Anonym bruker Skrevet 10. juli 2006 #1 Del Skrevet 10. juli 2006 jeg har en sønn fra tidligere forhold. han er hos faren sin annenhver uke,hatt et sånn i 4 år nå.(sønnen min er 6 nå). saken er den at jeg ønsker ikke denne ordningen lenger. grunnen er at det ikke er stabilt nok for guttungen hos faren sin.han bor litt hos faren sin,litt hos mora si,litt hos nye dama og litt i huset sitt. guttungen vet aldri hvor han skal sove,han ikke eget rom noen av stedene.han blir forvirret stakkars. faren oppdrar sønnen vår på en helt annen måte enn meg. nå skal guttunge begynne på skolen og jeg ønsker at han skal ha det litt mer stabilit rundt seg. hvordan skal jeg gå fram for å få overta foeldretten? den er jo delt,på papiret å. faren kommer til å nekte å la guttungen flytte til meg,det blir nok ett helvete. men jeg mener det er best for sønnen vår. noen som kan hjelpe meg?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5595889-trenger-r%C3%A5d-ang%C3%A5ende-foreldrerett/
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 10. juli 2006 #2 Del Skrevet 10. juli 2006 Kjære deg! Nå må du tenke grundig og nøye igjennom tingene før du gjør noe så alvorlig som dette (kanskje du allerede har gjort det men ..) Å "ta fra" noen foreldreretten er ikke bare bare, og ikke skal det være det heller... Jeg har selv to gutter som går på skole (2. og 5. klasse nå til høsten) De er hos sin far annen hver helg (torsdag til mandag) og en dag i uken (bare torsdag til fredag) Gudene skal vite jeg kunne kvalt faren deres innimellom, han vet nemlig ikke hva rutiner er. Skal man opp kl 6 dagen etter og på skolen, får de likevel være oppe til 23.00!!! Mat og skolemat er det ikke så nøye med (det har nå blitt noe bedre...etter utrolig mye mas) Minsten får sitte og spille absolutt hele helgen om han vil, og grensene han setter er alt fra ingenting til hyper strengt!!! Sånn har det vært i over 6 år nå. Har vært inne på tanken om å "kvitte" meg med hele mannen, men så er det guttene da. De er ffaktisk glad i faren sin. Selv om de har det utrolig bra her med meg, min nye sambo, lillebror og snart en lillesøster, så savner de faren sin. Det er "desverre" ikke sånn at man bare kan "gjøre det slutt" med en av foreldrene på barnas vegne. Kanskje gutten din trenger det mer stabilt til høsten ja, men det må også faren kunne være med på å ordne. Dersom han ikke vil høre på fornuft, finnes det familievern kontorer over hele landet, som kan hjelpe foreldrene og finne gode løsninger. Evt kan dere endre samværet litt, slik at han er mindre hos en av dere osv, men kutte det helt og ta fra far ansvaret, det tror jeg blir vanskelig og sannsynligvis vondt for sønnen din. Omsorgen er noe helt annet, den trenger ikke være delt slik som nå. Du kan f.eks ha 60% og han 40% osv. Det gir ikke far mindre rettigheter, men deg hovedansvaret for gutten i hverdagen og rett til å ta avgjørelser om hvilken skole, barnehage osv. Den løsningen praktiserer vi, og fungerer egentlig fint. Dersom du mener du skal ta fra far foreldre retten, må du nok belage det på endel tid og penger i retten. Omsorgen kan dere selv endre på, evt med hjelp av familievernkontoret. Lykke til. Håper det ordner seg til det beste for sønnen deres. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5595889-trenger-r%C3%A5d-ang%C3%A5ende-foreldrerett/#findComment-5596174
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2006 #3 Del Skrevet 12. juli 2006 Husk at det er forskjell på daglig omsorg og foreldrerett. Du og din eks har helt sikkert både delt foreldrerett og daglig omsorg. Man trenger ikke ta fra den ene foreldren foreldreretten selv om man ønsker å ha full daglig omsorg (fast bopel hos den ene av foreldrene). Det å ha delt foreldrerett er etter min mening viktig fordi man da tar avgjørelser for barnet sammen. At man har delt foreldrerett betyr at den som barnet bor fast hos f.eks ikke kan flytte til utlandet uten den andres samtykke eller at man i mange tilfeller må ha begge foreldres samtykke i saker som omhandler barnet. Jeg tror det er viktig at begge foreldre både får dette ansvaret og sørger for at det blir ivaretatt. Men det er nå min mening. Hvis du ønsker å få full daglig omsorg så tror jeg man må ta kontakt med et meklingskontor eller noe, de som kanskje i utgangspunktet laget avtalen deres om delt daglig omsorg. Uansett, lykke til så håper jeg dere blir fornøyd :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5595889-trenger-r%C3%A5d-ang%C3%A5ende-foreldrerett/#findComment-5617122
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå