Gå til innhold

Hvem skal jeg snakke med? SVAR meg(!!) pliiis

Anbefalte innlegg

Ingen har svart på mitt forrige innlegg som het: "Har noen av dere fått profesjonell hjelp..." Der står det litt om min bakgrunn for hvorfor jeg er så redd for å føde. Jeg gruer meg ikke for smertene, men er livredd for å komme i en situasjon der barnet mitt er i fare/dør, og jeg er fullstendig uten kontroll overlatt til andres kompetanse. Er det noen av dere som har erfaring med å snakke med lege eller jordmor, andre? Hva snakker man om? Min redsel er jo et uttrykk for at jeg ikke stoler på deres kompetanse, er redd for at de skal komme i forsvarsposisjon når jeg forteller om mine bekmringer. Mitt nærmeste sykehus er ikke så stort, så jeg er faktisk bekymret over at de ikke har rutine og erfaring nok til å takle det uforutsette.

Fortsetter under...

Hei! Nå har ikke jeg lest det forrige innlegget ditt, men jeg ser dette. Jeg har vært i samme situasjon i fht fødselsangst. Om fredag blei det avgjort at jeg får keisersnitt 4. september, har nå to mnd igjen og først nå kan jeg glede meg over svangerskapet. Jeg nevte det da jeg var på ordinær ul og fikk da beskjed på sykehuset om at dette kunne jeg ikke gå å tenke på og at før jeg gikk derfra så måtte jeg stoppe i luka og få en time til samtale. Jeg har vært inne til 4 samtaler på sykehuset hvor jeg har snakka med både jordmor og lege. De har vært helt fantastiske og hørt på alt jeg har hatt å si uten å gå i forsvar og uten å drive med overtalelser for at jeg skal føde vaginalt. Jeg syns du bør ta kontakt med de på fødealvdelingen på sykehuset og fortelle kort hvordan du har det sånn at du kan komme der til samtaler. Du kan også snakke med fastlegen din om det eller den jordmora du eventuelt går til kontroll hos. Jeg har snakka med fastlegen min også og med jordmora i min kommune, men de har ingen "makt" til å si at jeg SKAL ha keisersnitt, det vurderes på sykehuset og der har jeg hatt hovedsamtalene mine. Jeg har hele tida vært ærlig i forhold til mine tanker og følelser når jeg har prata med de, og jeg har fått det som jeg vil og jeg kjenner at jeg er mye roligere. Det var også veldig beroligende å vite at jeg hadde time på sykehuset til samtale en gang i mnd. Jeg fikk jo da også full sjekk med ul og full pakke, så jeg har fått kjempegod oppfølging! Jeg vil anbefale deg å ta kontakt så fort som mulig sånn at du kan få prata med de på sykehuset om det. Hvis ikke de på det nærmeste sykehuset kan forsikre deg om at de kan dette og du blir trygg der så bør du vurdere å skifte sykehus! Og det kan du gjøre sånn helt uten videre for det er jo tross alt fritt sykehusvalg! Men snakk med de først!

Lykke til!

Men jeg vil føde vaginalt. Har allerede en fantastisk datter som måtte tas med hastkeisersnitt... Jeg ble "frarøvet" fødselsopplevelsen. Og så er jeg altså redd for at historien skal gjenta seg, men med et fatalt utfall fordi de ikke fikser keisersnitt like fort igjen... eller noe sånt. Uff!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...