Månestråle85 Skrevet 6. juli 2006 #1 Skrevet 6. juli 2006 Heisann. Noen som har erfaring med å ha vielsen på engelsk? Forloveden min er fra India, og vi har lyst til å gifte oss i Norge om et par års tid. (Bor i London for tida). Regner ikke med at han snakker flytende norsk innen den tid, så må nok ta det på engelsk da Noen som har noen erfaringer på det området? Kjenner jeg familien min rett så vil nok ALLE holde tale, men åssen kan jeg få de til å gjøre det på engelsk? Er det noe man kan skrive på invitasjonen evt? Og hva med pappan min og stemora mi som ikke snakker det så flytende? Vil jo at de skal inkluderers også... Uff, vanskelig dette... Råd mottas med STOR takk!
Dubbe Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 Heisann! Dette har ikke e noe erfaring med, men så utrolig spennende tid dere går imøte! Når d gjelder taler og slikt, hva med å få noen til å skrive de på engelsk, og at det blir levert til din mann? Få noen som er gode? På den måten så slipper f. eks pappaen din og stemora di "knote" med tale på engelsk Syntes faktisk at dette var en god idè jeg klemmer
Månestråle85 Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 7. juli 2006 For en kjempegod ide Dubbe! Tusen takk, hadde ikke tenkt på det selv. Er jo faktisk også en god måte for han til å lære norsk på. Er ikke bare bare når man planlegger flytting til Norge, bryllup og baby samtidig, hehe. (Jeg klarer ikke å konse om bare en ting. VIl ha alt nå, hehe).
Dubbe Skrevet 7. juli 2006 #4 Skrevet 7. juli 2006 Værsågod, ikke noe problem *vifte med lanken* Jepp, er det vettu!! hehehe.. Vi vil også ha baby, og håper at syklusen min holder seg nå, så kan e kanskje bli gravid på bryllupsreisen:D:D:D:D Skal til Jamaica
Månestråle85 Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. juli 2006 Når skal dere gifte dere? Kan tenke meg det blir mye "babyprøving" i Jamaica, hehe. Håper dere får en FLOTT dag og reise. Og selvfølgelig at det kommer en liten en 9 mnd etterpå. Vil forresten til Mauritsius eller Hawaii jeg da.
Dubbe Skrevet 7. juli 2006 #6 Skrevet 7. juli 2006 Vi gifter oss 12. august iår, i Kristiansand . Jepp, blir nok det, hehehe :D:D Åh, hørtes deilig ut det også! Hawaii SKAL jeg til engang iløpet av livet mitt!!!
Månestråle85 Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. juli 2006 Så spennende da Er jo ikke lenge til. Vi er bare helt i begynnelsen av planleggingsfasen enda vi da. Så blir vel et par år til det faktisk skjer noe. Klarer ikke helt å fatte hvor mye som faktisk må planlegges.. Og teknisk sett så burde vi ikke gifte oss før søstera hans gifter seg, de har så mange teite regler i India.. Men om de tror jeg venter alle de åra til hun er ferdig på skolen så tar de feil! Hehe. Gifter oss heller litt i hemmelighet hjemme i Norge først, og så kan vi ha bryllupsfest i India når den tiden kommer.. De har jo så utrolige flotte og fargerike bryllup der borte. Kan se for meg en skikkelig fancy bryllupssuite på et fint strandhotell, våkne opp, gå på balkongen med en lett morgenkåpe og blomsterkrans rundt halsen og få servert frokost med røde roser på bordet. Jo, tror nok det blir hawaii på oss, hehe. (da kan jeg få prøvd å surfe også, ser så gøy ut, hehe)
Dubbe Skrevet 7. juli 2006 #8 Skrevet 7. juli 2006 Ja, stemmer, de har jo visse regler på slikt i India! Men, uansett, er ikke i TVIL om at når deres dag kommer, så kommer det til å bli heeeeeeeeeeelt fantastisk!! Elsker måten de feirer bryllup på , er så utrolig fargerikt og flott!!! Men, må stikke litt, Quart på meg :D:D Snakkes nok senere vettu! Forresten, har msn- [email protected]
Månestråle85 Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #9 Skrevet 7. juli 2006 Legger deg til på msn min jeg ha det moro på quarten da
Gjest Skrevet 17. juli 2006 #10 Skrevet 17. juli 2006 Heii! Eg gifta meg med ein meksikanar, så dette veit eg litt om... Hadde ein del gjestar frå England i bryllaupet vårt også. Vi hadde heile vigsla vår på engelsk, det går heilt fint, men du må snakke med presten (det er kanskje ikkje alle som vil gjere alt på engelsk, men heile "ritualet" ligg føre på engelsk altså!) Det går evt an å ha preika på norsk, mens spørsmåla er på engelsk. Salmane går vel best på norsk, men kanskje nokon vil lese dikt/synge noko engelsk? Eller indisk for den del? Vi hadde to tekstlesingar på norsk og ei på engelsk. Under middagen heldt folk talane sine på engelsk (forlovaren til brudgommen er engelsk), og nokre ord vart også sagt på spansk. No snakkar alle i familien vår godt engelsk då, så det var ikkje noko problem. Men dersom nokon vil seie noko på norsk så må dei jo få lov til det, og så får ein heller "ansette" ein uformell oversettar som kan "translate the gist of things" etterpå (blir litt travelt å oversette medan nokon held tale) Lykke til med bryllaupet! Og så herleg å bu i London då! (*sakne LITT masse*) Kor i London bur de? Vi budde i Kennington og Clapham. Herleg!! PS: Var ikkje meininga å tru at du skal gifte deg i kyrkja altså, men det gjorde vi, så eg veit ikkje korleis dei gjer det i ein borgerleg seremoni, men vil tru at det ikkje er noko problem å få det til på engelsk der heller!
