Gå til innhold

Ang bostøtte! (Aaaaargh!!!!)

Mamsen86

Anbefalte innlegg

I går var jeg på trygdekontoret for å få hjelp til å fylle ut riktige skjemaer osv.. Og i dag skulle jeg til en dame for å snakke med henne ang bostøtte! Og vet du hva hu sa?! At jeg har for god økonomi til å få det!!

Ehh..?! "Hva mener du med det?", sa jeg.. Jo, fordi jeg får engangsstøanden og overgansstønad og barnetrygd/ barnebidrag så har jeg altså IKKE krav på bostøtte! Jeg har husleie på 7500,- i mnd.. En baby koster sånn (rask hoderegning) rundt 3000,- i mnd med bleier, mat osv.. Jepp, så har jeg jo andre utgifter også!! Mat til meg selv, regninger, evnt. legeutgifter (hvem vet, plutselig så må jeg på legevakta for et eller annet).. Og da går jeg jo OVER grensa, for å si det sånn!

Ok, ok.. Så har jeg SELV satt meg i den situasjonen at jeg er gravid liksom! Og jeg kan ikke forlange å få alt på gullfat heller.. Men jeg ba aldri om å bli alene med alt sammen!

Så sier hun dama sånn at jeg kan bruke engangstønaden min på husleie.. Men hva faen skal jeg bruke på babyen da? Skal ungen min sove i en skuff og bli trillet rundt i en trillebår da, eller hva?

FOR god økonomi' a du.. Jeg ber dem ikke om å betale HELE husleia mi, men bare en tusenlapp hadde hjulpet meg uendelig liksom! Et av verdens rikeste land.. Yeye..

Fortsetter under...

Det var jo kjiipt. Men jeg reagerer litt på noe av det skriver her, for hvordan får du det til at en baby koster rundt 3000 i måneden? Og husleie på 7500, det brude være mulig å få seg noe som er billigere enn det vel? Greit at vi lever i verdens rikeste land, men vi har f.eks. mange eldre som ikke blir i varetatt, skolebyggninger som forfaller osv., 300 000 mennesker som lever på trygd osv. så det er grenser for hvor mye penger vi kan gi til den enkelte.

Det var det hun på trygdekontoret som sa, det at babyen vil koste rundt 3000,- i mnd! Ikke vet jeg den ekstakte prisen på bleier, mat osv! Og at det burde være mulig å få seg noe billigere enn 7500,-.. Vel.. Det er absolutt ikke enkelt her i Oslo! Er ikke interresert i å bo på en hybel, der jeg må dele bad & kjøkken med fremmede! Vil tross alt at ungen min skal vokse opp i trygge omgivelser! Er nokså dyrt med leilighet, som det at på til følger andre utgifter med! (Strøm f.eks)..

Og det er ikke det at jeg klager til det uendlige her, reagerer bare på at andre i samme situasjon som meg faktisk får bostøtte.

Vet godt at det finnes mye annet å bruke penger på, som kanskje for deg er "viktigere". Men min hverdag handler ikke om det akkurat NÅ.. Uansett hvor egoististk det høres ut! Men jeg ble litt satt ut i dag, vet ikke helt hvordan jeg skal få endene til å møtes her selv..

Kjenner jeg blir provosert til langt oppover ørene her....... "er ikke interessert i å bo på hybel".... skjønner du ikke at du kanskje ikke er i posisjon til å kunne velge slikt selv akkurat nå? Har du ikke penger til å betale leie for en leilighet så har du ikke det, og dessuten finnes det alternativer utenfor oslo's grenser også. Hvordan en baby kan koste 3000,- i måneden er for meg en gåte..... Jeg skjønner godt at du reagerer når andre som får de samme stønadene som deg også får bostøtte, men jeg mener nå at feilen heller er at mange får alt for mye.

Du må gjerne bli så provosert som du bare vil! Jeg sier ikke at jeg IKKE har rå til å betale for meg, det jeg reagerer på er at andre som er i nøyaktig samme situasjon som meg faktisk får den støtten!! Det er DET som er saken her!

