Gå til innhold

Synes det skremmer litt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser brev fra barnimagen. Der står det at vi kan sjekke selv hvordan det står til med barnet i magen, når ikke vi har tilgang på lege eller jordmor i sommer. Fra og med uke 30 skal vi kunne kjenne minst 5 bevegelser daglig, og hvis vi merker forskjell i mønsteret til ungen kan det være noe som er galt....

For det første: synes ungen er ulik i mønsteret hver dag, så hvordan skal jeg få sjekket dette?

For det andre: hva er bevegelser? alt fra et spark til et annet spark eller?

Jeg blir litt frustrert! Det kan høres ut som vi skal være kjempeobs på hver en bevegelse. Jeg har jo bare tenkt som så at alt er ok så lenge jeg kjenner bevegelse...

Noen som har noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi må vel ikke bli for opphengt i dette heller for alle barn er jo så veldig forskjellige.. Jeg er vel på en måte litt heldig fordi ungen er så veeeldig aktiv flere ganger pr dag, så det har liksom ikke vært tvil... Har du fått det skjemaet som du skal registrere bev fra uke 28? Der står det veldig greit forklart synes jeg.. Er det ikke spes tid på døgnet du vet din lille pleier å være mere aktiv enn ellers? Da er det lurt å legge seg ned og kjenne etter en stund, når du vet den er våken. Min er som regel aktiv med en gang jeg slapper av, setter meg ned , legger meg om kvelden osv.. Forrige babyen min var likedan.

Skrevet

Så lenge at du kjenner bevegelser så er det veldig bra.Det er om du plutselig ikke kjenner bevegelser over lang tid du skal være obs.

Idag har min lille vært veldig rolig.Kjenner at jeg ble litt urolig.Men kjente liten nettopp så da satser jeg på at alt er bra.Mitt 4 barn, men en er like opptatt av at alt er bra hver gang.

Skrevet

Takk for svar! Kanskje eg sko prøvd å få tak i sånt skjema. Joda, d e jo tidar han e marr livligge, som for eksempel om kvelden.... ellars så syns eg han e ganske livligge helie dagen. Men når det gjelde bevegelser, så kan det vel være bare spark da vel? Han kan jo sparke 5 ganger (5 bevegelser) i løpet av svært kort tid. Så hvis d er så enkelt, så er det ikke vanskelig å registrere....

:)...

Skrevet

ungen ligger mer i ro om dagen fordi den blir vugget i søvn av dine bevegelser. Når du setter/legger deg til ro på kvelden så våkner knøttet til igjen. Det du kan gjøre hvis du syns det går VELDIG lenge mellom sparkene er å prøve å spise et måltid og legge deg nedpå litt, eller drikke et glass iskaldt vann. Det bruker ofte å "vekke" knøttet litt.

Forrige svangerskap hadde jeg ikke noe provlem med det å holde et øye med aktiviteten der inne - lillejenta var VELDIG aktiv og jeg kjente bevegelser (og spark) mange ganger om dagen. Ble det rolig prøvde jeg å drikke vann eller roe meg selv ned litt, og da ble det action igjen. Jeg er veldig spent på hvordan det blir denne gangen! Alle unger er jo forskjellige... er bare 15 uker på vei enda, så alt jeg har kjent er sporadiske bobler der innefra. Gleder meg til det blir daglig :) Men litt nervøs også.... håper jeg slipper å være nødt til å telle bevegelsene!

Skrevet

hmm har ikke fått noe skjema eller noen ting jeg og jeg var hos jm på torsdag da jeg gikk inn i min 28 uke.. Kjenner kraftige bevegelser HVER dag.. hmm skla vi skrive det opp??

Det vistte ikke jeg altså.. jeg er bare fornøyd når jeg kjenner liv der fler ganger pr dag jeg og håper det holder ..

Tror vi innimellom kan tro vi ikke har kjent noe fordi vi er blitt vant til det også.. Eller er jeg bare heldig som har et veldig aktivt knøtt så jeg ikke er i tvil? Det holder innimellom sette seg rolig og bare TENKE at nå synes jeg han kan sparke litt-så gjør han det .. Merkeleig:=)

Skrevet

hei jeg vet lite om dette men. da jeg gikk gravid sist var jeg ikke bekymret for dette med spark. og ungen sparket ikke så ofte heller ikke daglig. hun ble født og har ingen skader og er en helt vanlig 7 åring. tror ikke du skal være bekymret.

denne gangen har jeg en baby i magen som sparker mye og ofte, flere ganger om dagen. de er forskjellige også før fødselen.

med tanke på at du syntes at det er forskjell fra dag til dag, du gjør ikke det samme hver dag til samme tider. noen dager hviler du mer mens andre er fylt med gjøremål og dette påvirker også babyen i magen din, kansje men noen ganger er så sliten og stresset at man ikke kjenner bevegelsene til barnet, dee sier jo at vi ikke kjenner alle bevegelsene og alle vet at når man fokuserer veldig på noe så legger man lite merke til andre ting.

jeg har hørt at regelen er at man skal kjenne bevegelse daglig, men det gjorde jeg ikke sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...