Gå til innhold

Jaja, da er jeg offisiellt gjeldsslave for resten av livet!!!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det måtte til et lån!!!

Etter å ha kranglet med lånekassen om hvorfor jeg kun fikk tildelt 1600 i mnd i stipend, tok jeg et valg. Lån.

Jeg må.!! Hvordan hadde vi klart oss fram til fødselstipendet kom? Det er jo etter babyen er født selvfølgelig, men vi har masse regninger, masse å kjøpe inn til babyen og vi skal jo LEVE også!!!

Samboer har jobb, men jeg har ingen inntekt utenom litt strøjobber her og der.

Kommer sikkert til å angre, og jeg vet at jeg må betale på det sikkert halve livet vårt... men det er verdt det uansett - for det å vite at vi vil klare oss, vi vil få råd til å kjøpe alt vi trenger og selvfølgelig masse til barnet vårt, så er jeg fornøyd.

Hva skulle jeg ellers gjort? Nå har jeg vertfall en slags trygghet inni meg. Det er en forferdelig følelse å tro at man ikke har råd til en dritt til ditt eget barn :-(

Fortsetter under...

Om du er i høyere utdanning får du bare lån i utgangspunktet, slik er reglene. Deler av dette blir gjort om til stipend hvis/når du står på eksamen. Du får omgjøring etter antall beståtte studiepoeng. Tror du kan få omgjort maksimalt 16000 pr semester (litt usikker men..).

(Dette gjelder ikke fødselsstipend såklart, det gis som stipend uavhengig av om du tar studiepoeng eller ikke..)

Så det er ikke så overraskende at du bare fikk lån, dette er jo likt for alle i høyere utdanning.

Jeg er bare 18 år... til høsten skal jeg begynne som lærling og tjene ca 4000kr i mnd... det er ingenting. Jeg bor sammen med kjæresten, i en leilighet som koster 5000kr i mnd, i tillegg betaler han gjeld i banken, bilen, regninger... sant nok, så har han jobb da, men tjener ikke mer enn 15 000 kr i mnd.

nå som jeg begynner som lærling skal jeg søke om lån og stipend. Før barnet er ute, har jeg krav på engangsstønad på 33 000 kr. da skal jeg kjøpe alt barnet trenger. og etter at barnet er ute får jeg fødselstipend hver mnd, til jeg går tilbake som lærling og tjener 4000 kr igjen..

det jeg vil frem til at jeg rart nok ikke har en minste bekymring hvordan jeg vil klare meg... så skjønner ikke helt din bekymring.

men synes det er rart at du bare fikk 1600kr.. synes du skal søke på nytt. eller ringe og forklare din situasjon...

lykke til.

Annonse

Men i all verden da... Det var derfor jeg skrev OM du er i høyere utdanning. Altså at dette kun stemte dersom du er i høyere utdanning... slapp av!

Du burde forøvrig kanskje skrive i startinnlegget hva slags utdanning du er i... ellers kan vel egentlig ingen svare om du ikke vil noen skal svare med mindre de har alle fakta? Skjerp deg.

Jeg vet ikke om dette er noe trøst for deg, men det er jo veldig vanlig at folk som tar utdanning (studier eller yrkesfag) må ha studielån. Noen er selvfølgelig heldige og har foreldre eller andre som hjelper med penger osv, men jeg tror nok flertallet trenger å låne. Forhåpentligvis går det greit for de fleste av oss å betale dette tilbake når vi kommer i jobb (når du får fagbrev tjener du jo mye mer). Selv kommer jeg til å sitte med ca 300 000 i studielån ved fullført utdannelse, men prøver å ikke bekymre meg for dette nå. Det må jo til. Dessuten er det hyggelig å ha råd til å leve litt mens man er "ung og fattig" også, økonomien bedrer seg vel for de fleste etter hvert. :-) Norge er desverre et dyrt land og utdanne seg i, og det er også dyrt å skulle etablere seg her når man er ung. Vi får heller være glad for de mulighetene vi faktisk har, selv om ting gjerne skulle vært billigere.

Lykke til!

Annonse

Jeg måtte også ta opp lån for å ha råd til baby ting, regninger osv.

Så du er ikke den eneste! Vi venter baby nå i denne mnd, termin for to dager faktisk.

Kunne ikke ha klart meg en hel sommer uten noe fra lånekassen, og baby i vente.

Har i tillegg studielån på rundt 70 000 kr, men heldigvis skal ikke dette betales inn før etter avsluttet studie.

Den tid, den sorg!!

Dette går så bra. Man kan ikke leve livet i bekymringer!

Oi, så gøy! Håper gullet kommer snart da :-)

Må bare si: Takk endelig et "fornuftig" og "ukritiserende" innlegg :-) Ja jeg tenker også slik... alt som må kjøpes osv... Nå når jeg har fått inn det lånet føler jeg meg mye bedre og tryggere på framtiden!

Hva slags mamma hadde jeg vært viss jeg ikke kunne klart å forsørge oss??? Hadde følt meg helt grusom da :-(

Gått på sosialen f.eks..!! Å gud, tør ikke tenke på det! Nej... jeg er glad jeg har penger når jeg virkelig trenge det :-)

Og den tid den sorg... ja :-)

Og lykke til nå då! Håper alt går fint :-)

*hovedinnlegger*

Skjønner at det kan føles kjipt å måtte ta opp lån - men det høres ikke ut som om du har noe i lån i forveien. Bare pust ut - du aner ikke hvor mange vi er som har nærmere en halv million i studiegjeld :) Alt ordner seg. Ingen vil ha gjeld men de fleste mennesker i dag har gjeld. Mere blir det når man skal kjøpe bolig, bil osv. Det skal nok gå ser du, man må jo ha noe av å leve nå og kunne forsørge ungen sin, som du skriver.

Lykke til!

Nå synes jeg denne tråden begynner å likne mer på en barnehage. Jeg synes ikke at hovedinnlegger på noen måte har "klaget" her. Man har forskjellige oppfatninger av det å ta opp lån og så videre. Noen synes det er helt greit og noen synes det er fyfy. Det å ta opp et lån er jo en viktig avgjørelse i livet og det er klart de fleste av oss gjerne kunne klart oss foruten - men noen ganger MÅ man bare ta opp lån. Sånn er livet. Alles livssituasjon er forskjellig noen klarer seg fint med lite andre ikke.

Det at overskriften virker som et sukk, viser vel egentlig bare at hovedinnlegger er et oppegående menneske som i utgangspunktet kunne tenkt seg å klare seg uten lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...