Gå til innhold

Når dere kaller en jente for tøs, hva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg for min del er vant til uttrykket etter å ha bodd på Snåsa i 3 år, der sier de taus (jente) hele tiden. Jeg for min del kan si f.eks frekke tøs til madammen men det ligger ikke noe vondt i det å hun tolker det heller ikke vondt. Tror ikke det er ordet det ligger på men måten det blir sagt.

• 2 uker senere...

Annonse

ja, tøs er vel det samme som ei taus, som jobbet på gårdene før. de hadde mye lavere status enn de som eide gårdene. det var en skam dersom kvinnene som eide gårder eller var datter av gårdseier at de la seg etter menn av lavere rang, eller de ble gravide uten å være gift. tausene derimot, kunne ha sex med flere uten at det var en skam på samme måte.

men idag tenker man gjerne ikke på ordet i samme betydning, så kan jo være et kosenavn eller et skjellsord alt ettersom hvem som sier det, og måten det blir sagt på. er vel meningen bak ordet som betyr noe.

Hmmm.. Denne diskusjonen har jeg faktisk hatt før. Vi ble egentlig ikke enige i hva som ligger i dette ordet da heller. Selv synes jeg det viktigste er hvordan det er MENT fra den som sier det. Men hvordan det oppfattes er jo også litt vesentlig. Spesielt om det brukes overfor andre enn bare mellom to personer.

For min del betyr det ikke stort mer enn ordet "jente". Som nevnt over her kan man godt si 'tøsa mi' i samme mening som 'jenta mi'. Det blir nesten hakket mer personlig,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...