Og at jeg ikke vil bo i en hybel der jeg må dele bad & kjøkken med vilt fremmede mennesker, sammens med babyen min.. Det syntes jeg IKKE at er noe å reagere på, skal jeg være ærlig! Hadde det kun vært meg det hadde vært snakk om, så hadde situasjonen vært helt annerledes! Og flytte utenfor Oslo' s grenser? Vel.. Hadde jeg hatt bil og sånne ting så ville det kanskje ha vært mye enklere. Jeg skrev ikke det innlegget der for å klage på min livsituasjon, for selv jeg kan klare det umulige her i verden! Og som jeg også sa; Det var hun på trygdekontoret som mente at babyen ville koste rundt 3000,- i mnd med bleier, klær, mat osv! Ikke vet jeg, jeg har ingen barn fra før av!

Men jeg har lest om andre her inne som er i samme situasjon som meg, hvor dem får bostøtte! Hadde jeg og eksen min fortsatt vært sammen, så hadde ikke dette vært noe problem for meg i det hele tatt!

Annonse

Men i jøssenavn.. Jeg klager IKKE PÅ DEN STØTTEN JEG FÅR!!!!!! Jeg har aldri i et sekund klaget på den støtten jeg får!! Sier bare at jeg reagerer på at at andre i lik situasjon som meg får bostøtte i tillegg! Har aldri sagt at jeg IKKE får endene til å møtes her, så du kan spare deg for de spydige kommentarene dine!

drit i anonym her. han/hun har sikkert bare en dårlig dag.

det er ufatlig rart at noen får og andre ikke får det samme stødnaden. jeg ver inne på en side på nette der man kunne regne ut om man fikk boligstødnad eller ikke. det går jo ann og dobeltkjekke der?

og kansje ringe til trygdekontoret og spørre hvorfor det er sånn.

jeg var og fikk søknadsjemane jeg skulle fylle ut. og bostøtte var ikke noe som var noe vitsi for meg og søke på. (har heller ikke fått babyen enda) men jeg har jobbet så det stiller seg nok anderledes.

får ikke hjelpet deg så mye. får håpe det er noen som får den støtten som kan svare på hvordan de fikk den og hva de gjorde for og få den.

lykke til.

Hun tar feil. Bostøtte søkes dessuten ikke gjennom trygdekontoret, men gjennom husbanken. Gå inn på www.husbanken.no, der finner du til høyre en kalkulator som heter " Beregne bostøtte", og kan taste inn inntekt osv..

Det kan dessverre hende de beregner ut fra likningen for 2005, vet du hva du hadde i inntekt da?

Annonse

Jeg søkte om bostøtte da jeg gikk gravid, og fikk avslag fordi husverten ikke hadde lånet sitt i husbanken. toø tross for at jeg hadde dårli økonomi var det altså lånet hans de så på.

Man søker altså ut i fra situasjonen slik den er ved begynnelsen på terminen man søker for. (1. januar, 1. mai, 1. september) Dersom du ikke får barnet før i slutten av september er det mulig at du ikke kan søke om bostøtte før i januar. Urettferdig, men sånn er det. Reglene endrer seg heldigvis når barnet er født. :) Satser på at jeg får i fra september av selv... :)

Ja når du er alenemor på overgangsstønad, har du rett på "suplerende" fra sosialkontoret, men dette lønner det seg ikke å søke om før du har brukt opp engangsstønaden, for da tar de den.

men skjønner ikke hvofor du ikke får bostøtte, jeg får det og er i samme situasjon som deg.

Det der høres veldig rart ut. En vennine av meg får alle ytelser som man får når man er alene med et barn(engangstønad, overgangstønad, barnetrygd, barnebidrag) og bostøtte. Hun har også husleie på 7500,- i mnd. så hadde jeg vært deg så hadde jeg sendt søknad om bostøtte. den skal sendes til sosialkontoret, ikke trygdekontoret.

Så ikke gi opp!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...