Gjest Skrevet 17. juli 2006 #11 Skrevet 17. juli 2006 Du må hugse at for at de skal få "lov" til å gifte dykk i Noreg må han ha ein attest på at han er singel (ugift) frå folkeregisteret i India viss han er indisk statsborger. Det tok litt tid for oss å få ein slik attest (hurra for meksikansk byråkrati), og i tillegg må den jo oversettast til norsk eller engelsk for å få den godkjent! Og det er vanskeleg å få opphaldstillatelse i Noreg dersom han ikkje er EU-borgar... :/ Believe me... Eit lite helvete å ordne, men alt ordnar seg. Var ganske frista til å flytte tilbake til England fordi det er lettare å få opphaldstillatelse der, men no er eg glad for at vi gjekk gjennom heile prosessen. Og når ein først har fått oppholdstillatelse er det enkelt å fornye den! Det er lov å gifte seg på turistvisum då, det gjorde vi! Også søkte vi familiegjenforeining etterpå. Kan også søke familiegjenforeining på grunnlag av felles barn Ojoj, masse informasjon. Kanskje du ikkje lurte på dette i det heile, men tenkte eg berre skulle ta det med... hehe...
Gjest Skrevet 18. juli 2006 #12 Skrevet 18. juli 2006 Berre dyttar denne litt opp så du ser den når du kjem innom Månestråle
Northernlights Skrevet 18. juli 2006 #13 Skrevet 18. juli 2006 Når sønnen min gifter seg neste mnd, kommer en gjest til å være fra USA, og hun kan ikke engelsk. Så iallefall jeg kommer til å oversette talen til brudeparet til engelsk og gi henne, sånn at hun kan "følge med" på hva som blir sagt. Jeg kommer dessuten til å lese fra Bibelen om Kjærligheten (de versene om at kjærligheten tåler alt, er ikke misunnelig, søker ikke sitt eget osv) på engelsk. For de fleste norske skjønner engelsk, så iallefall litt blir engelsk, så det ikke blir dødsens jedelig for USA gjesten. Man kan bruke kompromisser, så blir det best for ale partene.
Northernlights Skrevet 18. juli 2006 #14 Skrevet 18. juli 2006 Mente selvsagt at USA gjesten ikke kan NORSK =)
Månestråle85 Skrevet 22. juli 2006 Forfatter #16 Skrevet 22. juli 2006 Heisann tosofo. Wow, takk for MASSE informasjon Nå kan jeg jo bare sette meg ned og planlegge, hehe. Trenger heldigvis ikke noen oversetting til Indisk, da samboeren min har engelsk som førstespråk. Nesten litt pinlig å innrømme, men han kan nesten ingenting på indisk, hehe. Vi skal gifte oss i kirken ja, siden han er veldig kristen. Håper bare jeg ikke meldte meg ut av statskirken som en del av "ungdomsopprøret" mitt. Husker ikke. Vet du åssen det er å melde seg inn igjen i så fall? Bor i Kings Cross nå. En falleferdig, liten leilighet som vi deler med 2 andre. Ikke det mest lukrative, men det er nå hjemme. Pluss, deilig og sentralt. Hvor lenge bodde dere i London da? Og åssen var det å flytte hjem igjen? Økonomien er jo så dårlig her, og alt i Norge er jo sinnsykt dyrt.. Nesten redd for at jeg ikke kommer til å få råd til å flytte hjem jeg.. Sliter litt med oppholdstillatelse her også ja. Tentke vi skulle bo her et år til, og så søke familiegjenforening. (På grunnlag at vi da har vært samboere i 2 år). Men var ikke klar over at vi måtte få en erklæring at han er singel fra India, det må vi prøve å skaffe da. Vet du om man må vente til man har vært samboere i 2 år, og SÅ søke om fam.gjenforening, eller kan man søke før man har vært det, og flytte hjem etter 2 år? Er litt forrvirrende det der, og er jo så innmari lang saksbehandlingstid har jeg hørt. Ble litt lang og kronglete innlegg dette her, hehe. Er visst ikke helt våken enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå