Gå til innhold

går man tom for melk utover kvelden?????

Anbefalte innlegg

Vår lille er stort sett blitt flink å spise med tre timer imellom, og om natten gjerne fem-seks timer i mellom.

Men på ettermiddagen/kvelden så kan jeg nesten bare sitte med puppen ute hele tiden. Han blir ikke fornøyd før sent på kveld.

Er det mulig at puppen ikke har så mye melk igjen på kvelden, så derfor han maser etter pupp igjen og igjen?

Fortsetter under...

Jeg har samme problemet, på kvelden kan jeg sitte kjempe lenge. Hun blir liksom aldri fornøyd. Jeg snakket med helsesøster, som er ei kjempe hyggelig og flink dame:-.) hun fortalte meg det at, alle har faktisk mindre melk på kvelden og mest på morran. så det er en helt naturlig forklaring på hvorfor de fleste barn har en urolig periode på ettermiddag/kveld.

Da er det ikke jeg som gjør noe galt da.. hehe.

Nesten fristet til å gi erstatning på kvelden, men det er kanskje ikke løsningen det heller.

Men det er jo kjedelig å sitte sånn kveld etter kveld med puppen løs.. føler jeg aldri får slappet av om kvelden, og puppen blir så utrolig øm...

Det er helt vanlig. Om morgenen, når man er uthvilt, er det mest melk. Etter en hel dag, der man har brukt masse energi, er det mindre melk. Men denne melken er til gjengjeld feitere, sånn at barnet kan sove litt lenger i ett strekk. En grunn til den hyppige diingen, er òg at barnet "tanker opp" til natten.

Men det er jo slitsomt å sitte med puppen ute hele kvelden... Den beste løsningen er ikke å gi mme. Da starter man nedtrappingen på ammingen, og man "mister" ofte etter hvert melken. De to beste rådene jeg har, er :

- å slappe av om ettermiddagen (send f.eks. far og barn ut på tur en times tid mens du gjør ingenting - les: ingenting). Jeg får alltid melkespreng hvis jeg har en frikveld - da strømmer melken på som aldri før - fordi jeg slapper av og koser meg.

- å pumpe ut melk om morgenen og evt gi den etter amming om kvelden. Ofte holder det å pumpe og fryse - uten å måtte gi pumpemelken om kvelden - i hvert fall etter noen dager - fordi selve pumpingen gir beskjed om at produksjonen må økes.

Å måtte amme hele kvelden kan være første tegn på økedager, men det holder egentlig å vite om hva som skjer så man ikke tror man har "mistet" melken. Hvis du stoler på at du har nok, vil det regulere seg sjøl ved at barnet krever mat oftere. Pumping er ikke nødvendig, men du kan komme økedagene litt i forkant på den måten. Å slappe av om ettermiddagen er bra uansett. Si det til pappaen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...