Gå til innhold

såre bryster

Anbefalte innlegg

Hei! Da jeg fikk min sønn for litt over tre år siden opplevde jeg at jeg ble helt utrolig sår i brystene. Det endte med brystbetennelse da han var to mnd, så da gav jeg opp etter mange besøk på helsestasjon og ammehjelpa...

Det jeg lurer på er om det er noen av dere som har opplevd liknende, og som har fått flere barn. Er det stor sjans for at det samme skal skje igjen med nestemann?

JEg har jo veldig lyst til å kunne amme neste baby lenger og uten alle de smertene! Men er redd for at "skjebnen" vil gjenta seg...

Er fortsatt merker og arr etter forrige amming for tre år siden, så brystvortene blir nok aldri de samme igjen, he he.

En ting vet jeg hvertfall helt sikkert; hvis jeg blir like sår denne gangen skal jeg begynne med morsmelkerstatning tidligere, og ikke leve to lange mnder hvor alt dreier sog om amming og smerter!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5588049-s%C3%A5re-bryster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Det virker som du hadde en like strevsom periode som meg med amming den første tiden!

Sykehuspersonalet og jordmor stresset meg noe helt forferdelig angående amming, og jeg sleit så vanvittig med å få det til! (Det ble en dam av tårer til slutt). Brystbetennelse og såre vorter er slitsomt, og en vil så gjerne få det til. I mitt tillfelle fikk jeg låne elektrisk pumpe på helsestajonen, hvor jeg pumpet meg, og gav min sønn på flaske, og morsmelkerstatning i tillegg. Etter 2 uker uten å amme, prøvde jeg å legge han til brystet igjen, og etter en del famling FIKK VI DET TIL!!! Og livet ble sååå mye lysere og lettere etterpå. Jeg regner nok med at ammingen vil gå lettere denne gang, da jeg ammet til han var 8 mnd. Teknikken er der, og usikkerheten er ikke der!

Jeg vil bare si at jeg forstår hvor frustrert du var, og at det er pyton at barseltiden skal være preget av stress osv.

Vil bare gi tips om skjold til brystvortene (bruk det i forkant før du blir sår), Avent sin salve til såre vorter (lindrer veldig, og trenger ikke vaskes bort før amming), ammeinnlegg av merinoull, riktig ammeteknikk og GOD TID! Ikke la andre stresse deg opp, og husk at ungene vokser opp selv om de får morsmelkerstatning - så det er ingen krise! Det kan jo være lurt å bruke tipsene allerede fra første dag, for å slippe såre vorter.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5588049-s%C3%A5re-bryster/#findComment-5589230
Del på andre sider

Takk for gode råd... Jeg prøvde også å pumpe meg noen uker, men ble sår igjen med en gang jeg begynte å amme...

Det som irriterte meg litt var at jeg virkelig ble fortalt ALT om riktig teknikk og virkelig gjorde alt tilsynelatende riktig og likevel fortsatte smertene, mens flere av mine venninner ikke tenkte teknikk i det hele tatt, og så ut som de gjorde mye "feil", men de ble ikke sår... Er teknikk litt oppskrytt. Jeg tror kanskje det er litt tilfeldig hvem som blir sår og hvem som ikke blir... Er nok mange ting som spiller inn, men det er innmari frustrerende å bli helt opphengt i ammestilling+ + og så føler man at det likevel ikke hjelper. Da blir man ganske frustrert. Man tenker; hva er det jeg gjør feil!!??!! (For det er jo sånn man føler det når man snakker med ammehjelpa...)

Vel, jeg har bestemt meg for å ta det ganske rolig med hele amminga denne gangen. Går det ikke så går det ikke... Selv om jeg selvfølgelig vil holde ut en liten stund!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5588049-s%C3%A5re-bryster/#findComment-5592117
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg er helt enig med deg at det er nokså urettferdig at enkelte bare kan legge ungen inntil brystet og alt går på skinner, mens andre skal ha det helt forferdelig!

Jeg tror nok at fysiologiske faktorer spiller inn, dvs både brystets fasong, størrelse og type vorter spiller stor rolle, samtidig vil jo barnets munn og sugeevne være av vesentlig betydning!

Vi får iallefall krysse fingrene begge to, og håpe at alt blir så meget bedre neste gang! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5588049-s%C3%A5re-bryster/#findComment-5593635
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...