Gå til innhold

Tror jeg blir sykmeldt....

Anbefalte innlegg

Er i uke 19,og har bekkenplager.Ikke helt kjempeille enda,men det er ikke godt i den jobben jeg har(jobber på sykehjem).

Så nå har jeg tenkt til å spørre legen om sykmelding.

Men jeg lurer på en ting....jeg har igjen to uker å jobbe før jeg går ut i ferie,og skal da ha ferie i fire uker.Kan jeg da gå sykmeldt i ferien og få igjen ferien senere eller få den utbetalt?

Går legen med på at jeg er sykmeldt i ferien liksom?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5585165-tror-jeg-blir-sykmeldt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan det om sykdommen din gjør at du ikke får hatt ferie.

det spørs jo litt hvordan man tolker loven, men det går nok mest på om du ligger på sykehus, bli matforgiftet og ligger til sengs hele tiden og sånne ting. tviler på at han vil gi deg ny ferie grunnet bekkenløsning. du får jo ligget på stranden og solt og kost deg om du vil.

men det er jo lov og spørre ;)

For kommuneansatte er det i alle fall slik at hvis du er syk mer en 2 eller 3 (husker ikke helt om det er 2 eller 3) sammenhengende under ferie og har legeerklæring/sykemelding på dette har du rett på å få disse feriedagene igjen senere!! Hvis du er organisert kan du jo sjekke med tillitsvalgt?

Annonse

min lege sa at han sykemeldte bare i ferie hvis han mente at pasienten var så dårlig at han/hun ikke fungerte som vanlig og ikke kunne nyte ferien sånn som man skal. viss det "bare" var plager som gjorde at man ikke klarte jobben, men fungerte greit til vanlig, så sykemeldte han frem til ferien, også fikk de ny sykemeld ette rferien igjen.. det sa uhvertfall han.. men han vurderte enkelttilfellene hver for seg..

Du har krav på å få ferien din senere om du går sykmeldt da. Jeg gikk langtidssykmeldt pga.ryggen noen dager ut i ferien min. Da sa legen at disse dagene fikk jeg igjen,enten forlenget ferie eller at man tar dagene senere. Jeg var ikke 100% arbeidsfør men kunne jo nyte ferien,men allikevel sykmeldte hun meg. Legen skal jo ikke bestemme hva som er god ferie for deg eller ikke. Hvis du ikke hadde vært på jobb om det ikke hadde vært ferie skal du selvsagt ha sykmelding i ferien og ferien til gode! Håper dette hjalp litt..

så vidt jeg har fått ebskjed om så er det sånn :

dersom du er sykemeldt i ferien din har du krav på å få dn igjen neste år--- Du har jo ikke lov å reise utenlands etc når du er sykemeldt da,men .. ( spørs hva slags lønns ordning dere har på jobebn også.. om dere har betalt ferie etc ..-men fri skal du ha ) Har hørt om en på arb. plassen til min svoger som gjør dette HVER sommer.. tëit,men har får jo da ta ferien senere med betalt i tilleg til at han sløvern på starnda her i norge mens han er sykemeldt .. .. så at det går det gjør det.. )men det er klart-- dersom du sier til legen din at du vil sykemeldes før ferien FORDI du vil ha den igjen neste år så kan det hende han ser rart på deg ..

jeg er også sykemeldt nå pga bekkenet og vil være det i ferein.. jeg har da fått beskjed om at jeg må ta ut disse freie dagene enten rett før perminsjonen eller etter.. Det blir nok etter på meg så kan jeg gå hjemme mens samboer har pappa permen også.. det var jo ikke meninga at ejg skulle bli sykemeldt,men sånn er det nå en gang..

Man skal ikke straffes og "trekkes" i ferie fordi man er syk :=).

HUSK EN ANNEN VIKTIG detalj.. :

Det er DU som bestemmer om du trenger sykemelding eller ikke.. Dersom du ikke Klarer jobben lenger har du i utgansgspunktet KRAV på sykemelding..Så bare si tiul elgen at du tror det er dte som er løsningen for deg.. Ingen kan tvinge deg til å jobbe hvis du er for syk til å gjøre jobben din skikkleig:=)

Det kan selvfølgelig hende han foreslår gradert/delvis sykemelding da.. og da vet jeg ikke hva som skjer med ferien.. da må du nok ta den nå tenker jeg :=)

Dette sier ferieloven. ikke helt som jeg trodde. men da vet vi jo det ;)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

Er litt feil å si at man ikke kan reise utenlands når man er sykmeldt. Feks til Sverige og Danmark kan du dra uten problem, og lenger er også ok om det er gitt klarsignal fra legen.

Om du føler ferien blir spoleret pga plagene du har, så hadde jeg ikke nevnt til legen at jeg egentlig skulle hatt ferie under sykmeldingen. Sikkert mange som synes jeg er umoralsk der, men det er nå mitt syn på saken.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...