Gå til innhold

Noen spørsmål rundt amming

Anbefalte innlegg

Gutten er nå 8 uker og jeg føler fortsatt at jeg ikke gjør annet enn å amme hele dagen. Ofte er det hver time og er jeg heldig kan det noen ganger gå to timer uten at han trenger mat eller bare å sutte. Han legger mye på seg så det er i hvertfall ikke mangel på melk eller næring i melken. Det føles som om jeg har økedøgn konstant. Han nekter å ta smokk, så jeg er en levende smokk i tillegg. Jeg har lyst til å begynne å øke tiden mellom hver amming.

Første spørsmål er da hvordan jeg vet forskjell på om han har økedager eller om han bare har stort sugebehov? Selv om han er mett ligger han ofte og vifter med armer og bein og det ser ut som om han gaper og leter etter pupp gir seg ikke før han får.

Andre spørsmål er hvordan vet man egentlig at han er mett? Det virker som om han kan ligge å spise og suge helt til jeg tar han bort. I begynnelsen ligger han konentrert og suger og jeg ser det er melk i munnviken, etter hvert begynner han med "rotete"suging med av og på og rykking og napping i brystvorten. Er det et tegn på at han er mett eller at det er på tide å skifte pupp? Jeg har prøvd å skifte pupp, og han spiser som regel villig, men det ender ofte med at han gulper opp igjen ganske mye.

Begynner å bli lei hele ammingen nå, men heldigvis så spiser han lite om natten. Han sover fra ca kl 20.30 til mellom 04.00 og 05.00 om natten og da spiser han i ca 5 minutter før han sovner igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5596512-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har nok et stort sugebehov denne gutten din. Og siden han gulper mye hvis han får v begge er det nok kanskje nok med en pupp av gangen. Noen babyer er bare sånn at de vil suge mye ofte den første tiden. men etter tre mnd tror jeg nok at det bedrer seg. Ring ammehjelpen for råd og støtte. (www.ammehjelpen.no - tlf, e- amil eller chat)

Har du prøvd flere slags smokker? Prøv deg frem med ukike typer. mine har bare villet ha Nuk mens e var små - etterhvert gikk det gerit med mam eller andre. Nuk får du kjøpt på endel lekebutikker og babyutstyrsbutikker. Ellers vet jeg at chicco sine smokker (hele greia er av gummi - brune) passer for endel smokkenektere. De får du kjøpt på endel apotek. Eska har også en type som de små liker - en liten ballongform ytterst og sylinderformet innover. Den fåes kjøpt på noen sykehusapotek og så så jeg dem på Fru Lyng på Strømmen Storsenter

Hei! har ikke noen tips, ville bare si at jeg har det likedan...er en levende smokk for min lille på 6 uker..er knapt pause imellom ammingene, sitter timesvis i strekk.. han har mye magevondt så han er veldig mye våken..håper det roer seg litt snart for oss begge for det er slitsomt. lykke til!!

Hei

Jeg har kanskje et råd på hvordan du kan øke tiden mellom hver amming. Sønnen min er 5 måneder nå og helt siden han ble født har jeg fulgt denne rutinen: Han får mat:) Så er han våken en stund til han blir trøtt. Så sover han og når han våkner er det mat igjen. Mat-våken-sove.

Jeg passet på at det ikke gikk lengre enn 3 timer mellom måltidene fram til han var rundt 2 måneder så har jeg økt sakte (samarbeidet med han). Nå går det opptil 4 timer mellom måltidene, men ikke mer for at han ikke skal finne på å tro at det er natt på dagen og omvendt.

Når han spiser holder det med rundt et kvarter på hver side. Da har fått i seg nok mat og brystene mine blir ikke utslitte og såre. Nå slipper han etter noen minutter, men i begynnelsen slapp han aldri selv om han var mett. Resultatet ble at han gulpet masse.

Når det er våkentid skifter vi bleie og finner på noe: bading, sang, lek sammen eller han alene. I begynnelsen bels han trøtt med en gang, nå orker han å være våken i rundt 2 timer. Men det er individuelt, du kjenner ungen din.

Høres det ut som et strikt regime? Håper ikke det, for jeg finner masse frihet i denne rutinen. Han er fornøyd (både mett og uthvilt) når han er våken og virkelig en trivelig unge å være sammen med. Også får jeg litt oversikt over dagene mine, blant annet med når jeg kan gjøre husarbeid, bare slappe av litt alene eller være på dinbaby:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...