Gå til innhold

Cerclage?????????

J.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Dodge

Så utrolig kjekt at du tenker på meg. Det har vært en veldig tøff tid for oss dette, og jeg tenker veldig mye på Sindre enda. Men over til noe annet da, Dodge.....jeg er gravid igjen:) Hadde en mens og dermed var det på`an igjen....veldig lite planlagt men det skjedde:)

Var på UL på sykehuset i dag og da fikk vi set et lite hjerte som slo, er 7+0 i dag. Skal tilbake i uke 12 for å vurdere om jeg må ha cerclage.

Hvordan går det med deg da Dodge? Noe nytt????

Jeg er veldig glad for å være tilbake hit, det må jeg få sagt:) Har fått utrolig mye god støtte og lykke-ønskninger her inne som jeg ikke ville vært foruten.

Klem fra

Hei Jancajanca.... Så utrolig flott å se at du er gravid igjen....måtte alle høyere makter stå på din side denne gangen :o) Har tenkt mye på dere og det utrolig tøffe dere har vært gjennom.... Jeg er imponert over styrken du har vist ved å dele din opplevelse med oss :o)

I denne graviditeten MÅ du få dem til å sette på cerclagen tidlig.... det hjelper jo så masse..... Se hvor fint det har gått med "ole-jørgen" og mange andre.... Det er jo en liten og enkel oprasjon når det gjøres tidlig nok. Mellom uke 12 og 14 sier de er mest vanlig.

Uansett, MASSE lykke til i sv.skapet. Denne gangen skal det nok gå bra :o)

Klem :o)

Hei igjen, JancaJanca.

Først av alt - Gratulerer så utrolig mye! Den kroppen din er visst innstilt på "ultra-fruktbar"-modus! :) Håper du blir tett-tett-tett fulgt opp denne gangen og at de får "snupet igjen" fortere enn svint.

Jeg er kommet et stykke uti uke 37 nå og går og kjenner på smårier så å si hele tiden. Alt har gått utrolig, overraskende bra. Ingen tegn til de alvorlige komplikasjonene jeg ble forespeilet i begynnelsen av svangerskapet. Trasker nå rundt i de tykke, varme støttestrømpene mine, må si det er litt klamt i denne varmen, men pytt. De ser jo ut til å virke, i alle fall. Blir ikke satt på medisiner før etter fødselen. Har vært på 3D og sett at det er ei lita jente der inne! Vi gleder oss veldig og håper at alt fortsetter å gå like bra som det har gjort så langt.

Skal holde deg oppdatert hvis det skjer noe! :)

Klem

Annonse

Hei hei

Tusen takk for alle gratulasjoner, kjempekoselig:)

Må si jeg er veldig spent på hva de kommer til å si på kontrollen 21 august. Enn om de ikke vil sette på cerclage da, huff nei, da tvinger jeg dem...hehe.

Ellers så går det veldig bra med meg for tiden. Jeg tenker mye på Sindre enda, men det går mest på minner og tiden vi fikk sammen. Jeg tror nok at den lille krabaten i magen gjør at jeg klarer å takle sorgen bedre.

Håper det går bra med dere alle.

Kjempeklem fra

Hallo Jancajanca!

Så koselig å se at du er gravid igjen! Da jeg mistet tre ganger på rad, var det bare 2,5 mnd mellom det 2 og 3 svangeskapet, og nøyaktig 2 mnd mellom det 3 og 4 (med min førstefødte sønn). For meg ble det mye lettere å takle at jeg hadde mistet når jeg viste at det var nytt liv i magen igjen.

Jeg var nettopp inne og leste alle innleggene på den forrige siden din, og jeg må ærlig innrømme at tårene rant igjen da jeg kom til der du fortalte at Sindre var blitt en engel. Å du aner ikke hvor jeg håper at alt går bra denne gangen! Og som jeg har sagt til deg før, at hvis det hadde vært jeg som hadde gått gjennom det grusomme som du var igjennom, så ville jeg aldri ha godtatt at de hadde sagt nei når jeg ba om cerclage. Men det er nå meg det. Jeg vil nå bare fortelle deg at det psykiske ble lettere etter at jeg fikk satt på cerclagen, var selvfølgelig fremdeles veldig engstelig, men cerclagen ga meg ett håp om at det kunne gå bra.

Masse lykke til deg!!!!

Stor klem fra mamma til to gutter

• 3 uker senere...

