å skremme noen med dette innlegget,men for og være realist!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk du er utenom det vanlige! Noen jenter har flere sa eller ma, men da er det faktisk noe "galt" med kroppene deres! Enten det, eller så er det helt tilfeldig!! Men jeg har hørt at noen er "plaget" med å miste, disse vil oppleve det oftere enn gjennomsnittet og det er ofte en grunn til det! Altså de er unntaket fra regelen!

Så selv om du har vært uheldig så mange ganger så gjør det det ikke mer normalt! Det du har opplevd er langt fra normalt og langt fra det noen av oss her inne har i vente! Det er en grunn til at du har krav på å få hjelp til å beholde av legen etter den 3. sa/ma!

 

Når det er sagt så må jeg si at jeg er lei meg på dine vegne at du har opplevd dette så mange ganger... Fryktelig trist, og jeg håper virkelig at det går din vei denne gangen! Det fortjener du for å finne motet til å prøve på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sjelden det er noe galt med kroppene til de som har sa/ma, bare så det er sagt. som oftest er det noe i fosteret som ikke utvikler seg som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om kroppene til alle som har SA, men om de som har gjentagende SA/MA! Dette har hvertfall jeg lest,går ut i fra at det er en feil som gjør at kroppen også støter fra seg friske foster! At det er derfor noen sliter med å få spiren til å sitte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det uvanlig?? Har hatt to MA, og legen min sa at det var stor sjangs for at jeg kunne oppleve dette igjen...

Kanskje det er mer vanlig på de som allerede har opplevd en MA, siden man allerede har sett at kroppen deres ikke støter ut et dødt foster med en gang..?

 

Hvertfall ble jeg litt forvirret av den kommentaren... Men litt lettet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler kontor med 3 andre, og når jeg hadde min MA viste det seg at 2 av disse også hadde opplev en MA. Tror kanskje MA skjer oftere en vi hører om da de også oftest skjer i 1.trimester, før de fleste har fortalt om graviditeten.

 

Desverre skjer både MA'er og SA'er, men dersom man sammenligner med sannsynligheten for at det skal gå bra, er det ikke noe en bør gå rundt og bekymre seg over. Tror de som har opplevd MA bekymrer seg mer en andre gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde også nerver for dette da jeg mistet symptom tidlig. Ringte lege osv og hun ville ikke sende meg på us el noe for MA var sååå sjeldent!

 

og i dag gikk jeg inn i min 20. uke.........

 

SJELDEN.. men d fins selvfølgelig de som er så uhelidig å må oppleve d flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det varierer fra lege til lege, når jeg nevnte Ma'en jeg hadde hatt for min lege så sendte hun meg til to tidlige ul (uke 8 og 12) uten videre spørsmål.

 

Når jeg hadde min MA, var jeg til UL kl halv ni på fredags kveld. Ble rekvidert etter å ha snakket ned legevakten om mine bekymringer. Hadde nødvendigvis ikke skjedd dersom jeg hadde snakket med en annen.

 

Ikke for å skremme noen, men dersom man leser litt på dette forumet er det veldig mange som har hatt MA'er til at det skal kunne kalles sjelden.

 

Uansett, det gjelder å tenke positivt. Går det galt så går det galt - er uansett ikke noe en kan gjøre.

 

Til anonym over, tror nok ikke at 75% av befolkningen opplever Ma'er, men også på min arbeidsplass viste det seg at flere hadde opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosteret dør, men støtes ikke ut på samme måte som ved en SA. De fleste merker ikke at fosteret er dødt før flere uker etter, gjerne forbundet med brunaktige blødninger.

 

For min del følte jeg meg ikke gravid lengre, men hadde aldri tenkt MA før jeg leste om det her inne, hadde rett og slett aldri hørt om det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til miani.

 

Jeg må si jeg føler meg både provosert og fornærmet av det du svarer på mitt inlegg over her.

Du skriver at det er noe galt med min kropp som gjør at jeg er uheldig og mister.

Da må jeg fortelle deg at jeg etter 3 års prøvetid og bli gravid har vert gjennom lang tid med utredning,der gjenntatte leger ikke har funnet noen ting som kan tillsi at der er noe galt med min kropp!

Jeg har i flere år hatt regelmessig menstruasjon og alle mine hormon prøver og andre prøver har vert over gjennomsnittet.

Du forteller også at det jeg har opplevd er LANGT fra normalt? Så vil jeg høre med deg hvilken medisinsk utdannelse du har for og kunne uttale deg om dette?

Etter å hatt kontakt med 4-5 forskjellige leger og flere spesialister på dette feltet i nå 3 år,har jeg flere ganger fått fortalt av dem at dette er noe som mange mange kvinner går igjennom hvert år og sånn er det bare... Uten noen form for feil ved kropp eller foster!

