Gå til innhold

kort livmorhals fra uke 19+4... ny maling uke 22+3....mange sprm......håper på svar......

gigi har okt.jenteskatt

Anbefalte innlegg

hei... var inne til kontroll 19+4 dager fikk vite at livmorhalsen var på 27

blei lagt inn pga.. kynnere og nedtrekk.. beli sendt hjem etter et par dager med beskjed om å ta det mest mulig med ro...

idag var jeg på sykehuset igjen har hatt kjempe vondt i magen i natt og føler litt press nedover....

livmorhalsen er nå nede i 23- 24 på målingen.. tilsvarende ca. 2,5 cm-....

ikke hatt noen blødninger....(heldigvis.)

lurer på når dere fikk diagnosen... og hvor mange uker kan jeg greie meg på dette...??

og når kan man evt.. få den modningsprøyten for lungene..??

er skikkelig nervøs... håper på svar fra noen med litt erfaring fra dette...

dette er mitt tredje og siste svangerskap... har to velskapte unger... begge født en mnd for tidlig med vekt på 3500 kg....

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har hatt 2 spontantfødsel (uke 24&23) pga kort livmorhals, Jeg fikk rier (hadde pressing nedover et par dager før) og hadde vannavgang da jeg kom til sykehuset, Fikk riedempendemiddler og mudningsprøyte med en gang. men den ble tolket som infeksjon denne gangen da.

men infeksjon kommer etter vannavgang, dermed var jeg ikke helt enig m/legene. Andre gang tok jeg mer initiativ for mer oppfølging pga min erfaring og hadde ogsåvondt i magen og pressing nedover. tok flere UL som viste normal forhold, men et par dager sener ble oppdaget jeg hadde åpning allerede, da fikk jeg diagnosen, men det er fortsatt uenighet mellom legene om jeg har kortlivmorhals eller en kombinasjon m/forsvak livmorsmuskulatur????,, men men

det e så VIKTIG m/extra oppfølging hos gynokolg og å ta mest mulig RO!!

Forresten jeg hadde ikke blødning jeg heller.

......jeg ikke helt sikkert om jeg har sagt noe som er interess. for deg??

LYKKE TIL & TVI TVI

Hei,

Jeg ble lagt inn i uke 26 foriegang med rier og kort livmorhals tror den var nede i 10mm på det minste. De regnet det som truende fødsel, så jeg fikk lungemodningssprøyte i tillegg til riedempende drypp. Dette fikk helfigvis stoppet riene, men jeg ble liggende på sykehuset med strengt sengeleie i to uker. Deretter ble jeg sendt hjem med beskjed om å ta det veldig med ro. Var selvfølgelig sykemeldt resten av svangerskapet.

Jeg fødte først i uke 37, så for min del gikk det bra selv om det så mørkt ut en stund.

Jeg har hørt at man må være passert uke 24 før de setter lungemodningssprøyte og stopper eventuelle rier, Lungemodningssprøyte setter de først hvis det er truende fødsel. Mener å huske at det helst bør gå 24 timer fra den er satt til barnet blir født.

Vi planlegger nr 2 på om kort tid og jeg er veldig spennt på hvordan jeg kommer til å bli fulgt opp i neste svangerskap, og om jeg kommer til å få samme problemene der.

Jeg vil råde deg til å ta det mest mulig med ro, ihvertfall frem til uke 24 (ikke lett med to barn fra før..), regner med du er sykemeldt allerede.

Mitt tilfelle viser at det kan gå veldig bra selv om det så dramatisk ut en stund.

Lykke til

hei... takk for svar.. fint å høre at det har gått bra med noen...

jeg glemte å si at jeg fikk urinveisinfeksjon og går nå på pencelin.. så jeg satser på at det ikke blir så mye mere nedtrekk med det første...

skal til ny kontroll til tirsdag da skal overlegen sjekke mormunningen og om livmortappen har bli8tt kortere.. håper jeg iallefall greier meg frem til uke 27 og vidre...

• 3 uker senere...

hei.. takk for svar....alt er lettere når man får høre om noe positivt i sin situasjon...... jeg er 25+2 dager idag... så det går forover... har fått beskjed om å leve normalt fremover... de vil ikke fortsette å sjekke livmortappen.. for det kan bli stressende....

formen min er mye bedre...=) så nå satser jeg på at gullungen holder seg inne lengst mulig.....

(skal inn i uke 35 for å se hvordan det ser ut da.... om det evt blir satt igang på sykehuset...)

sommerklem....=)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...