Heeeeey Dodge:)

Fortsatt ingen cerclage, skal til legen på mandag og da får jeg vite hva som skjer videre (er da 12+0). Blir jo utrolig spennende å se hva som skjer, tiden får vise. Ellers så går alt bra her i gården, litt småuggen og kvalm, men det må en vel tåle ;)

Er du snart på overtid du nå eller??? Det skjer vel noe ganske snart eller hur.....tenk at du snart har bebien din i armene:)))))) Tenk så fantastisk da...lykke til iallefall:)

Skal komme med en oppdatering på mandag om hva som skjer........

Klem fra

Hei

Jeg har en slik utvendig cerclage som du beskriver, og det er andre gang jeg har det nå. Har tidligere født for tidlig i uke 25 og uke 24 (uten cerclage), gikk ikke bra noen av gangene. Har diagnosen insuffisient cervix, altså at livmorhalsen bare åpner seg uten rieaktivitet. Men så fikk jeg cerclage ved 3. svangerskap , og da gikk jeg mer eller mindre tiden ut - fikk en flott gutt i uke 37! For å være helt sikre lå jeg også på sykehus i 13 uker den gangen. Litt kjedelig, men selvfølgelig verd det!

Nå gravid igjen, uke 30, fikk lagt på cerclage i uke 12. Ikke sengeleie denne gangen, skal bare ta det med ro og det har jeg gjort. Sengeleie har visstnok ingen påvist effekt for oss med insuffisient cercix, det er cerclagen som holder deg på plass. Men i det øyeblikk den glipper eller det starter, er jo sengeleie et alternativ.

Håper du ble litt beroliget av dette - lykke til videre - kan trøste deg med at det er lys i tunnelen - har vært der du er og vet hvor tungt det er både å miste barn og det å skulle starte på nytt hele tiden. Ingen spøk - men stå på og du skal se premien kommer til deg også :-)

Hei Vika

Tusen takk for svar, kjempekjekt å høre at cerclagen har en funksjon. Kan jeg få spørre hvor i landet du fikk på cerclagen? Og hvilke forhåndsregler du må ta etter at du fikk den på???

Jeg var hos legen i går og det ble bestemt at jeg skulle få på cerclage...i begynnelsen av neste uke....sååååååååååååååå spennende...."blanding av redsel og glede". Men jeg tror det er det beste.

Fikk på cerclage i uke 19 i mitt forrige svangerskap pga at livmorhalsen hadde åpnet seg...klarte da å gå til uke 25...men min lille sønn døde etter bare 3 uker:(

Men jeg antar at dersom cerclagen kommer på FØR livmorhalsen åpner seg så går det som regel bra...eller??? Har bare hørt solskinnshistorier om de som har fått på cerclagen tidlig.......men hva med de som det ikke går bra med??? Er det mange av dem???

Huff, mange tanker her i gården for øyeblikket....men det MÅ bare gå bra denne gangen.

Klems fra "the one and only"

Annonse

Jeg leste din historie tidligere, veldig veldig trist. Det andre svangerskapet mitt, det som endte med fødsel i uke 24, var svært likt det du beskrev. Jeg kom inn på sykehuset (Bærum sykehus) i uke 19 med 3 cm åpning og bukende vannblære (det var det de kalte det). Hadde lite symptomer, men syntes det kom litt veske og var urolig pga at jeg året før hadde født for tidlig, derfor dro jeg dit. Vesken var trolig litt fostervann, men det var ikke gått hull på sekken. De la meg i strengt sengeleie og satte da på cerclage som holdt til uke 24. Da jeg leste ditt innlegg sist, ble jeg overrasket over at du ble sendt hjem etter du fikk på cerclage den gangen, men du gikk jo til uke 25 du også. Så det var sikkert en riktig avgjørelse - vi kan ikke annet enn å stole på legene.

Bruken av cerclage er omstridt, men i følge forskning har den best effekt på oss som har født for tidlig flere ganger før hvor det er åpenbart at livmorhalsen bare åpner seg (uten rier eller vannavgang eller infeksjon). Den bare sklir opp på en måte. Cerclagen forhinder dette og i følge min lege vil det bli svært ubehagelig dersom det likevel skulle skje at den åpner seg - og da har vi jo et varsel på at noe er galt og det man kan raskt sette i gang alternativ behandling (eks sengeleie). Dette synes jeg er det beste med cerclagen, jeg vet at jeg vil kjenne det dersom det starter, slipper å lure. Forholdsreglel nr er å ta det med ro. Ikke løfte noe, ligge noen timer på sofaen hver dag, ikke anstrenge deg. Jeg lager middag, og rydder litt, ellers overlater jeg alt husarbeid til andre... svært behagelig.