 

Du skriver også at det jeg har opplevd er LANGT fra det noen her inne kommer til og oppleve.Hva synske evner har du som kan sitte og si det? Eller er det bare en svak og urealistisk form for"trøst" til dem som føler seg utrygg?

 

Når alt dette er sagt,vil jeg bare nevne dette : Jeg fikk hjelp allerede etter min 1 Sa til og kunne beholde fosteret,jeg har fått alle tenkelige oppfølginger både med tidlige ultralyder og blodprøver.Og jeg har overhodet ikke mistet motet til og prøve på nytt vist det skulle gå galt denne gangen også.. Jeg har en frisk datter på 8 år men vil selvfølgelig gjerne ha flere..

 

Ønsker alle andre her inne lykke til!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen lege, jeg er faktisk ikke mer kompetent enn noen andre her inne! Jeg svarer på samme grunnlag som alle andre, personlige erfaringer, det jeg har lest, det jeg har hørt og det leger har fortalt!

Der har du grunnlaget for mine påståelser! At du blir fornærmet og provosert er jo ikke mitt problem, jeg bare gjenforteller det jeg har lest etter å ha vært på utallige nettsider og lest om graviditet!

 

Men slike som deg får det faktisk til å høres ut som om ingen kan forvente å gå over til 2. trimester og det er jo litt drøyt, kanskje?

 

Ellers ønsker jeg deg lykke til, det sinnet ditt kan jo ikke være bra for stresshormonene? ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med deg Miani. Har samme oppfatning som deg. Pga hva jeg har lest og hørt av leger. Synd noen skal ta det så personlig at noen mener noe så horribelt som det vi gjør ;)

 

Jeg mener ikke at det er noe galt med enkelte kropper. Disse kroppene er helt friske og normale, men noen kropper har bare vanskelig for å bli gravide, og opplever flere SA, uten noen god grunn. (Har jeg hørt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj...Her var det mye følelser. Og sånn er det. At noen blir fornærmet og lei seg må være lov. Det å irettesette noen for å ha blitt lei seg synes jeg er litt dumt, den personen er i sin fulle rett til å bli lei seg uten å få bekyldninger om at det å bli sinna i hvert fall ikke er bra for babyen. De fleste av oss gjør så godt vi kan, vi er opptatt av å hjelpe babyene våre til å overleve, og kanskje det er lurt å ikke bruke ord som "galt" eller "feil", for det kan være vanskelig å ikke ta det personlig. Det handler jo om personlige ting: For det å være gravid eller ikke få helt til å være gravid er et veldig sårbart tema. Poenget er at dette råder vi ikke over. Naturen ordner opp og gjør noe med situasjonen hvis alt ikke er som det skal, og takk for det. Jeg har en sønn på snart 3, har hatt 2 MA, og er nå gravid, 12 uker på vei, håper det går bra denne gang. 3 av mine venninner har opplevd MA, to av dem 2 ganger. Kanskje det er noe galt med oss, kanskje ikke. Kanskje det er tilfeldigheter, kanskje uflaks. Ikke vet jeg. Sønnen min er i alle fall frisk og fin og laget på første forsøk. Jeg skjønner at folk ønsker å opplyse om ting de har hørt fra leger eller på nettet, og det er fint! Tror det kan være lurt å være forsiktig allikevel med hvordan man sier ting. Jeg tror ikke dere mener noe vondt med det. Men de fleste som har hatt MA eller SA sliter med dårlig samvittighet uten grunn, og vi må støtte hverandre.

Dette ble veldig "snusfornuftig", men ble lei meg da jeg leste hvordan debatten utviklet seg. Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en MA, og legen min skillte ikke mellom SA og MA med henblikk på sannsynlighet. Faktum er at det skjer, og at det rammer mer eller mindre tilfeldig. MEN, som regel går det bra (er jo flere som føder ett barn mener jeg). Det betyr da at de aller aller fleste her inne vil komme seg gjennom både andre og tredje trimester.

 

Forøvrig synes jeg man skal stole på leger, og ikke nødvendigvis det som skrives på nettsider rundt omkring. Det er ikke nødvendigvis noe feil med kroppene til de som mister, og det er like feil å framstille det på den måten som at alle mister (samt at det blir en for enkel framstilling av virkeligheten). Blant de som har fått diagnosen habituell abort feks så finner de svært svært sjelden noe galt med mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å blande seg inn i en debatt på et sted jeg ikke har noe å gjøre ennå..Men. Jeg har hatt to MA i løpet av 4 måneder. Er selvfølgelig livredd for at det skal skje igjen og ønsket selvfølgelig en utredning med engang etter ma nr 2. Det får jeg ikke, rett og slett fordi helsevesenet anser dette som relativt normalt.

Det betyr ikke at alle vil oppleve dette, sannsynligvis bare noen få.

Men det betyr at det ikke alltid er noe galt med oss det skjer med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at ofte er sa egentlig en ma.. En stund etter at fosteret dør støtes det som regel ut av kroppen, og da blir det en sa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...