Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg skal ha 22 september og skal ikke ha ferie i år. skal ta den neste år. tenkte å være hjemme et år, og få 80 prosent dekning.

prøver å finne ut om når pappan skal ta ut permisjonen sin, men lurer på om jeg har ferie til neste år og? blir det 5 uker ført over fra i år og 5 uker til eller får man ikke ferie når man går hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

til neste år har du dine 5 uker, de kan du jo feks ta etter perm.slutt, så blir du hjemme litt lengre.

Hvorfor tar du ikke ut dine 5 uker for i år? Du må avtale med arb.giver om du får overført disse til neste år, du har ikke krav på å få overført mer enn 1 uke, men du kan jo ha en grei arb.giver som gir deg mer. Om du er i full jobb, er det bare dumt å ikke ta ut ferie. Enten burde du høre med sjefen om å overføre, eller iallefall ta de ut i penger, men å få ferien utbetalt har du også egentlig kun krav på om du er sykmeldt...

Dumt å ikke ta ut ferie, for du får jo feriepenger for de ukene du er borte, du får ikke mer om du velger å være på jobb de samme ukene. Du vil ikke få feriepenger + lønn for samme periode liksom.

Skrevet

det var faktisk arbeidsgiver som sa jeg kunne ta det til neste år, men nå ble jeg jo i tvil, må prate med han på mandag tror jeg..håper jeg ikke har misforstått =/ jeg jobber bare 50 prosent og har en veldig grei sjef, han sier jeg jobber når det passer, kommer og går som jeg vil. det er en liten restaurant med bare 10 ansatte og jeg tror han vil ha meg der så lenge som mulig siden han ikke har funnet noen til og ta over. er kjøkkensjef der. tenkte det kanskje var dumt å ta ferie nå siden jeg jobber så lite og det går så greit å jobbe, åsså får jeg være hjemme lengre med babyen.?!?

er ikke så greit første gangen, fant nettopp ut at jeg må søke om permisjon å fødselspenger. hmm, mye å følge med på. hive seg rundt på mandag

Skrevet

Tror du fint kan overføre ferie, men tror det er en begrensing på 14 dager

Skrevet

Hei LB83

Du tar ferien din i år, men i permisjonstida, dvs etter 22.september. Og så trur jeg du må ha 6 ukers permisjon før du kan ha ferie. Da tar du liksom en "pause" i permisjonen din for å avvikle ferie, og så fortsetter permisjonen din etterpå. Arbeidsgiveren din får jo penger fra trygdekontoret i perm.tida di, men hvis du oppgir til trygdekontoret at du tar ferie får ikke arb.giver penger fra dem de ukene, og permisjonen din fortsetter etter ferien. Du jo lønn fra arb.giver de ukene du har ferie.(husk på at du skal ha 100% lønn de ukene du har ferie) (husk også på at trygdekontoret bare "godkjenner" 4 uker og 1 dags ferie, så 1 uke må du nok overføre uansett og ta etterat perm.tida di er over neste år.)

Vet ikke om dette bare ble rot eller om du ble noe klokere jeg...

Ha en fin søndag da :o)

Skrevet

mener mmma mø her har rett i det hun sier ang å ta ut ferie i permisjonstiden. det du eventuelt skal overføre til neste år, må du huske å sende skriftlig søknad på. Arbeidsgiveren di har sikkert eget skjema. og du må få skriftlig godkjening for at det er gyldig.

i tilegg har du krav på 5 ukers ferie neste år også, men ikke full utbetaling av feriepenger. så da kommer det an på hva du har økonomi til. trygden betaler kun feriepenger av 15 uker med 80 % av full sats. men siden du har term i sept, vil du jo ha tjent opp feriepenger fra jan-sept i år. så de reduserte feriepengene vil kanskje få mest innvirkning for året etter da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...