Tidligere (på 1980-tallet) var bruken av cerclage mye mer utbredt enn nå, det ble blant annet brukt på de som har fjernet deler av livmorhalsen pga celledeling osv. Dette er det lite av nå i følge min lege, det skal visstnok ikke har noen betydning for disse. Men som sagt - for oss som har svikt i livmorhalsen, er det langt bedre odds!

Jeg har 1000 ting jeg kan fortelle deg om cerclage - bare spør. Jeg kommer til å følge med deg nå.... for det skal gå bra denne gangen. Hvor i landet holder du til?

Hei igjen Vika

Takk for kjapt svar, kjekt å dele erfaringer og tanker med andre. For det første må jeg si at det var veldig trist at du måtte gjennomgå to fødsler så tidlig i svangerskapet, og at det ikke gikk bra med noen av de. Forferdelig trist......Men jeg ble glad da jeg leste at du hadde fått et friskt barn etterpå- med cerclage:)))

Legen ringte meg nå nettopp, blir cerclage-påsetting på torsdag i neste uke, blir spennende!

Jeg holder til i Bergen, og på haukeland er de veldig forsiktige med å sette på cerclage. Men ettersom de ikke fant noen årsak til at livmorhalsen min åpnet seg sist (ingen infeksjon, rier eller vannavgang) så fant de vel ut at cerclage er det beste for meg. Jeg fikk utført en laserkonisjon for mange år siden, men vet ikke om det er den som er årsaken til sviktende livmorhals.

Arbeidet du etter at du fikk på cerclagen????

Klem

Hei Vika....kan jeg få spørre deg et par spørsmål ?

Vet du hvorfor dette med Cerlage er så omstridt ? På sykehuset i Stavanger sier de at dette er en helt gammeldags behandling, som ikke utføres lengre... Men jeg ser jo på nett at det er en god del jenter som får dette..

Dette når livmorhalsen bare åpner seg - er det det de kaller "stille åpning"? Uansett.. hvordan foregår dette ? Krymper livmorhalsen raskt, og plutselig er det åpning? Eller er det bare smukk så er det åpning..eller ? lurer fælt.. min livmorhals er plutselig veldig kort, men på sykehuset sier de at jeg garantert vil kjenne at riene setter igang før det blir åpning.. Men hvis det ikke kommer noen rier ? Dette ble jo endel forvirrende, men jeg er ganske forvirret...

Håper du kan ta deg tid til å svare meg.

Ja, det er gammeldags, det sier de på mitt sykehus også. Sjelden de bruker den metoden nå, og det er jo ikke helt sikkert at det er det som virker. Tror det var Sophia Loren som gjorde metoden kjent og populær.... Uansett var det et siste forsøk for meg, og de ville prøve alt for å se om det gikk. Og det gjorde det jo sist, og det ser ut som det gjør det nå. :-)

Vedr når det virker og ikke virker - jeg tror det var en veileder i fødselshjelp som sa noe om at det synes som om det har best effekt på livmorhals som åpner seg uten noen som helst (åpenbar) grunn, hvor kvinnen hadde født for tidlig flere ganger før. Jeg vet ikke om den krympet raskt eller hvordan det skjedde, men det kom litt veske som gjorde meg urolig (trodde jeg hadde tisset på meg) + at det var litt trykk nedover. Jeg vet ikke hvorfor sykehuset sier som de gjør, men det er jo hovedregelen det de sier - tror ikke mange % som har svak livmorhals.

Går du på jevnlige kontroller? De vil nok følge med deg godt tenker jeg.

Så bra at det virker på deg da!

Jeg skal inn igjen på kontroll 30.8, da har jeg vært hjemme i ca to uker siden jeg var innlagt. Men jeg var innom sykehuset allerede forledendag pga økt trykkfølelse, og da hadde denne livmorhalsen krympet ennå litt mer siden jeg lå inne.. Men jeg har jo ikke rier, og selv om jeg har kynnere er de jo ikke vonde. Er litt engstelig for at ting plutselig skal være igang her uten at jeg er klar over det..

Men det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å vente og se.

Det er litt vanskelig å svare på alle spørsmål - det er jo så mange slags erfaringer her inne også, og jeg vil nødig fremstå som noen ekspert. Men dersom den allerede holder på å flate ut, er det trolig det som gjør at de svarer som de gjør. I følge denne veilederen er nødcerclage liten eller ingen virkning, da er det jo allerede noe som skjer, men sikkert noen som har annen erfaring der også.

Det må være belastende for deg å vente slik. Hvor mange uker er du nå? jeg er i uke 30.

Heisann Vika

På kontroll på mandag så var livmorhalsen min 28.9 mm, sist de målte den var den noenlunde det samme. Hva med din???

og til lisalady & knøtte

Hos meg så var det som du sa "stille åpning". Hadde ingen forvarsel om det livmorhalsen i det hele tatt hadde åpnet seg, fikk sjokk da de sa at jeg hadde 1 cm åpning.

Vet du hvor lang livmorhalsen din er da?

Min livmorhals har ikke åpnet seg eller endret seg vesentlig siden jeg lag på cerclage. Det avhenger litt hvem som måler, men den er 3-4 cm og det er jo kjempebra. De gangene det har åpnet seg, har den flatet helt ut og åpnet seg til 3 cm før jeg har merket noe. Er på kontroll hver 3-4 uke for å måle, skal dit igjen om 1,5 uke. Alltid like spennende, og veldig betryggende at de er så grundige.!

Hei vika

jeg har mistet 2 ganger tidligere i uke 24 &23.5......første gangen gikk jeg til sykehuset etter vann avgang(jeg trodde at det var noe urin lekkasje) og legen trodde at det var infeksjon..men det var det ikke....Andre gangen gikk jeg ofte til kontroll og hadde jeg nedtrykking, magesmerter, osv.. og oppdaget åpning da jeg gikk til kontroll....ble innlagt og fikk cerclage her i Stavanger.....4 dg etter på fikk jeg rier selv om jeg hadde strengt sengeleie(jeg gikk kun på wc).....NÅ fikk jeg indrecerclage i des.05, ble jeg gravid i juni og det endte m/ ma (var 8,5uker på vei).

De fleste legen har ikke så mye tro/peiling på cerclage, deremed sitter jeg m/en del spørsmål: for eks. hva er grunnen at jeg fikk rier etter cerclagen sist gang? må man begynne m/sengeleie fra dag en?......

Hilsen

Rart å lese om deg, det er jo som å lese om meg selv. Vi har nesten helt lik historie. Du skriver at du fikk cerclage siste gang etter at det hadde åpnet seg. Slik jeg har fått det forklart er det allerede da trykket på "startknappen" på en måte, og riene vil etterhvert komme. Så er det om å forhindre det så lenge som mulig. Sånn var det med meg andre gang iallefall. Ble lagt inn i uke 20 med 3 cm åpning, fikk ¨på cerclage, og det holdt i 3-4 uker så satte riene i gang. Når jeg spør legene hvorfor sier de at de ikke vet. og det er svært individuelt hvorfor også. Men tror det har noe med at det allerede har startet siden du har åpning, og da er det i gang for å si det litt enkelt. Men noen ligger jo på ukesvis med åpning, så det er absolitt mulig å forlenge svangerskapet - har lest om flere av de her inne.

Måtte du ta av den indre cerclagen etter MA? Håper du slapp det og at du forsøker igjen. Jeg hadde en MA jeg også imellom de to i 25 og 24, og det er så utrolig slitsomt å hele tiden måtte starte på nytt. Unner deg nå å lykkes som jeg har gjort. Sengeleie har visstnok liten betydning i forhold til å forhindre at det åpner seg (hvis du har diagnose svikt i livmorhalsen eller insuffisient cervix som det heter), det er her cerclagen skal gjøre jobben. Sengeleie brukes (slik jeg har fått det fortalt) mest når det allerede har åpnet seg eller er i ferd med det, for å motvirke tyngdekraften og ytterligere forverring. Så sengeleie fra dag 1 har jeg ingen tro på (men er ingen ekspert....). Cerclage hjelper nok heller ikke dersom det er veer som gjør at det starter opp. Vi satser på at det ikke har vært tilfelle for deg (selv om veene jo nødvendigvis kommer etterhvert) og at cerclagen virker neste gang. Prøver dere nå?

1000TAKK for et rask svar!!......Jeg har fortsatt den indre cerclagen....men de måtte bruke spesial utstyr under utskrapningen...

Nei ...det ble jo litt tøft dette her ...jeg var ikke forberedt for ma men for evt senabort pga cervix insufficient...men jeg har hørt noe om det er en kombinasjon av forsvak livmors-muskulatur??.......det hadde vært interessang hørt om det finnes noe forklaring, ell en annen test som kan på en måte avklar hva som er hva....eg er faktisk villje til å ta en utreding i utlandet....men vet ikke hvor og hvordan..............

hæ,hæ,hæ...endelig fant jeg en som kan jeg snakke om cerclage og ble jeg aldri ferdig m/mine tanker!

Hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...