Gå til innhold

trenger råd angående foreldrerett.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har en sønn fra tidligere forhold. han er hos faren sin annenhver uke,hatt et sånn i 4 år nå.(sønnen min er 6 nå).

saken er den at jeg ønsker ikke denne ordningen lenger. grunnen er at det ikke er stabilt nok for guttungen hos faren sin.han bor litt hos faren sin,litt hos mora si,litt hos nye dama og litt i huset sitt. guttungen vet aldri hvor han skal sove,han ikke eget rom noen av stedene.han blir forvirret stakkars. faren oppdrar sønnen vår på en helt annen måte enn meg. nå skal guttunge begynne på skolen og jeg ønsker at han skal ha det litt mer stabilit rundt seg.

hvordan skal jeg gå fram for å få overta foeldretten? den er jo delt,på papiret å. faren kommer til å nekte å la guttungen flytte til meg,det blir nok ett helvete. men jeg mener det er best for sønnen vår.

noen som kan hjelpe meg??

 

 

Anonym

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Husk at det er forskjell på foreldrerett og omsorgsrett. Sånn det høres ut nå har dere delt begge deler, dvs at dere erklærte dere som foreldre begge to ved guttens fødsel. Det er vanskelig både å ta fra noen foreldreretten samt å gi den fra seg, og sånn skal det også være, for dette er et stort spørsmål. Hvem som har omsorg for barnet derimot kan reguleres mellom foreldrene, og noen ganger av feks offentlig barnevern. Jeg anbefaler deg å sjekke at dere faktisk har foreldrerett begge to først, dette får du opplyst hos Folkeregisteret (ikke alle er helt klar over at far ikke automatisk får dette, med mindre dere var gift eller registrerte samboere ved fødsel). Hvis dere har det må du ta kontakt med en advokat, og starte megling, evt sak mot guttens far for at dere skal kunne fordele omsorgen annerledes enn i dag. Dersom guttens far lever et omflakkende liv for tiden har du forsåvidt gode argumenter, selv om dette kan være en vanskelig sak å føre for alle involverte. Prøv å finne en advokat med god peiling på dette området!! Fordeling av omsorg mellom foreldrene reguleres av Barneloven (ikke barnevernloven, som mange tror!!).

 

Håper dette kunne hjelpe litt.... hilsen sosionom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...