Gå til innhold

Noen som har påleggstips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en datter på 1 år som har melk og eggallergi. Hva skal jeg gi henne på brødskiva. Nå spiser hun leverpostei og servelat. Har prøvd med banan men det kommer rett ut igjen. Har vært nok hittil da hun har spist ett brødmåltid, men nå er hun lei grøt og må få flere brødmåltider. Prøver i det lengste å unngå søte pålegg, men innser vel at det snart er tid for det pga få variasjonsmuligheter. Hun må og unngå fisk og nøtter osv frem til hun er to år iflg legen, så hva skal jeg gi henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, ja. Det der er en utfordring. Vi har som deg måttet kapitulere litt i forhold til det med å gi søte pålegg. Vår sønn får innimellom litt syltetøy på skiven, men han spiser da noras 100 % bær som jeg innbiller meg er "litt" sunnere enn vanlig syltetøy. Jeg prøver også å supplere litt med mye oppskåren frukt og soyayoghurt. Vi holder på kveldsgrøten, slik at ett måltid er grøt og håper poden vil ha denne en stund til. Sylte på boks som pålegg, forsøkte vi her om dagen med stort hell.

Skrevet

Prøvde oss på soyaprodukter, og hun likte smøreosten, men det ser ut til at hun reagerer på soya også. Da blir det ikke mye igjen!

Skrevet

Hei!

Vår sønn er 2,5 år og vi har foreløpig ikke måttet gi ham syltetøy o.l. på skiven. Dette pålegget får han:

Leverpostei

Salami

Fårepølse

Tartex-postei (finnes i ulike smaker, urter er mest populært. Fås hos helsekost og i enkelte Meny-butikker.)

Soyaost

Makrellfilet (men det går jo ikke hvis han ikke skal spise fisk)

Servelat (Go' og mager)

Hvis gutten din ikke har reagert på fisk, ville jeg tatt opp med legen om ikke det er OK å gi det. Det går jo an å unngå f.eks. torsk som er mest kjent for å kunne gi allergi.

Skrevet

Syltetøy er det eneste jeg kan komme på! Vår sønn har eggeallergi men ikke melk ås han kan spise det meste

Skrevet

Huff, det var kjipt.

Kom på en ting til som kan has på skiva - avocado.

Skrevet

Min jente har de samme allergiene. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan gi fisk. Er hun testet posetiv for fisk ? Min jente spiser

Leverpostei

Makrell i tomat

Skinke pålegg

Servelat

Syltetøy

tomat og agurk

Tunge pålegg - favoritten

Så prøver vi oss med litt pynting med paprika og diverse for å gi litt annen smak.

Skrevet

Ville bare dele noen egne erfaringer, har selv allergier.

-Er man allergisk mot egg, er man som regel allergisk mot fisk også, det er nemlig eggehvitte-stoffer i fisk. Så jeg ville absolutt ha ventet med å prøve fisk.

-En del typer leverpostei inneholder ansjos, altså fisk. Blant annet den gule boksen med bilde av den søte gutten.

Jeg har ikke selv melkeallergi, så jeg tør ikke anbefale så mye av pålegg. Men hva med å lage syltetøy og mos selv av bærog frukter? Da styrer du selv hvor mye sukker han får i seg. F.eks rips, solbær, eple, pære, plomme, blåbær, osv. Jeg fikk en gang en fin brosjyre om hvordan sylte selv med mange fine oppskrifter, en sånn gratisbrosjyre fra OBS eller Meny. Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...