Gå til innhold

Lillemann vil ikke ta puppen, virker som han bare vil sove!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke nytter det å vekke han heller! Var på helsestasjonen i går og han hadde bare lagt på seg 90 ram på en uke :( han er prematur (7 uker) og jeg har 2 uker igjen til termin... I går kveld og i natt fikk jeg i han to flasker a 60 ml og tenkte at endelig har han interesse for mat igjen... Men den gang ei, i dag ville han ikke legges til puppen igjen.

Skal selvfølgelig prøve ammingen en stund til, men dersom dette ikke fungerer, bør jeg da gå over til å bare gi mm å flaske for å sikre meg at han får i seg nok mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd å kle av ham før han legges til brystet, i varmen kan det kanskje få litt fart på sugingen å legge litt kalde kluter på gullet? Ikke gi opp ammingen, hold ut litt til...

Jeg ville ringt Ammehjelpen, eller kanskje nasjonal ammesenter på Rikshospitalet for gode råd. Hver time teller jo for deg med ansvar for en så liten knert. Lykke til!

Skrevet

Gullet vårt er 5 dager, og nektet å ta puppen de første dagene.

Løsningen ble å ha melk på sprøyte, som vi lurer henne til puppen med. Dvs hun gaper over puppen, og så spruter vi inn litt melk i munnviken for å få henne til å feste seg.

Noe annet jeg også gjør er å pumpe meg så melken kommer fortere til henne når hun skal suge (hun er veldig utålmodig!)

Hun streiker for tiden på den ene puppen, så den pumper jeg, og når hun streiker på begge, så får hun flaske til det måltidet, og så prøver vi igjen til neste måltid.

Det er litt slitsomt, men foreløpig fungerer det greit.

Lykke til!

Skrevet

Dette høres kjent ut...med sovende babyer som er sånn passe interessert i melk og legger på seg ca. 100 gram i uken. Jeg har to jenter (2 og 5 år) og en tredje på veg, og har opplevd akkurat det samme med mine jenter. De sov og sov (18-20 timer i døgnet de første 6 ukene og jeg følte at de ikke fikk i seg nok mat. Mens babyene sov, satt jeg og bekymret meg for om hvorvidt jeg hadde nok melk.

Fikk mange råd fra sykehus, helsesøster, ammehjelp. Mitt råd til deg; stol på magefølelsen, skaff deg en vekt eller veie barnet på helsestasjonen en gang i uken. Ha dialog med en eller to som kan følge opp vekten på barnet. Dersom du får for mange råd fra "eksperter" blir du bare forvirret. Dersom barnet ikke legger på seg nok ville jeg begynt med flaske. Husk at barn dør ikke av sult i Norge. Man kan virke noe hysterisk i dette landet både med hensyn til amming, og vekt. Jeg ammet første til 9 mnd alder, nr. 2 til 10 uker, da var jeg utslitt og måtte kaste inn håndkle. Lykke til, det går nok bra!

Skrevet

Min første var akkurat sånn. Bare 3 uker før termin, men han ble veeeeldig gul og ble bare slappere og slappere. Lå foran puppen med øynene lukket og spisset munnen: "kommer det noe nå, tro"?

Han måtte lysbehandles 3 ganger totalt og det hjalp jo, men de første ukene var en kamp for å holde ham våken under måltidene. Mange tårer på mor, ja...

- Stimulerte kinnet, hendene, under føttene.

- Kledde av ham slik at han skulle bli kaldere

- Hvis ikke det hjalp la jeg ham flatt på ryggen, noen ganger våknet han da med et vræl etter 10 minutter.

- skiftet bleie midt i måltidet. Det hjalp som oftest litt..

- Pappa'n fikk også "vekke-oppgaver" og ble ganske god. Heldigvis var han hjemme de første 5 ukene!

Imidlertid måtte jeg drive pumping ved siden av ammingen de første ukene. Var veldig bestemt på å få til ammingen, og heldigvis klarte han brasene selv etter 6 uker. Brukte imidlertid fortsatt laaang tid per måltid, gjerne opp mot en time pluss bleieskift.

Men så sov han som oftest 3 timer til neste måltid. Deilig det, ihvertfall :-)

Orker du å kjempe på er jo det det aller beste. Be om hjelp til alt annet slik at du kan konsentrere deg om Lillemann, finn noen du stoler på som kan gi gode råd (jeg fikk kjempefin hjelp av ammehjelpen!) og fremfor alt: stol på magefølelsen.

Kan også melde at med nr 2 ble det en helt annen opplevelse. Han spiste max 10 minutter og sovnet så som en stein. Fantastisk! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...