Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det har vært innlegg om dette før, men det er fortsatt mange innlegg som dreier som om det. Det som provoserer er alt snakket om vektøkning og smertelindring. Man er liksom så flink hvis man går lite opp i vekt og føder uten smertelindring. Hvordan man opplever smerte er HELT individuelt. Det er også forskjell på hvor lenge man ligger med smerte. Synes at man skal lutte ut å fremheve at det er så bra å føde uten smertelindring, heller være glad for at det finnes muligheter til slik hjelp for de som trenger det. Jeg for min del hadde så rask fødsel sisst at jeg rakk ikke noe smertelindring, men jeg kommer gladelig til å ta i mot noe lindring hvis vi rekker. Selv om jeg ikke kommer til å rope etter epidural med en gang jeg kommer på sykehuset.

Ang. vektøkning så er man ikke flink dersom man går lite opp. Vet om de som har levd et ultrasunt liv, men allikevel godt opp mye. Andre har gått opp lite selv om de spiser mer usunt. Dette varierer så mye! ikke bare fra person til person, men også i de ulike svangerskapene. Jeg har gått opp mye mer denne gangen enn sist. Selv om jeg ikke har levd så ulikt med henhold til spising.

Jeg pleier ikke å lese innlegg som dreier som om dette som provoserer, men jeg bare det å se overskrifter rundt dette irriterer nå, slik at jeg måtte bare få ut litt guffe rundt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel tatt meg i å skrive et innlegg som er likt dette... :-) Jeg føler at jeg har ingen grunn til å vurdere andres fødsler eller vektøkning. Et hvert svangerskap og en hver fødsel er forskjellig, og det bør man akseptere!

Skrevet

Må seie meg heilt enig med deg. Svangerskap kan ikkje sammenlignast, og alt er så utruleg individuelt.

Er sjølv i veke 34 no, og har gått opp lite, og det er ikkje fordi eg er så himla flink! Har vore uheldig og hatt kvalmen fram til no (og kanskje lenger), om eg kjem til å bruke smertelindring får vi sjå. Treng eg det, så treng eg det, flott om eg klara uten, med tanke på komplikasjonane.

Trur vi sammenliknar oss for mykje. Alle er ikkje like!! Som du seier går det faktisk an å gå masse opp, sjølv om man et sunt. Og omvendt!!

Skrevet

denne bare MÅ jeg skrive under på!! akkurat som jeg skulle sagt det selv!

Skrevet

Må si meg enig i hovedinnlegger. Som jeg også skulle sagt det selv...

Skrevet

Jaja, la dem som går lite opp i vekt få være stolte av seg selv, og det samme med de som går mye ned etter fødsel.

Og la nå de som føder uten smertestillende få skryte av det!!!

Begge deler er i hovedsak positivt for både mor og barn, og at man er litt stolt av seg selv betyr jo faktisk ikke at man hakker på andre.

Er lov åvære litt stolt da, uten at det skal beskyldes som å se ned på andre!!!

(Jeg har forøvrig født uten smertestillende, men har absolutt ikke gått for lite opp i noen av mine svangerskap.....)

Skrevet

Jaaaa!!! Er så enig!!! Forrige gang spiste jeg kjempesunt, aldri godteri og kaker, men gikk opp 22 kg til jeg var 38+0 (måtte bruke krykker pga bekkenløsning, så fikk ikke rørt meg noe...). Nå 30+6 idag har jeg bare gått opp 8 kg, og jeg har spist mye mer usunt enn sist. Tydeligvis stor forskjell på svangerskapene. For denne gangen har jeg ikke vært "flink"!

Helt enig angående smertelindring også. Det er jo ikke noe mål i seg selv å holde ut mest mulig smerte for å være "flink". Jeg har selv i utgangspunktet tenkt å føde uten epidural, men siden jeg ikke vet hva jeg går til kommer jeg til å ta det hvis jeg trenger det (keisersnitt sist). Synes man er flink når man føder uansett, jeg, smertestillende eller ikke! (Var noe helt annet med keisersnitt, følte meg ikke flink i det hele tatt, kun mislykket som ikke fikk lov til å føde...)

Skrevet

Hvorfor gidde å lage nye innlegg om temaet om og om igjen?

Det spiller vel ingen rolle hvor mye man legger på seg eller om man føder med eller uten smertelindring. Gi blaffen i hva andre gjør og vær stolt av deg selv og det DU gjør. Hvorfor er det alltid noen som føler seg tråkka på tærne og må kritisere andres valg, enten det er den ene eller den andre veien? La nå folk være stolte av seg selv da vel!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...