Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hørte at man bør ta en måned før graviditet og tre måneder etter, men det virker som om det er mange forskjellige meninger om dette. Det koster jo ikke så mye, og når den mulige helsegevinsten for babyen er så stor, så jeg synes det er greit å ta dem når man prøver.

Annonse

Nei, man får ikke kjöpt folsyre på Rimi, jeg tror det anonym mente var at vitaminer man får kjöpt på rimi er like bra som dem på apoteket. Vitaminer får man stort sett riktig inntak av ved et normalt kosthold, men når man önsker å bli gravid er det viktig med inntak av folsyre. Spesielt hvis du som jeg har cölikai eller noen annen form for matallergi. Jeg har fått av min lege ekstra sterke folsyre-tabletter pga av misdannelser i förste svangerskap. Så drit i dama på apotektet og ta dine folsyretabletter. Du får også kjöpt det på helsekost-butikker, så slipper du denne dama:-). Husk tran også da, det er også viktig. For hvis man ikke tar tran, så må man vist spise 3 eller 4 bokser med makrellitomat hver dag.... Og så mye orker man ikke;-)

Det er anbefalt å bygge opp vitaminlagrene hvis man planlegger å bli gravid. Folsyre, andre B-vitaminer, jern og kalsium er spesielt viktige. Hvis man har gått på p-pillen lenge har også den en tendens til å "spise" opp B-vitamin lagrene våre. Jeg sjekket meg for vitaminer og mineraler for noen år siden etter å ha gått på p-piller i 6 år, da måtte jeg ta B12-sprøyter og dobledoser med folsyre. Jeg hadde nok manglet dette uansett om jeg ikke hadde gått på pillen, men den forverret av det fikk jeg beskjed om da.

Så som de andre her har skrevet, det er ikke en dyr invistering å ta vitaminer for gravide og tran, hvis det kan gi barnet en stor helsegevinst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...