Gå til innhold

Kan det være ADD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har dysleksi og mattematikkproblemer. Tester viser at han ligger helt i bunnen på normalområdet hva angår evner og ferdigheter. Han har problemer med å forstå sosiale signaler, og er svært umoden for alderen. Han har store konsentrasjonsvansker, men disse er selektive; dvs han kan sitte klistret til skjermen og spille dataspill eller se på film, men ber jeg han hente noe i kjøleskapet, kan han glemme på veien dit hva han skulle hente. Likeså glemmer han hvordan man subtraherer så og si fra dag til dag.

Jeg føler at han har så store problemer, at det må ligge noe mer bak enn at han kun er mindre intelligent og dyslektisk. Han har vært i systemet til PPT i 3 år noe, uten at de har vurdert om noe slikt kan ligge til grunn.

Kan noen her komme med litt råd, og kanskje noen kjenner igjen problemene?

Tenker også at det vil være letter for barnet å få en diagnose, fremfor bare å sitte der med et papir som konkluderer med at han er "dum". En diagnose vil vel også gjøre det enklere å få hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du bør be om at han blir utredet? Vi har hatt mye støtte i en super kontaktlærer som har gjort veien lettere for oss.

Du kan ta opp problemene med legen og be om han kan anbefale utredning.

Skrevet

Selvsagt kommer jeg til å kreve at han blir utredet! Men det er greit å vite litt om hva man kan forvente og hom ADD vil være en sannsynlig diagnose. Utredning tar ofte tid. Tok nesten to år fra jeg ba om utredning for dysleksi til han fikk en endelig diagnose! Og dersom jeg vet hva som er prob lemet, er det enklere for meg å hjelpe han, fremtil han får diagnosen.

Skrevet

Det er svært få i dag som får konklusjonen dum på sine barn. Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i stoff om ADHD/ADD for selv å gjøre deg opp en mening, basert på et saklig materiale. Har du tenkt Asperger? Jeg synes din sønn minner en del om min Asperger.

Ellers vil jeg anbefale bokstavbarna.no Der finnes mye info om disse sykdommene der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...