Gå til innhold

Angående termin og ultralyd (litt langt, dette...)

Anbefalte innlegg

Da jeg fant ut at jeg var gravid (i uke 5), regnet jeg ut terminen på babyverden.no's kalkulator. Denne tar jo hensyn til hvor lang syklus man har og opererer ikke med en gjennomsnittssyklus på 28 dager. Da jeg la inn mine opplysninger, kom denne til at jeg har termin 7. januar 07.

På første legebesøk, la legen inn opplysningene mine på pc'n, og der kom 12. januar frem som termin (dette programmet bruker 28-dagerssyklus i utregningen). Jeg fortalte om utregningen min og hun sa at jeg sannsynligvis hadde mer rett enn programmet hun hadde, siden babyverden.no tok hensyn til at jeg har 23 og ikke 28 dager... Men, hun sa at vi måtte bruke hennes termindato, da det var den som "poppet opp" hos henne; denne vi skulle bruke i forhold til ultralyd osv...

Jeg har ikke tenkt noe mer over dette og likevel hatt det oppe i hodet mitt at min termin er 7. januar (hun trodde jo også at den var mer riktig), så jeg har da vært så dum og innbille meg at jeg skulle til ultralyd mellom 24. juli og 11. august (i uke 17-19). Men, nå har jeg fått beskjed om at ultralyd blir en gang mellom 10. og 15. august! :o( Dette er da i min "nye" 18. uke, men det er jo såååå mye senere enn jeg trodde!

Er klar over at det ikke er verdens undergang eller noe, men det er så kjipt! Jeg har også en svigerinne i Tyskland som er gravid; termin to uker etter meg, og hun jobber som barnelege på et sykehus og har fri tilgang på ultralyd. De sendte oss mail her om dagen med tre bilder av gullungen sin! Misunnelig, jeg...! ;o)

Samtidig føler jeg meg veldig lite gravid for tida, da jeg verken har symptomer (kvalme og trøtthet har avtatt - puh! Heldigvis!) og jeg har ikke fått noe særlig mage ennå... Tenker også innimellom på at folk jo har MA innimellom, som noen ganger ikke oppdages før ultralyd... Er litt redd for det. Det skal samtidig sies at jeg er en kontrollfreak uten like og hater å ikke vite... Og, ja, jeg er førstegangsfødende! ;o)

Regner jo absolutt med at alt er i sin skjønneste orden, men jeg blir rett og slett gaaal av å ikke ha kontrollen!!! Aaaarrrgghhh!!! :o(

Ps. Jeg skal til jordmor for første gang torsdag i neste uke. Det vil kanskje være mulig å høre hjertelyd da?? Noen som vet??? ;o)

Ønsker alle en fin dag! ;o)

Fortsetter under...

Uff ja naar man gleder seg saann er det ikke noe kos aa vente saa lenge paa ultralyd!!

Men sp0r jordmor om hun kan h0re etter hjertelyden! Mitt f0rste m0te var i uke 12, og da h0rte hun etter men fant ingen :( Senere i uke 15 h0rte vi etter igjen og da fant vi det med en gang :D

Saa ja, du vil nok kunne h0re hjertelyden altsaa, det er kjempespennende :D

Det litt dumme med dette er ikke at du må vente lenger med å se knøttet, men at du kan risikere å få en ganske sein ul. Vanligvis tar de ul uke 18-19 fordi det er akkurat i de ukene en ser best hvor gammelt fosteret faktisk er, og får regnet en ganske nøyaktig termin. Etter uke 19 vokser de så forskjellig at det blir vanskelig å vite.

Jeg er veldig usikker på termin, og fikk derfor ul i det vi tror er uke 16 først, i og med at det faktisk KAN være uke 18... skulle vi da ventet til uke 18 ville det altså blitt i uke 20 i verste fall og da er det som sagt litt seint.

Irriterende nok havner vi januar-jenter midt i sommerferien når det gjelder UL.... hehe...

tror forresten du kan ha gode sjanser til å høre hjertelyd på mandag, meeeen ikke få panikk om du IKKE hører noe!!! :)

ps: godt å se at du her er igjen, jeg har savnet deg, gullemor!!!

Jaja, "sikker" termin setter de på ul, så det er bare å smøre seg med tålmodighet...

Hvis du er ebgymret kan du oppsøke lege eller jordmor og spørre om de kan høre, ellers går det jo an å bestille privale ul'er, i Oslo er det i hvertfall på Majorstuaklinikken. Dette koster jo litt (rundt 1000,-), men hvis du er oppriktig bekymret er det jo et alternativ.

Da jeg gikk gravid sist flyttet de terminen 15 dager selv om jeg har regelmessig mens, 28 dagers syklus og var helt sikker på siste mens første dag.

Lykke til, som regel er alt fint!

Annonse

Heeeeiiii!!

Skal nok love deg at du får hørt hjertelyden når du skal til jordmora!!

Forstår deg godt det i forhold til ultralyd og termin!!! SÅåå irriterenes..

Jeg er såå nyskjerrig at det holder selv her..var hos jordmor på torsdag og fikk da høre hjertelyden for første gang..siden det er 1 mnd siden jeg var der sist!! Er nå i inne i uke 17...var godt!!

Blir såååå spennende for deg da..gleder meg til å høre1!:)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...