Gå til innhold

Cerclage?????????

J.

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt at det er noen sammenheng mellom MA og insuffisient cervix, det tror jeg faktisk ikke det er. Ved MA dør vel fosteret av egne årsaker. Jeg har også stilt mange spørsmål om hvorfor akkurat jeg skal ha en slik diagnose, men har aldri sett noe grunn til å utrede det ytterligere. Det de ikke vet om dette i Norge, vet de neppe andre steder og det er heldigvis noe det kan gjøres noe med - ved feks cerclage. Jeg har forsøkt å fokusere på at jeg på mange måter er "heldig" som iallefall har en sjanse, det er mange som ikke har det engang. Premien ligger nok der framme et sted for deg også - det gjorde den for meg iallefall.... hold ut... hold ut....! Lykke til - du må si i fra når det er på'n igjen!

:-)

Fortsetter under...

Hei igjen...

Livmorhalsen min er visstnok nede i 1 cm nå, og jeg har måtte holde det dere kaller strengt sengeleie i ca 10 dager nå. Legene her sier at de ikke vet om det er noe nytte i det, men at det er det eneste de har å "tilby", og at det muligens kan være det som avgjør at jeg klarer å holde henne inne i disse siste kritiske ukene... Er i uke 30 nå...

Når jeg går/ står/ sitter merker jeg straks skikkelig press nedover, så det virker jo logisk på meg at det gjerne hjelper å ikke la henne dabbe nedi der med hode hele tiden.. Tørr ikke å være så mye oppe ihvertfall, i tilfelle..

Vet dere om deres mødre har hatt lignende problemer som dere selv ? Min mor har født 3 barn fortidlig (inkl. meg selv), og fått cerclage etc... Lurer jo litt på om dette kan være noe genetisk, men det benekter legene helt kontant.. Men det kan jo være at det ikke er forsket så mye på akkurat det... ikke vet jeg...

Dette blir gjerne litt detaljert, men kom det ikke noe veske eller noe da du fikk åpning på 1 cm ??? Hvis det ikke kommer noen tegn i det hele tatt, burde man vel være inne til sjekk ihvertfall 1 gang i uka?

Prøver å ikke være helt overnervøs, men jeg er litt sånn på tå hev her nå. Siden de på sykehuset sier så mye forskjellig, og jeg bor slik til at jeg må over med legebåt/ ferge etc. for å komme til sykehuset. Å føde fortidlig en plass der alt utstyr er på plass er nå en ting, men å føde en unge som kanskje ikke kan puste selv f.eks. i en ambulanse. Vel det er min skrekk akkurat nå..

Hei igjen lisalady & knøtte

Merket absolutt ingenting, ikke noe mer utflod enn vanlig heller...så på meg kom det som et sjokk. Etter at jeg fikk på cerclagen og ble sendt hjem var jeg på kontroll hver 14 dag til å begynne med, deretter hver 3 uke. Grunnen til at de ikke sjekket meg oftere er pga infeksjonsfaren og når man "roter oppi der" så kan det fremprovosere en fødsel.

Håper virkelig at det går bra med deg, slapp av og ta vare på deg selv. Gi oss gjerne en lyd om hvordan det går fremmover....du skal iallefall vite at jeg tenker på deg.

Stor klem fra

Det er godt at du allerede er i uke 30 - fra da av er vel hver dag ekstra ett stort pluss for babyen. Tror de fleste klarer seg fint om de blir født i uke 30, men det er selvfølgelig best om de får være der inne så lenge som mulig. Håper det holder noen uker til! Krysser fingre for deg - hold oss orientert.

Annonse

Da har jeg vært på sykehuset, og fikk konstatert at jeg har åpning på 1-2 cm. Ble sendt hjem igjen, og fikk beskjed om ikke å ligge helt i ro, men spasere små turer.. Synes dette var en litt rar beskjed.. For det er da ikke ønskelig at babyen kommer nå ??

Ble sykemeldt videre, og fikk vel egentlig beskjed om at det ikke var så mye mer de kunne gjøre. Så nå skulle jeg ikke inn noe mer til undersøkelser på poliklinikken, men fortsette hos jordmor/ fastlege. Legen sa ikke noe om hvor lenge hun regnet med at jeg kunne gå med åpning før noe skjer, så da er det vel bare å vente. Jeg er nesten mer forvirret nå enn tidligere..

