Gå til innhold

2. svangerskapskontroll, hos jordmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. kontroll var jeg hos lege, da ble jeg veid, tatt blodprøver, han kjente på magen min og vi hadde samtale. Pluss jeg leverte urinprøve, og helsekortet ble fylt ut.

2. kontroll skal jeg til jordmor. Vet jeg skal levere urinprøve hver gang, og de skal vel måle blodprosenten hver gang. Hun sa hun regna med vi fikk høre hjertelyden. Men hva mer skjer? Og hvordan måler de hjertelyden? Er det et apparat de bruker utenpå magen?

Jeg har så lite peiling på sånt her, og har sprøyte- og legeskrekk. Synes derfor det er greit å vite hva jeg har å forberede meg til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som vet?

Skrevet

Tror det kan variere litt fra sted til sted.

Jeg var hos jordmor for første gang i forrige uke, hadde med meg urinprøve, ble veid, hun målte størrelsen på magen og vi hørte hjertelyden. Det er et lite apparat som de fører utenpå magen, skrur opp volumknappen og så kan man høre hjertet til den lille, så sant man finner det, er ikke alltid like lett.(dette har også legen min gjort hver gang jeg har vært der) Så fører hun alt inn i helsekortet.

Hver gang jeg har vært hos legen, har de tatt blodprøver på meg, men jeg gjorde ikke noe sånt hos jordmor.

Ellers gikk tiden med på å snakke om graviditet og fødsel og alt jeg lurte på, hun har mye bedre tid en legen og jeg føler at hun også vet mye mer, følte meg godt tatt vare på.

Ikke noe å grue seg til.

Du kan jo ha med deg noen hvis du vil. Samboeren min var med meg og da fikk han svar på mye av det han lurte på som jeg ikke kunne gi han gode nok svar på.

Lykke til.

Skrevet

Sambo skal være med på alle kontroller han har mulighet å bli med på, og skal bli med da.

Likevel liker jeg å være litt forberedt på om de kan finne på å stikke i meg, eller gjøre andre ekle ting hehe.

Er så redd for leger, så er godt å ha han med, men skummelt likevel...

Skrevet

Det forstår jeg.

Men som sagt så vet jeg ikke om du vil bli stukket i fingeren eller ikke.

Jeg blir det bare hos legen og ikke hos hordmor.

Var bare hyggelige ting som foregikk:)

Skrevet

ok takker :)

Da blir det iallfall ikke mer enn max ett stikk hehe.

Ingen ekle underlivsundersøkelser eller noe.

Skrevet

Nei, undelivsundersøkelser og skikkelige blodprøver blir bare tatt på første kontroll. Så vidt jeg vet er det bare noe de gjør en gang i svangerskapet. Ellers er det bare et stikk i fingeren for å sjekke blodprosent å så tilfelle. Så sant man ikke er uheldig å blir syk da, da må man vel ta noen blodprøver igjen.

Og hvis du skal være med i mor og barn undersøkelsen da må du ta blodprøve og levere urin.

Skrevet

ok, takker.

Slapp gu da, jeg :D

jeg fikk beskjed at de vanligvis tar blodprøve, men kunne stikke bare i fingern i stedet hvis jeg ønsket det. Men begge deler er ille, så for meg har det liten betydning...

Å, man må ta blodprøver i mor og barn undersøkelsen.. da blir nok ikke jeg med på den da, gitt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...