Gå til innhold

Paracet og nesespray?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 6 uker på vei og er kraftig forkjøla og feber. Kan jeg te paracet el lignende, og nesespray?

Hvordan vet jeg hvor mange dager over 6 uker jeg er?

På forhånd takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spurt om det samme på skravle siden. Fikk raskt svar på at paracet er ok. Men ikke ta ibux, ibuprofen osv.. Nesespray kan jeg ikke tenke meg er noe farlig. Jeg har i alle fall brukt det..

Mins jeg har lest ett sted at det er bedre for babyen at vi tar paracet enn at vi har feber, da varmen ikke er bra .

God bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Angående nesespray, fant jeg dette svaret hos lommelegen:

 

Det er nok en fordel å velge en ren saltvanns-nesespray når man er gravid, og å unngå preparater som inneholder slimhinneavsvellende middel – slik som Xolin, Otrivin, Rhinox o.l. Bakgrunnen for det er at disse preparatene inneholder et virkestoff som gjør at blodårene trekker seg sammen, og man tenker seg at de også vil kunne påvirke blodgjennomstrømningen i morkaken.

 

I Felleskatalogen står det at Xolin ikke bør brukes i svangerskapet. Imidlertid har man ingen holdepunkter for at slimhinneavsvellende nesedråper/spray i vanlige doser medfører noen risiko for fosteret. Som et generelt prinsipp er det allikevel greit å bruke minst mulig medikamenter når man er gravid, og jeg vil derfor råde deg til heller å bruke en ren saltvanns-spray.

 

Paracet kan man bruke, ingen fare!

Medikameter i gruppen NSAID, eks Ibux, kan brukes i begrenset omfang de 2 første trimestre, dvs. til og med 6. måned.

 

Når det gjelder termindato, kan du gå inn på babyverden.no

Der finner du en terminkalkulator på venstre side.

Plott inn startdag for siste mens, da kommer det opp hvor langt du er.

Jeg hadde siste mens 25.mai, og er 6+0 i dag.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Nå ble jeg lettet, tror jeg tar en paracet og går til sengs!

Takk for svaret, og lykke til med graviditeten du også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...