I ettermiddag hadde jeg endel regelmessige kynnere, men det ser ut til å ha avtatt. Så da håper jeg at det ikke er noe på gang helt ennå.

Ja, ja... kompliserte greier dette å få barn :)

Hvordan står det til med dere andre ??

Hei!

Har fulgt litt med på innleggene her nå, selv om jeg ikke hører til her lenger (fødte en velskapt gutt 25 mai, en dag før terminen). Ser at det er utrolig mange som lurer på noe når det gjelder cerclage, det forrige innlegget til Jancajanca fikk utrolig mange svar, og det ser det ut som om det engasjerer like mange denne gangen. For meg var det veldig godt å kunne lese om andres erfaring med cerclage, og å få svar på endel ting som jeg lurte på, jeg håper mitt innlegg her kan være til hjelp for noen også.

Jeg har mistet 3 ganger, tvillinger i uke 13, en gutt i uke 17 og en gutt i uke 15. Første gangen jeg mistet begynte jeg bare å styrtblø, det ble veldig mange komplikasjoner, og endte med at det var fare for livet mitt, og legen innrømmet i ettertid at de kanskje kunne ha reddet den ene ungen hvis det ikke hadde blitt gjort så mange legetabber, men det er en annen historie. Jeg var helt knust etter dette, og det tok dessverre mange år før jeg kom i ett så stabilt forhold at jeg ville prøve å få barn igjen, da jeg endelig ble gravid tok jeg det veldig med ro, men 17 uker på vei gikk plutselig vannet når jeg var på do, hadde følt meg spesielt uvel den dagen (var kvalm døgnet rundt ellers også, men litt ekstra kvalm og svimmel den dagen).

Så tok det 2,5 måneder så var jeg gravid igjen, legen tok prøver av meg og fant ut at jeg hadde streptokokk B, jeg fikk flere dalacin kurer for å bli kvitt dette, dette gjorde han bare i tilfelle det kunne være det som gjorde at jeg mistet forrige gang, jeg tok det veldig med ro nå, lå mesteparten av tiden. Men i uke 15 gikk vannet plutselig igjen, denne gangen mens jeg lå og sov. Gynekologen min hadde vært så sikker på at det skulle gå bra denne gangen, men nå skjønte han at jeg måtte følges enda nærmere opp ved neste graviditet.

2 måneder senere var jeg gravid igjen. Jeg fikk en fantastisk god oppfølging nå, fikk komme når som helst på ultralyd eller undersøkelse hvis jeg var engstelig. Uke 19 kom (gjett om jeg var glad for å ha kommet så langt)og jeg var til den obligatoriske ultralyden, alt så helt fint ut, og alle var optimistiske. En uke senere syntes jeg det var noe som ikke stemte når jeg var på do, det var akkurat som om det var noe blankt på dopapiret når jeg tørket meg, men hadde ingen smerter eller noe. Fikk komme rett på sykehuset, da hadde jeg (etter som jeg har forstått på legene) full åpning, og vannposen med min lille sønn i var på tur ut. De hadde ingen erfaring med nødcerclage på dette sykehuset, men de bestemte seg for å prøve, hvis de kom borti vannposen mens de sydde ville det gå galt, men det gikk bra!

Jeg lå på dette sykehuset til jeg var 23 uker på vei, ble da flyttet til ett større sykehus med prematuravdeling. Tilsammen lå jeg 3 måneder og 2 dager på sykehuset, i 2,5 måned av de var jeg overhodet ikke ute av sengen (dvs de løftet meg over på en dusjseng en gang, etter syv uker, slik at jeg fikk dusjet, men det ble med den ene gangen) Da de gikk inn og sjekket livmorhalsen før jeg fikk stå opp av sengen, viste det seg at den faktisk hadde lukket seg, og jeg tror den var 2 cm. Det var tøft men absolutt verdt det, jeg fødte en gutt i uke 37 dagen før jeg skulle fjerne cerclagen, det var ingen som hadde trodd jeg skulle greid det!

