Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Fylte ut papirene om alle slags søknader i dag. Jeg bor i Troms og han i Bergen. Vi er fortsatt i lag og skal flytte i lag i Februar. Men jeg betraktes ikke som alene mamma frem til da. Får ikke en dritt!!!! Jeg har akkurat avsluttet skolen og får meg ikke jobb nå,har bekkenløsning i tilleg. Har da INGEN penger! Valget står nå mellom å bo hjemme hos min mor sammen med 4 av mine små søsken i et ikke alt for stort hus,eller leie leilighet. Jeg må nok leie leilighet. Er ikke plass hjemme hos mamma når ungen kommer i Oktober. Min kjære må da betale 2 husleier,mat og alt jeg og ungen trenger. Jeg kan ikke flytte før Februar,det har sine årsaker. Men dette syns jeg er helt latteli!!!!!! har så lyst å si at det er slutt mellom oss og si jeg er alene mamma. Litt å snylte. Men vi har faktisk sykt lite penger. Han har 15000 utbetalt i måneden,og har utgifter der nede..... SÅ SINT NÅ!!!!!!!!!!!!!!!! FORBANNA MØKKA FOLK OG SYSTEM!!!!!!
Gjest Skrevet 5. juli 2006 #2 Skrevet 5. juli 2006 Jeg var forlova, men han bodde i new york.Jeg ble betrakta som alene mamma.Men det er noen år siden da.Hadde sagt det var slutt jeg uten tvil..Så sier du bare fra at dere har blitt sammen rett etter at dere flytter ilag..Lykke til.Hadde ikke bodd hjemme hos mammaen min nei..
selfangerkjerringa Skrevet 5. juli 2006 #3 Skrevet 5. juli 2006 I utgangspunktet er jeg imot å "snylte" på systemet. Men jeg har opplevd å få så mye drit i retur de siste par åra at jeg så smått begynner å endre mening. Når vi blir straffet for å gi samfunnet et nytt medlem på denne måten så blir man jo omtrent tvunget til å finne luker i systemet. Jeg og mannen min greide oss på lav lønn og studielån da lillejenta ble født men vi hadde EI husleie! Syns det er helt hårreisende at du havner mellom alle stoler sånn som dette!!!
hønepøne;-) Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Uten tvil hadde jeg meldt meg som alenemamma.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #5 Skrevet 5. juli 2006 Jeg skjønner at du er i en fortvilet situasjon MEN: Hvis du gir feil opplysninger til offentlig myndighet som medfører at du får uberettiget utbetalt penger du ikke har krav på, så kan du fort begå straffbart bedrageri. Grensen for ubetinget fengsel er så vidt jeg husker i farta ca 30.000. Den vordende mor bør kanskje tenke seg om en gang til?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #6 Skrevet 5. juli 2006 Jeg forstår ikke at du ikke har krav på både utvidet barnetrygd og overgangsstønad? Når du ikke er gift med, ikke bor sammen med og ikke forsørges av barnefaren? Dere har med andre ord ikke noe reelt samliv for øyeblikket. Forstår ikke at du kan ha fått beskjed om at du ikke har rett på noe. Poenget med overgangsstønad er å sikre mor og barn økonomisk!
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 5. juli 2006 Hvordan skulle de finne ut at vi ikke har vært sammen den perioden da? Er jo mulig han fikk panikk og gjorde det slutt,og i januar fant vi tilbake til hverandre. Hvordan skulle de vite at det ikke stemmer??
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2006 Nei,jeg liker heller ikke å snylte på systemet. Men føler ikke det er så mange andre alteernativer. Blir knabert når vi flytter sammen også,men da har vi værtfall EN husleie om ikke anna. Men tror jeg må sjekke litt til å tenke meg om litt før jeg gjør noe som helst. Får værtfall engangstønaden om 2-3uker
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #9 Skrevet 5. juli 2006 Jeg vet. Det var det jeg og sa. Men fikk bare at vi kunne flytte sammen nå. Har en syk bestemor som ligger for døden. Vi er ikke sikker på når det skjer,men jeg vil være her uansett da. Har ikke lyst å flytte enda. Men det var vist ikke ett valg i følge de jeg snakket med. Har ikke krav på en dritt!!!!! Får litt fra lånekassen siden jeg er i 50% utdanning,men er ikke mye det heller. Dekker ikke ei husleie på 2800. (er så heldig å leier hos en venninne av mamma)
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #10 Skrevet 5. juli 2006 Heller enn å planlegge å oppgi feil opplysninger kunne du kanskje kontrollsjekket med noen andre om du har fått korrekte opplysninger ifht de stønadene du evt søker om. Klageinstansen eller overordnet departement, eller rett og slett lese deg frem på internett selv?
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #11 Skrevet 5. juli 2006 Finner ikke noe selv på nette som jeg kan se. Men min elste søster er advokat,ringte henne i ste. Hun skulle se om hun kunne finne ut noe. *krysser fingrene* Dårli vist ikke de på trygdekontoret ikke gir korekte opplysninger.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #12 Skrevet 5. juli 2006 Jeg har vært oppi omtrent samme situasjon. Vi var begge studenter. Bodde ikke sammen, men var kjærester. Det MÅ være brudd for at man skal bli godtatt som alenemor. Jeg "snylta" på systemet da, og \sa jeg var alenemor. VELDIG liten sjanse til å bli oppdaga. Vet om fler som har gjort det. Systemet "snylter" på oss de også.. De tat og tar, men er dårlig til å gi. Spesielt til de som ikke har så mye. Mye får mer, det har jeg alltid sagt!!!
