doble Skrevet 6. juli 2006 #1 Del Skrevet 6. juli 2006 Er det selv. Ønsker oss et barn til. Hvordan gikk går det med fødselspenger og sånt. Har sendt inn søknad, men får ikke så mye.... Ser ut som jeg må ta meg en butikkjobb for å kunne få barn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. juli 2006 #2 Del Skrevet 7. juli 2006 Du får 65% av inntekten... Mannen min var det (Nå det siste året så har vi hatt AS og da får jeg 100%, vi driver det sammen) Men selvstendig næringsdrivende i den form av enkelmannsforetak, ja da får en jo bare 65%. Men loven er sånn at mannen kan dele en viss % av innlekten med kona, og det gjorde mannen min for at jeg skulle få fødselspenger... Og da fikk jeg 65% av det han satte på meg. Jeg jobbet 1 mnd på sykehjem før jeg ble sykemeldt og jeg da. Så da fikk jeg 12 000 i fødselspenger av sykehjemmet og 10 000 av det mannen min satte på meg, i mnd. Demed så fikk jeg rundt en 16 000 utbetalt jeg. Hvis mannen min ikke satte penger på meg så hadde jeg bare fått en 9-10 000 utbetalt... Så jeg tjente godt på at han satte penger på meg... Men du kan forsikre deg da. Da får du 100% av inntekten. Den forsikringen koster 10 000 i året. Men om du plalegger og bli gravid så kan du jo gjøre det. Men husk sa at du må ha tegnet den forsikringen 10 mnd FØR du FØDER!!! Ikke føre termin.... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjerdemann på vei Skrevet 10. juli 2006 #3 Del Skrevet 10. juli 2006 Forsikringen koster da ikke 10.000 i året, den regnes ut fra en prosentandel av lønna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. juli 2006 #4 Del Skrevet 12. juli 2006 Vi har 1 000 000 i årsinntekt og måtte betale 10 000. Svogeren min tjener 400 000 og han måtte betale 10 000 i året han også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 12. juli 2006 #5 Del Skrevet 12. juli 2006 Jeg skjønner ikke helt det med at mannen din satte penger på deg.. Hvordan gjør han det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. juli 2006 #6 Del Skrevet 12. juli 2006 Han gjorde. Men jo det går. Om dere er gift! For da har dere alt sammen liksom. Han kan sette en viss %. Min satte 25% på meg... Svigerfar og svigermor gjorde det samme. Da søkte de staten om at svigermor fikk 80% og svigerfar fikk 20%. Siden han var dagligleder i et annet firma. Men det gjelder enkelmannsforetak... Han bare lot regnskapsføreren sette 25% av hans inntekt på meg. Og på selvangivelsen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 15. juli 2006 #7 Del Skrevet 15. juli 2006 Jeg må visst ha det inn med teskje Hvis du orker? Må begge være selvstendig næringsdrivende (enkeltmannsforetak)? Jeg er selv, men mannen min jobber som arbeidstaker... Er det noen plass vi kan lese om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjerdemann på vei Skrevet 16. juli 2006 #8 Del Skrevet 16. juli 2006 Jeg fikk beskjed om for tre mnd siden, at det ble regnet ut som en prosentandel av lønna man tok ut. Tror det var rundt 6 %. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjerdemann på vei Skrevet 16. juli 2006 #9 Del Skrevet 16. juli 2006 Her er begge selvst.nær.drivende, så her kan vi jo strengt tatt ta ut så mye vi vil hver, ettersom begge eier foretaket. Jeg tar ut ca 40% og han resten, men nå jobber jo jeg mye mindre da.. Men hvis det bare er du som er selvst. næringsdrivende, vil jo permisjonspengene regnes ut fra det du tar ut i lønn. Hvis du har jobbet som selvst. de siste tre årene, regner de et gjennomsnitt av det. (Men vær obs at de ikke nødvendigvis regner med 2006 hvis du går ut i perm tidlig i 2007, fordi det året ikke er ferdig lignet. Dette fikk jeg beskjed om, men skal spørre en gang til om det virkelig stemmer, for jeg taper masse penger på dette) Men på trygdeetaten sine sider, er det fødselspengekalkulator som du kan bruke for å regne ut hva du får, og der står også de fleste reglene. (Selv om ikke alt er like forståelig) Men; hvis den lønna du tar ut nå (siste 6 mnd før perm), avviker med mer enn 25% fra gjennomsnittet av de tre siste årene, er det den siste lønna som blir grunnlaget. Selv om det er 25% mindre enn gjennomsnittet. Tror dette var det viktigste... Når mannen din er vanlig arbeidstaker, får han permpenger fra sin lønn. (Men på føds.peng.kalk på trygdeetatens side, får du automatisk hans uker når du regner ut, men dette fikk jeg beskjed om at ikke stemte, han har rett på sine uker (+mer) selv om du er selvst.) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 16. juli 2006 #10 Del Skrevet 16. juli 2006 Tusen takk Ble litt klokere nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. juli 2006 #11 Del Skrevet 16. juli 2006 Ja det var sånn du sier. Mannen min betalte 12000 i året... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. juli 2006 #12 Del Skrevet 16. juli 2006 JNår det er enkelmannsfåretak så er det jo bare èn som skal være i firmaet. Jeg var ikke i no firma... Skal spørre mannen min når han kommer hjem hvor en kan lese om det. Men jo, om du vil at mannen din skal ha mer på likningen så kan du sette av, tror det er inntill 25% jeg, på han. Når det er bare den ene som driver selvstendig så kan du ikke sette mer enn det. Men nå driver vi A/S sammen og da kan mannen min sette 50% på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå