Gå til innhold

Hjelp!!

Maya06 & Leah 07.08.09

Anbefalte innlegg

Legger inn innlegget her siden det er mer aktivitet her! Haaper noen kan hjelpe meg!!

Jeg og min samboer har vert sammen i 3,5 aar. Bodd sammen i ca 3. Naa venter vi barn og trenger bl.a. bil og st0rre bolig!

Vi flytter mest sannsynlig til Drammen i l0pet av sommer/h0st.

Situasjonen er da at de utgiftene vi faar skal vi dele 50/50 for at det skal bli likt mellom oss (men vet jo aldri hvordan livsituasjonen vaar er om saa og saa lenge)

Forel0pig har jeg en ikke saa veldig bra betalt jobb ut august (haaper og faa jobbet ut september ogsaa men kontrakent min er forel0pig ut august!)

Neste h0st vil jeg studere eller h0sten 08 alt ut ifra om jeg kommer inn paa den skolen jeg vil.

Problemet er da penger. Min samboer har jobb, det kommer jo ikke jeg til aa ha! Jeg vil ha null mulighet til aa tjene penger det f0rste aaret hvertfall, altsaa de neste 1,5 aar vil jeg vere uten inntekt!

Mine foreldre vil hjelpe meg saa langt det strekker seg med ny bolig og utgifter, men naar man har flyttet for seg selv og venter barn er det jo grenser for hvor mye jeg vil de skal hjelpe ogsaa!

Er det noen som vet om noe st0tte jeg kan faa fra tyrgdekontoret o.l? Steder jeg burde henvende meg for 0konomisk st0tte ifh min situasjon?

Det begynner aa haste i og med at jeg allerede er halvveis i svangerskapet og vi snart maa kj0pe ny bolig o.l!

Takker for hjelp!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5586395-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hej.. jeg å min samboer deler også på utgiftene. husleie i to ol. mens han betaler bil lån ol fra sin lønning! etterpå deler vi det som er til overs å lever på det! det kaller vi felles økonomi! jeg er student og tjener heller ingen ting. men jeg får jo støtte fra lånekassen! jeg skal starte skole til høsten å ta permisjon, så da får jeg masse penger fra lånekassen fo å gå hjemme! det gjør jo sikkert du også ettersom du venter barn. regner med at du skal ha permisjon??

hvor gammel er du?

har samboeren din noe imot å stå for forsørgelsen en liten stund i studie tiden din da?

håper alt ordner seg.. ellrs er trygdekontoret pliktig til å hjelpe deg!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5586395-hjelp/#findComment-5586672
Del på andre sider

Da jeg var student hadde min mann fast jobb. Vi har alltid hatt en konto hver. I tillegg har vi en felleskonto hvor alle regninger trekkes fra. Når vi får lønn overfører vi penger til felleskontoen og hver av oss beholder ca 1000,- hver til eget bruk. Dette har fungert bra i alle år. Da jeg var student betalta han mye mer enn meg inn på denne kontoen, men vi ble enige om at vi kunne gjøre det sånn slik at jeg ikke blakket meg helt.

Nå har jeg fast jobb og vi tjener omternt like my, så nå er det jo mere rettferdig da:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5586395-hjelp/#findComment-5586736
Del på andre sider

Jeg faar ikke st0tte fra laanekassen, for jeg har ikke studieplass! Faar heller ikke f0dseslpenger fra jobben, for kommer ikke til aa gaa ut i permisjon jeg slutter.. Dette er bare en sommerjobb jeg har saa har ingen mulighet til aa faa permisjon..

Vi er begge 20. Jeg vet at hvis jeg paa liv og d0d ikke har penger og det kommer regninger, betaler jo sambo, men f0rst og fremst kommer vi til aa dele paa alt, dvs. utgifter til ungen (engangsst0naden dekker mye saa det er forel0pig i boks), husleie, mat, personlig forbruk maa jeg skaffe penger til. Billaan er det han som tar seg av, i og med det blir hans bil og han er den med f0rerkort!

Men hva slags st0tte mener dere jeg kan faa fra trygdekontoret da? Vi kommer jo til aa bo sammen (ikke gift), saa blir jo heller ikke alenemamma... Hjelp :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5586395-hjelp/#findComment-5587092
Del på andre sider

Så lenge dere bor sammen og han er i full jobb skal det mye til før du får noe som helst fra trygdeeaten dessverre. Det hjleper lite å si at dere deler utgifter likt, han blir regnet som forsørger og dermed blir begge de eventuelle inntektene deres regnet som husholdningens inntekt.

Vi var litt i samme situasjon da jeg var ferdig med studiene - null mer studielån, bare ei inntekt, liten unge, huslån osv. Fikk beskjed om at vi kom akkruat over den minstegrensa de hadde satt, og dermed var vi på egne bein, punktum. Heldigvis fikk jeg jobb etter et par mnd... hvis ikke vet jeg sannelig ikke hvordan det hadde gått. Kanskje han hadde måttet flytta ut i telt i hagen, så jeg ble "alenemor"... hehe :)

Jeg anbefaler deg å bestille time hos trygdekontoret for en samtale/rådgivning for å undersøke hva du kan ha krav på og ikke. Det koster ingenting, og du slipper å gå rundt å lure og bekymre deg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5586395-hjelp/#findComment-5588031
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...