Anonym bruker Skrevet 10. juli 2006 #1 Del Skrevet 10. juli 2006 Det som står nedenfor har jeg funnet på pernille.info,men jeg må jo innrømme at jeg fatter lite,det står at svangerskapet går bra hvis implanteringer skjer 6-8 dager etter eggløsning... så lurer jeg på hva det menes med det? Betyr det at hvis en blir gravid på EL dagen går det stort sett galt.. eller er befrukting og implantering to forskjellige? Det sies ofte at tidlige aborter kommer av genetiske feil på fosteret eller at celledelingen har gått galt. Dette stemmer selvfølgelig, men noen forskere har imidlertid funnet ut at tidspunktet for implantasjon gjerne også er relativt viktig i forhold til om svangerskapet går bra eller ikke. Konklusjonen de kom fram til var at risikoen for tidlig abort økte ved sen implantering (se mine tanker rundt denne undersøkelsen nederst på siden). 13% ved implantering på dag 9 26% ved implantering på dag 10 52% ved implantering på dag 11 86% ved implantering på dag 12 eller senere Disse forskerne samlet daglig urinprøver i opptil 6 måneder fra 221 kvinner som forsøkte å bli gravide. Eggløsningen ble påvist ved hjelp av måling av østrogen- og progesteronnivåene i urinen, som endres raskt og drastisk ved luteinisering av follikkelen. Implanteringen ble påvist ved påvising av hCG i kvinnens urin. Undersøkelsen resulterte i 199 befruktninger, hvorav 95% (189 stk.) hadde tilstrekkelig mengde data tilgjengelig for analyse. Av disse 189 graviditetene varte 141 (75%) i minst 6 uker etter første dag i siste mens, og de resterende 48 graviditetene (25%) endte i tidlig abort. Blant de graviditetene som varte i 6 uker eller mer dukket hCG opp i urinen 6-12 dager etter eggløsningen. 118 kvinner (84%) implanterte på dag 8, 9, eller 10 etter eggløsning. Risikoen for tidlig abort økte ved senere implantasjon. Blant de 102 graviditetene som implanterte på dag 9 endte 13% med tidlig abort. Denne proporsjonen steg til 26% ved implantasjon innen dag 10, til 52% innen dag 11 og til 82% etter dag 11. Konklusjonen ble da at i de fleste vellykkede graviditeter hos mennesker skjer implanteringen 8-10 dager etter eggløsning, og at risikoen for tidlig abort øker ved senere implantasjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5596465-er-jeg-helt-idiot/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2006 #2 Del Skrevet 10. juli 2006 Implantasjon betyr at egget fester seg. Egget fester seg som ofteset 6 - 8 dager etter EL, og denne undersøkelsen viser at hvis egget fester seg seinere enn det så øker faren for tidlig SA. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5596465-er-jeg-helt-idiot/#findComment-5596494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå