Gå til innhold

Hvorfor våtservietter, egentlig...

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt.. - Hvorfor bruker vi egentlig våtservietter når vi skifter bleier??

Da jeg fikk første barn kjøpte vi det, fordi vi trodde at det "måtte man"...

Så ble han rød og sår i stumpen. Vi skjønte ingen ting. La bort våtserviettene og brukte vann + klut. Ingen rødhet/sårhet, bare frisk hud.

Syntes det var veldig rart. Fant heldigvis Libero sine "tørre" vaskeservietter (så slipper man å vaske så innmari mye) og var fornøyd med det. Bæsj ble tørket med dopapir først, så vasket med vann.

Så begynte han i barnehagen 15 mndr gammel. De ba om våtservietter og vi kjøpte. Rød rumpe igjen! Vi kjøpte Libero vaskeservietter og spurte forsiktig i barnehagen om det var greit... Det var det heldigvis. Ingen rød rumpe mer...

Er det produsentene som egentlig prakker på oss (nok et) unødvendig produkt?? Har skiftet en del bleier etter først 3 år med bleier + ny baby og savner fortsatt ikke våtserviettene :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5594036-hvorfor-v%C3%A5tservietter-egentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker en del våtservietter på bæsjebleier og synes det er en bra oppfinnelse, men så er ikke vi plaget med sår stump heller. Så har vi to bleiebarn. Men vil bare legge inn et tips om alternativ til våtservietter. Kjøper sånn gasskluter på apoteket til 20kr, når man vrir dem opp i vann, blir dem deilige og mye. Evt bruke vaskecreme på.

Man 'må' ikke, det er bare praktisk når man er i byen, på reise etc. Bruker aldri våtservietter hjemme, der blir det brukt klut og vann eller papirkluter for baby og vann.

Kan anbefale Coop Xtra sine vaskeservietter om du vil ha i bakhånd for reiser. De kom ut best i test, er mildest, har minst skadelige stoffer i seg og er vel et av de billigste merkene på markedet, ikke verst :-)

Jeg har alltid brukt kluter som jeg har kokvasket, både hjemme og ute. Heldigvis bruker barnehagen det samme. Jeg liker veldig dårlig alle kjemikaliene som benyttes i våtservietter (med visse hederlige unntak som Coop). I tillegg lurer jeg på hva som er så fantastisk med våtservietter?? De få gangene jeg har prøvd har jeg trengt mange servietter før baken var ren, følte at jeg bare flyttet bæsjen rundt på huden. Klutene mine derimot tar alt med en gang.

Bruker ikke våtservietter når vi er hjemme.. da er det myke vaskekluter, papirduker til baby, vann og kanskje litt olje som gjelder.

Men våtservietter er utrolig praktisk når man er ute på tur.. er ikke alltid man har vann tilgjengelig... Også greit å bruke til tørke av seg på hendene når man er å shopper (føler meg utrolig skitten på hendene etter å ha tatt i masse penger).

Det er jo utrolig mange produkter som dekker et behov vi ikke ante at vi hadde, da...

Jeg har aldri brukt våtservietter på barnet, har bare ikke kjent noe behov for det, liksom. På tur er det kjempeenkelt å ha med papir og vann på flaske eller våte kluter i en pose.

En gang i det siste har jeg brukt en våtserviett til noe annet - hva slags type det var vet jeg ikke, men den tok i alle fall ferske malingsflekker med letthet... Håper våtserviettene til babyer er en smule mildere...

Annonse

Vi bruker våtservietter ved hver bæsjebleie, men ikke de man kjøper i ferdig-pakke. Synes det er greit å slippe å få vaskekluten helt full av bæsj, derfor tar vi det "verste" med våtserviett og så vasker vi med klut og vann, og kanskje en dæsj Lactasyd etterpå.

Her i huset gjelder kun HJEMMELAGDE VÅTSERVIETTER, av typen Mesoftkompresser i en isboks og med vann i. På tur tar vi med en pakke Coop Extra-våtservietter, eller en zip-lock-pose med våte Mesoftkompresser i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...