Gå til innhold

Hva er endometriose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Endometriose kommer fra de greske ordene endo (innvendig) metra (livmor) osis (sykdom, problem eller abnormalitet). På engelsk kalles sykdommen endometriosis, ofte forkortet til endo. Vevet som kler livmoren innvendig og som støtes ut ved menstruasjon kalles endometrium (livmorslimhinne). Hos noen kvinner finnes dette vevet utenfor livmoren hvor det ikke hører hjemme. Når dette oppstår kalles det endometriose. Dette vevet på avveie kan bli funnet i eller på eggstokkene og egglederene, utenpå livmoren, i livmormuskulaturen (det heter da adenomyosis), på uterosacral- ligamentene, området mellom livmor og rektum (fossa Douglasi), eller på andre områder i bukhulen. Av og til er endometriosevev funnet på tarmene, blindtarmen, blæren, i vagina eller på diafragma (mellomgulvsmuskelen). I sjeldne tilfeller er det lokalisert på steder langt unna livmoren som for eksempel i lunger, armer, nese og til og med bak øynene og i hjernen.

Symptomer ved endometriose

* Smerter ved menstruasjon og/eller gjennom hele syklusen

* Smerter ved samleie

* Smerter under eggløsning

* Korsryggsmerter

* Infertilitet

* Kraftige og/eller uregelmessige blødninger

* Kvalme

* Forstoppelse og/eller diaré

* Smertefulle tarmbevegelser eller andre fordøyelsesproblemer ved menstruasjon

* Tretthet, utmattelse, lavt energinivå

* Lav feber

* Lav motstandskraft mot infeksjoner

* Følelsesmessige svingninger

* Urinveisplager

Dette er noen av symptomene ved endometriose. Alle behøver ikke ha alle symptomene, og noen kan ha andre symptomer i tillegg til de som står her. Å ha noen av disse symptomene betyr heller ikke nødvendigvis at du har endometriose. Noen kvinner har ingen symptomer ved endometriose.

Annonse

Dette var litt skremmende da.. jeg har omtrent alle av de symptomene som sto der..untatt feber og de tarm-greiene..:/

Men fant ikke ut hvordan leger finner ut om du har det...når kan en lege komme på at man kan ha noe slikt? Jeg har alrdi hørt om det før, men har fortalt legen min flere ganger at jeg har vanskelig for å bli gravid.....

Det er i forbindelse med infertilitet at de undersøker for dette!

Jeg har noen av disse symtptomene, men tror nok det jeg har er bare vanlig mens/pms symptomer...jeg har en datter fra før! Er du veldig usikker så får du be din lege om å sjekke deg for dette.Det var i alle fall ikke meningen min å skremme noen!

Jeg også har en datter, men har problemer med å bli gravid... tok to år før jeg ble gravid med henne og et år før jeg ble gravid neste gang..(sa) Nå er det også gått et år, og jeg har enda ikke blitt gravid.... men.. Har masse cyster på en eggstokk det. Det har vel noe å si

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...