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #13 Skrevet 5. juli 2006 Ja,snakket med min advokat søster for noen timer siden. Hun sa at jeg ikke hadde noen rettigheter. Men at INGEN kunne BEVISE at vi var sammen når vi ikke bodde under samme tak. Selv om vi møttes hver dag og snakket i tlf hver dag kunne det ikke bevises. Man må jo møtes og snakke når man har barn. Hun er en GOD (slu) advokat,og hun sa hun ville fått problemer med å bevise at jeg snyltet litt!! Er da verre ting skatte pengene blir brukt til enn å gi ett lite barn og moren det det trenger for å ha det bra og være lykkelig sammen de første månedene!?!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #14 Skrevet 5. juli 2006 HELT ENIG!!! Hør på advokaten du, hun har nok rett. Helt utrolig at vi bor i et av verdens rikeste land. Det skulle man ikke tro... Snylt i vei du. Hihi...
Ferdig ;-) Skrevet 5. juli 2006 #15 Skrevet 5. juli 2006 Guri malla, dette er jo helt vilt. Klart du må ha noen penger å leve av. Utrolig at NORGE har lover og regler som gjør at slike som deg faller imellom to stoler. Nei, si dere ikke er sammen........ Gode venner :-) Ingen kan nekte dere det, dere skal jo ha barn sammen. Lykke til!
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #16 Skrevet 5. juli 2006 Hihi.. skal høre på dere alle,men gjør som advokaten sier Har ikke dårlig samvittighet. Skal jo betale det tilbake når jeg begynner å jobbe. Og jeg skal bare ha litt til februar Takk for støtten *takker og bukker*
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #17 Skrevet 5. juli 2006 Jeg håper inderlig din søster ikke går i fella og medvirker til bedrageri. Jeg blir litt skremt over holdningene her. Du har ikke krav på stønadene. Det rettferdiggjør ikke å oppgi feil opplysninger til offentlig myndighet, og muligens gjøre seg skyldig i bedrageri. Vedrørende oppdagelsesrisikoen, viser jeg til at den har økt kraftig i og med at du har oppgitt hvor du bor - og mulig etternavn i annet innlegg på samme nettsted. Hvem om helst kan vel sende en epost til ditt lokale trygdekontor med link til siden. Det er lov å bruke hodet selv om man er ung!
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #18 Skrevet 5. juli 2006 Ja,så rett du har! Men jeg har funnet en annen løsning nå.. Min kjære har vist akkurat fått tilbudt jobb her oppe. Så sier han ja flytter vi i lag om noen uker. Litt overraskende,men veldig bra. Så får vi familien rundt oss og slipper å reise mye med fly og slikt Vil heller være blakk å bo sammen med han. Får ingen ting da heller,noe jeg syns er utrolig teit egentli da! Skulle virkelig ikke tro vi bodde i ett så rikt land. Er mye skitt skatte pngene går til, og en mor med barn burde fått litt ekstra om hun ikke hadde inntekt.
Banshee Skrevet 5. juli 2006 #19 Skrevet 5. juli 2006 Kan forstå deg godt at du er sint.. Er og har vært i samme situasjon selv.. ble gravid i februar og jeg og forloveden har ikke bodd sammen siden (men nå har han endelig fått seg jobb og vi flytter sammen innen 1.august for da begynner han i jobben. HURRA!) Men jeg må si at jeg ville ikke snylte på systemet fordi det er jo bedrag som man kan risikere å måtte i fengsel for og iallefall må beløpet tilbakebetales om det oppdages. Det vil jo være kjedelig Så jeg/vi har klart oss uten...men skjønner fristelsen din ja.
*1D* Skrevet 5. juli 2006 #20 Skrevet 5. juli 2006 Hei. Har selv oppdaget at jeg havner mellom ALLE stoler og dermed ikke har krav på hverken sykepenger eller fødselspermisjon........................... UUUUUUUUUUUUtrolig frustrerende siden jeg vet at dette ikke hadde vært noe problem hvis jeg var arbeidesledig for eksempel................ Og sien jeg er gift og han har inntekt så har vi heller ikke krav på noe som helst................. Dermed står vi her og kanskje må selge huset vårt siden jeg velger å få barn........... Er forbanna akkurat nå!
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #21 Skrevet 5. juli 2006 Fristelsen er stor ja. Men nå ser det som at vi kanskje skal flytte i lag ganske snart. Håper på det. Så da blir det ingen snylting. Å han er HELT i mot det uansett. Sier at vi heller får leve av luft og kjærlighet. Veldig søt, men håper han sier ja til jobb her. Hadde vært greit,slipper å tenke mer på noe. Da blir det værtfall bare en husleie om ikke anna
Gjest Skrevet 5. juli 2006 #22 Skrevet 5. juli 2006 Hvis du ikke har krav på fødselspenger så har du krav på engangsstønad på nesten 34000. Jeg er gift, men har vært hjemme med barn så jeg har ikke krav på fødselspenger. Jeg får dermed engangsstønaden. Hør med trygdekontoret ditt.
Prins&Prinsessa Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #23 Skrevet 5. juli 2006 Joda,den engangsstønaden får jeg, og noen få lapper fra lånekassen siden jeg er i 50% utdanning. Men ellers er det ikke mer å hente. Må i så tilfelle gå på sosialen. Har lite lyst til det, men ser ut som jeg må.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå