Gå til innhold

Over 3 år og nesten uten språk:(

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed på helsestasjonen på 2,5 års kontrollen at vi skulle se ann språket til han ble rundt 3 år.Men nå er han litt over tre og ingen andre enn oss(og er faktisk sjelden vi skjønner hva han vil også)som skjønner hva han vil.Han sier "mamma","pappa" rent,men det er nesten de eneste ordene han sier rent også.

Han stokker ofte om på bokstavene på ett ord også,f.eks hvis han skal si kano sier han"noka"eller "anok"eller ett eller annet rart ord.

Nå begynner han snart i barnehagen og er veldig redd han skal få edet veldig tøfft med de andre barna når han henger så langt etter i språk.

Han er heller ikke flink til å telle,tegne og kan ikke mer en 2-3 farger.

Føler meg så mislykket som mor!Huff,dette er en vondt sirkel:(Han blir sinna på meg når jeg ikke forstår hva han sier og vil,og jeg blir frustrert fordi JEG ikke forstår hva han vil.

Så ender mange ganger opp med at vi begge tar til tårene.

Skjønner ikke hva jeg kan gjøre for han...

Siden han var liten har jeg prøvd å sitte ned sammen med han å lese,vise tall,alfabet,farger og annet men han har ALDRI hatt ro på seg til å lære,han smeller igjen boka,kaster alfabet bokstavene rundt seg osv.

Vet ikke hva jeg skal gjøre.Er engstelig for å ta kontakt med helsestasjonen også,de vil se meg som en mislykket mor de også.

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har selv en gutt som har vært litt sent ute med språket. Han pratet såkallt "røverspråk" og hadde et lite vokabular. Dette var når han var 2.5. Han begynnte i barnehage da (i høst) og har hatt en forrykende utvikling siden da. Nå prater han som bare det og har virkelig løst språkkoden. Han er på samme nivå som sine jevnaldrene. Så det kan godt være at barnehagen vil gjøre din sønn godt og tror ikke de andre barna vil bry seg så mye om han prater så godt eller ikke. Husk der går barn i alle aldre og sikkert mange som er mindre og som ikke prater noe særlig. Barn klarer å kommunisere uten språk. Tror han vil lære mye der og snart ta etter de andre. Så er det jo greit at barenhagen er obs på dette, uten at det skal bl et stort tema. Det viktigste er at han trives.

Sønnen min var også veldig frustrert og det var jeg også. Han intresserte seg lite om farger og bokstaver og slikt ( slik er det enda) så etter råd fra barnehagen prøvde vi å ikke stresse med det. Sønnen din har sikkert mye lagret og når han først knekker koden vil det komme fort, men at det skjer i hans tempo. Tålmodighet er viktig, men ikke alltid like lett:)

Husk du er ikke en mislykket mor og ikke nøl med å ta kontakt med helsestasjonen hvis du egentlig har lyst til det.

Lykke til!

Takk lis!Jeg følte meg så utrolig mye bedre etter å ha lest innlegget ditt.

Har hele tiden tenkt at jeg skal la alt gå etter hans tempo,men etter mye mas fra venner og familie om at jeg må gjøre noe for å få han til å prate-så begynnte jeg å tenke at de hadde rett.

Er litt irritert for alt det maset det har blitt med alt barnet skal klare,hvor høy det skal være,hvor mye det skal spise,hvor fort det skal slutte med bleier osv osv.Ikke rart vi foreldre blir slitne.

Gutten min begynner i barnehage til høst,så jeg håper for både hans og min del at han begynner å gjøre seg forstått.For det er det som har vært vanskelig å takkle for meg,den frustrasjonen jeg ser hos han når jeg ikke forstår:(

Tokk det lang tid før gutten din gjorde seg forstått etter at han begynnte i barnehagen?

Mvh.Hovedinnlegger som har skaffet seg nick:

Kan bare ta med at det er nesten som om du skulle ha beskrevet soennen min paa samme tid. Jeg foelte meg veldig mislykket som mor siden han var hjemme med meg hele tiden, saa jeg foelte det som om det var min feil at han ikke hadde noen int. for farger og tall + daarlig til aa snakke.

Men han ble mye bedre etter at han begynte aa gaa litt i barnehagen. Naa synger han alfabetet og teller riktignok ikke lenger enn til 10 paa norsk, og opp til 20++ paa engelsk.

Han er fortsatt til tider vanskelig aa skjoenne siden han ikke kan uttale l'er i midten av ord - de uttaler han w. Men regner med det gaar seg til etterhvert.

Det er godt aa lese at det er flere i samme baat=)

Hei

Jeg har en sønn på 4 1/2 år som sliter med spesifikke språkproblemer. Og jeg skjønner at du føler deg som en dårlig mor, man gjør det. Men jeg synes du skal ta kontakt med helsestasjon med en gang. Og ta kontakt med PPT også vis helsestasjonen ikke gjør det. Det er ikke sikkert språkproblemene til sønnen din er så alvorlige, men det er så utrolig lang ventetid på det å bli utredet. Derfor råder jeg deg til å komme i gang så fort som mulig. Månder og år går veldig fort når man må vente på utredninger.

Det første du bør gjøre er å ta kontakt med helsestasjonen, evt også PPT vis ikke helsestasjonen gjør det. Ikke avfinn deg med å vente, skulle det vise seg at han har språkproblemer så skal du få vente nok. Så kontakter du fastlege og får henvisning til hørselsetest. Dette er det første PPT ber deg om å gjøre. Men fordi det fort kan ta et halvt år fra du bestiller timen hos fastlege til du får tatt testen på sykehuset lønner deg seg å sette i gang denne prosessen før PPT ber deg om å gjøre det. Det er også lange ventelister hos PPT. Mer får du ikke gjort i første omgang.

Når det gjelder sønnen min så har vi nå brukt ETT år på å konstantere at han har spesifikke språkvansker- afasi. Og nå må vi sansynligvis bruke det neste året på å vente på at han skal få komme til utredning ved et kompetansesenter. I mellomtiden har vi et godt samarbeid med logoped som lærer han tegn til tale. Og fra høsten av skal han begynne i en barnehage som har større ressurser de kan bruke på han. Det vil bli et nært samarbeid med spesialpedagog, og mye hardt arbeid både for han og oss.

Vi vet ikke om sønnen vår noen gang vil få et tilstrekklig verbalt språk. Og det trenger ikke være så alvorlig med din sønn. Men det vet man liksom ikke. Og tiden går fort. Tok oss et halv år fra henvisninga fra legen til han ble innlagt på sykehuset og fikk ta EEG og MR også. Så på ett år har vi egentlig bare kommet så langt at vi kan si: Det ser ikke ut som det feiler han noe, han snakker bare ikke. (Han har noen ord)

Lykke til!

Det er virkelig dårlig at man skal måtte vente så lenge når man har problemer!

Jeg har fulgt nøye med på sønnen min de siste dagene,og har fått med meg at han sier ganske mye enn hva jeg har fått med meg.

Han sier ikke hele setninger men mer som dette"jeg,mamma,bil,bainhag"Det betyr altså at han og jeg skal kjøre bil til barnehagen.

Og han har mange ord som er tydelige,og noen som ikke er fullt så tydelige.

Jeg tror jeg skal se ossen det går i barnehagen før jeg tar han på helsestasjonen.Han begynner jo der nå hvert øyeblikk,og da kan jeg sikkert få til ett godt samarbeid med barnehagen.Og de vil sikkert råde meg om jeg skal vente litt og se eller om jeg skal ta kontakt med helsestasjonen og ppt.

Syntes det er så flott at jeg har fått svar her.Takk til dere alle sammen!

Annonse

• 3 uker senere...

Hei

Jeg har også en gutt på 3 år som er sent ute i utviklingen med språket sitt. Jeg tok opp dette på helsestasjonen når han var 2 år og 3 måneder. Da hadde han nettopp begynt i barnehagen. De sa at de ville sette opp en kontroll hos de etter 6 måneder for å se utviklingen i barnehagen. Han var blitt flinkere med språket, men i barnehagen bemerket de også at han virket ukonsentrert og urolig (satt ikke stille og drev med flere ting på en gang). Han var ikke intressert i å lese, tegne eller typiske rolige leker... Jeg tok selv kontakt med Voldsløkka barnehage i Oslo for hørselshemmede for å sjekke om det var noe med hørselen hans. Jeg fikk da time der etter ca 1,5 mnd. Han tok da hørselstest og språktest, hvor de da fant ut at han har veldig strekt nedsatt hørsel på venstre side og noe nedsatt på høyre. Voldsløkka skrev da en utredning om hva de trodde var galt og henviste videre til spesialist. Jeg tok da kontakt med fastlegen som igjen skrev en henvisning til spesialist. Han skal i morgen til spesialist for å få avklart om det er varig nedsatt hørsel eller om det er vann i mellomøret eller polypper (da får han satt inn dren i ørene). De sa også på Voldsløkka at han var så sent utviklet som under 2 års stadiet.. Jeg må inrømme at jeg ble veldig lei meg, men også lettet for at noen tok tak i dette. Det blir spennende i morgen for å se hva som skjer nå videre fremover. Barnehagen har tatt kontakt med PPT slik at han får riktig oppfølging i barnehagen.

For vårt vedkommende har prosessen gått raskt da vi var hos helsesøster i slutten av mars og på Voldsløkka i mai.. På grunn av sommerferie tok det tid før vi fikk time hos spesialist, men på grunn av at det er barn så fikk han time forholdsvis raskt.

Stå på!!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...