Fikk riedempende midler etter at de hadde satt på cerclagen og da de fraktet meg til det andre sykehuset, men det var bare for sikkerhets skyld, hadde ikke en eneste ri før fødselen satte igang

Denne gangen fikk jeg satt på cerclage i uke 14, har vært hjemme hele svangerskapet, men har ligget veldig mye, og hatt tett oppfølging fra sykehuset hele tiden. Tok cerclagen i uke 37, og alle trodde han skulle sprette ut da, men han kom en dag før termin.

Jeg har lyst på enda ett barn, og med cerclage og mye ligging er jeg nesten sikker på at jeg skal klare det.

Jeg har veldig tro på strengt sengeleie, jeg har vært plaget med nedtrykksfølelse i mine svangerskap, og jeg syntes det ble bedre når jeg lå.

Hilsen mamma til to gutter!

Så godt å høre at det gikk bra med deg til slutt - det er utmattende med så mye motgang. Både vemodig og spennende å lese om dine erfaringer - de er ganske lik mine - men likevel forskjellige og det er vel sånn det er - ingen er helt like. Jeg trodde ikke jeg orket en runde til, men er nå i uke 31 med min andre, og slipper å ligge så mye denne gangen. Håper du også prøver igjen - helt enig i at det absolutt er verd det!

Hallaisen

Først av alt...mamma til 2 gutter...kjempekjekt å høre fra deg igjen. Håper dere har det bra og at du koser deg hjemme med barna:)))

Ellers en liten oppdatering fra meg:

I går fikk jeg på cerclagen (er nå 13+4 dager). Alt gikk fint under inngrepet og jeg fikk reise hjem i dag. De tok ul i dag og livmorhalsen ble målt til ca 26 mm. Knøttet fikk jeg også se....lå og sprellet inni magen min, så søt att;)

Skal ta det med ro noen dager fremmover nå, slik at blødningen gir seg og at "sårene gror". Har fått aktiv sykmelding kommende to uker og skal deretter på ny sjekk på poliklinikken. Har fått beskjed om å kontakte sykehuset med en gang dersom jeg får smerter, blødning eller annet ubehag....det er ganske betryggende.

Så får vi bare krysse fingrene og håpe det beste....denne gangen SKAL d går bra, dermed basta!!!

Klems fra

Hei lisalady & knøtte

Hvordan går det med deg???

Syntes det hørtes litt merkelig ut at legen bare sendte deg hjem sånn helt uten videre....iallefall uten noen form for oppfølging fra sykehusets side. Og merkelig var det at du ikke skulle holdet deg i ro.....

Tenker masse på deg og håper på det beste.

Klem fra

Så flott å høre at det går godt med alle her nå!!!! :)

Selv er jeg kommet til 32+5 i dag :)

Da har vi lurt legens dystre spådom med minst 2 uker :) Har tatt det rolig, selv om legen sa noe annet... Jordmor kunne i går kjenne at lille jenta har lagt seg riktig så fødeklar der inne, så da prøver jeg å holde rastløsheten fast i ennå noen uker :) Hvis jeg paserer uke 34 får jeg visstnok mulighet til å bruke badekar under fødselen, noe jeg tror kan være veldig fint..

Rart å få begynne å snakke om slike praktiske ting, men ganske godt også!

Tenker masse på dere!!!

Klem fra meg!

Annonse

• 2 uker senere...

Hei Jancajanca!

Hvordan går det med deg? Fant ut at du er ca 15 uker og 4 dager på vei nå (?)

Jeg er sjelden her inne nå, veldig vanskelig å få tid til det, så hvis jeg skal skrive inn her så må det bli på natterstid som nå.

Her går det bra, men det er nok ganske mye mer travelt med 2 unger enn med en, og lillegutt er veldig krevende, sover som regel bare 10 minutter i gangen på dagtid. Lillegutt har vært forkjølet og veldig tett i nesen, i tillegg har han hatt veldig mye skurv, det er jo helt vanlig og ufarlig, og mange barn har det i hodebunnen. Men stakkars lillegutt, han fikk det i ansiktet også, spesielt i pannen, han så ikke ut og det var skikkelig rødt og irritert, har smurt han med all slags krem og oljer og han blir bedre, men det kommer igjen og igjen, og det klør og irriterer han veldig. Nå har han fått noe utslett på kroppen også, bittesmå røde prikker, aner ikke hva det er, må vel en tur til doktoren igjen. Jeg har vært veldig redd for han, man vet jo aldri om det kan være noe annet som plager også, i og med at han er så urolig. Så jeg har hatt to netter nå der jeg nesten ikke har turt og sove, bare ligget og hørt etter pusten hans. Fikk en sånn ekkel følelse av at noe var galt, og da turde jeg ikke slappe av, så nå er jeg en veldig sliten men lykkelig mor.

Huff det er nå mange bekymringer både når man går gravid og når man har fått ut barna, men jeg kunne aldri ha tenkt meg til å være dem foruten! Er jo bare helt utrolig heldig som har født to velskapte barn etter så mye komplikasjoner! Husker at når jeg fikk den første ungen så følte jeg nesten at jeg måtte si at alt gikk kjempebra når folk spurte hvordan det gikk med oss, for etter å ha slitt så mye i svangerskapet, for så å føde en velskapt sønn, så følte jeg at jeg hadde ikke lov til å klage, men det føles litt godt å få det ut av og til!!! Så når jeg er ferdig å skrive dette skal jeg gå ned og se på mine herlige små unger som ligger og sover sin dypeste søvn, er alltid deilig å stå og se på dem og kjenne hvor uendelig glad man er i dem, da glemmer man nesten hvor sliten man er!

Her en dag jeg var kjempesliten så hadde jeg og sønnen min på tre år (han er definitivt i trassalderen!!!) "kranglet" om noe, jeg kjente jeg var litt irritert på han for han ble jo selvfølgelig rasende for en liten bagatell igjen, (trass!) han gikk for å legge seg, og da han kom til romdøren snudde han seg til meg og sa " jeg er kjempeglad i deg mamma", å smelte, smelte, er jo bare det herligste en sliten mamma kan få høre!!!

Jeg håper alt er bra med deg, og at du greier å slappe litt av, og ikke være konstant bekymret, for det er fryktelig tungt, ihvertfall syntes jeg det var det.

Lykke til videre i svangerskapet!!

Stor klem fra mamma til to gutter

• 2 uker senere...

Heisann

Tusen takk for oppmuntrende ord, jenter:) Setter stor pris på alle tilbakemeldinger.

Da har jeg vært på ordinær ul og alt så fint ut. Er 18+4 i dag, terminen ble 7 mars (samme som menstermin).

Var også inn og sjekket livmorhalsen og jeg har bevegelig livmorhals (hadde det i sist svangerskap også). Varierte fra 15 mm til 23 mm, så jeg ble sykmeldt for fullt nå (sist kontroll for 3 uker siden var livmorhalsen min hele 5 cm!!!).

Synes det var litt skremmende at den hadde blitt så mye kortere på noen uker.

Blir rolige dager på meg fremmover, skal gjøre alt jeg kan for at vår lille klomp skal bo i mammas mage lengst mulig.

Håper det går bra med dere alle sammen.

Klem fra

• 2 uker senere...

Hei Jancajanca!

etter hva jeg har regnet ut er du ca 20 uker på vei nå (??), jeg håper inderlig at det går bra med deg enda!!

Jeg skulle jo egentlig ha vært på dinbaby sidene nå, men jeg føler meg ikke hjemme der, det er alt for mange som skriver inn, det er jo flere sider med nye innlegg hver dag, har ikke tid til å lese gjennom alt det. Og så er jo du gravid igjen, så jeg må jo følge med hvordan det går med deg. Her er det jo ikke noe problem å finne igjen innlegg man følger med på om man ikke har vært innom på noen dager, og det passer meg utmerket.

Håper det ikke er altfor tungt for deg å være gravid igjen, vet jo ut fra egen erfaring at man gjør seg mange tanker i graviditeten når triste ting har skjedd i tidligere svangerskap, men det er utrolig hvor sterk man blir av motgang!

Vi må få høre hvordan det går med deg!!

Stor klem fra mamma til to gutter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...