Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fødte min 2. sønn for 5 1/2 uke siden. Følte amminga gikk ganske greit etter en litt dårlig start hvor gutten ikke fikk til å suge riktig på puppen.

Dessverre fikk jeg brystbetennelse i det ene brystet da han var 3 uker (tror det skyldtes at han ikke fikk tømt det + at det gikk mye bedre for ham å suge fra det andre brystet), og sleit litt med dette, fikk AB og betennelsen gikk tilbake etter ei uke, sørget da for pumping når barnet ikke fikk tømt brystet. Men det gjør fremdeles vondt!

Får vasospasmer i brystvorta etter amming, veldig ubehagelig, varer i et par timer. Har prøvd alle tips med lufting, varme og kalde omslag osv. uten at det hjelper. Dette er forferdelig vondt.

I tillegg så får jeg store smerter i og rundt brystet etter amming. Det stråler bak til ryggen og opp til skulder/overarm. Disse to tingene gjør at jeg gruer meg til å amme, jeg koser meg ikke med amminga. Har den siste uka flere ganger vært inne på å slutte å gi på dette brystet, fordi jeg sliter sånn.

Har snakket med HS, men de kunne ikke forklare hva dette skyldtes og hva jeg evt. skulle gjøre. (Kan det være sopp? På bare det ene brystet?)

De første 5 min på det vonde brystet går det greit, får lagt han til og tror han har puppen greit i munnen, men etter en stund oppstår smertene.

Dersom det ikke er noen annen råd enn å slutte å gi på dette brystet, hvordan skal jeg da få opp produksjonen på det "gode" brystet samtidig som jeg trapper ned det "vonde"(uten å få tette melkeganger/brystbetennelse igjen)?

Må bare legge til at jeg ammet min første sønn for 4-5 år siden i 15 mnd uten disse problemene. Så jeg skjønner ikke hva som er galt nå...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5590505-vondt-%C3%A5-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: vasospasmer kan komme av for mye kaffe, eller at du er sår eller muligens og pga av de andre smertene du har. det vil da bli bedre når en har funnet årsaken til smertene og eliminert dem.

smertene i brystene kan være sopp - det må du få sjekket ut hos lege og få behandling for.

det kan og være feilstilling under amming slik at det gir smerter , evt også muskulære. Du bør ta kontakt med en ammehjelper (siden hs ikke kunne hjelpe deg). da kan du få hjelp til riktig ammestilling slik at smertene ettrehvert blir borte.

Noen kan og ha smerter pga melkefylling i brystene.

Se på www.ammehjelpen- der kan du lese mye og ta kontakt med en ammehjelper.

De kan hjelpe deg til å få smertefri amming eller hjelpe deg til amming på kun et bryst( hvis det skulle bli uaktuelt å amme på det vonde brystet). Ingen tvinger deg til å amme, men sammen finner dere en løsning på problemet ditt

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5590505-vondt-%C3%A5-amme/#findComment-5591376
Del på andre sider

Hei Blåmor. Føler med deg, og vet hva du snakker om. Har en gutt på 3 mnd og har slitt med de samme problemene som du. Har hatt kjempevondt i venstre bryst mens jeg ammet og etterpå slik du beskriver. Smertene strekker seg utover i brystet og rett bak i ryggen under skulderbladet. utrolig vondt!!! Mens smertene i selve brystet pågår blir brystvorta helt hvit, får ikke blodtilførsel. Dette er mitt fjerde barn og jeg har aldri vært borti noe slikt før. Har hørt med lege, jordmor og helsesøster, men ingen kan si hva smertene kommer fra eller hva som skal til for å bli kvitt de. Har lest her på forumet og funnet ut at det er vasospasmer slik som du skriver.

Jeg har også vært inne på tanken om å gi opp å amme på venstre side, men har vært sta og ikke gitt opp. En stund fikk jeg ikke til å amme med andre rundt meg, for de reagerte slik på at jeg hadde så vondt mens jeg ammet. Jeg måtte også ha det stille rundt meg, da jeg trengte å konsentrere meg om å amme og ikke la smertene ta overhand.

Nå er jeg glad for at jeg ikke gav opp, for nå har de verste smertene gått over. Har fortsatt litt vondt etter amming, i brystvorten og bak i ryggen, men smertene i selve brystet er helt forsvunnet. Nå koser vi oss jeg og lillegutt, og jeg har ingen problemer med å amme sammen med andre lenger.

Jeg har dessverre ingen løsning på problemet ditt, men håper at du ikke gir opp og snart kommer over de verste smertene slik at du får kose seg med ammingen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5590505-vondt-%C3%A5-amme/#findComment-5604979
Del på andre sider

Hei, Kiri - og takk for svar!

I slike stunder er det godt å høre at andre har opplevd det samme - og at det blir bedre etterhvert. Og du med ditt 4. barn... (Du er jo ekspert!)

Jeg har bestemt meg for å holde ut. Skal prøve å holde det rolig rundt meg når jeg ammer, og håpe at det går over.

Til blomman: jeg skal kontakte en ammehjelper dersom det ikke bedrer seg i løpet av noen dager. Så på ammevideo på "ammehjelpen.no", og den var veldig informativ. Så nå jobbes det med teknikk også.

Takk for svar og oppbacking begge to!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5590505-vondt-%C3%A5-amme/#findComment-5611381
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...