Gå til innhold

Hvor vanlig er det å ta fostervannsprøve?

ingrid♥

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år, og venter mitt 3. barn i 13. feb. (8 +4). Bør jeg ta fostervannsprøve? Eller bør jeg satse på at alt står bra til? Har blitt litt urolig, med tanke på at jeg begynner å dra på åra... - dessuten har jeg en mann som mener at vi bør undersøke dette.

Men selv har jeg egentlig ikke lyst, fordi jeg kommer til å elske det barnet jeg forhåpentligvis får uansett.

Hva skal jeg gjøre? (Legen sa at dette helt og holdent var opp til meg selv å avgjøre.)

Bekymret...

Fortsetter under...

Hei!

Vi to er like gamle. Har kjent litt på de samme tankene, men bestemte meg for å droppe fostervannsprøven. Fikk istedet en ultralyd i uke 13 der de sjekket ut dette med nesebein og nakkefold. Alt sto fint til, og jeg føler meg rolig. Skulle det vise seg at barnet har Down Syndrom, ville jeg elske uansett. Det er og blir mitt barn.

Du skriver at du egentlig ikke har lyst, og da synes jeg ikke at noen (din mann) skal presse deg. En fostervannsprøve vil bare gi en prosentvis antagelse på om ditt barn kan ha DS. Og dillemaet vil bli større enn noen gang...

Ønsker deg lykke til!

Hei,

Dere kan få legen til å henvise dere til genetisk veiledning (helst nokså tidlig- før uke 12). Der får dere opplysninger om ulike alternativer slik som duotest og fostervannsprøver. Dere får også vite hva disse prøvene sier og ikke sier (hvilke valg man kan bli stilt ovenfor). Også info om hvilken risiko fv utgjør. Lettere å gjøre slike valg og ha en god diskusjon med sin partner når man får god faglig informasjon.

Det er vel slik at fare for abort pga fostervannsprøven er like stor som sjansen for at barnet har kromosomfeil når mor er 38 år. Så stiger sjansen for kromosomfeil med alder. Så når du er 37 er det vel lite sannsynlig at fostervannsprøve er aktuelt? Be om genestisk veiledning aller først, da får du vite mer. Det er dessuten utgitt en brosjyre fra Sosial- og helsedirektoratet om fosterdiagnostikk (utdelt til alle legekontor, jordmødre og helsestasjon). Du finner den på www.shdir.no (søk på fosterdiagnostikk, den ligger som pdf.-fil). Jeg er 42, og tidlig-ultralyd (uke12) viste såpass bra tegn til normale forhold, så det var helt opp til oss om vi ville gå videre med fvp. Lykke til!

jeg er også på din alder og kommer til å få lov til å ta fostervannsprøve når/hvis jeg blir gravid.

Jeg skjønner dilemmaet ditt veldig godt, og har vel også fundert en del på hva jeg skal gjøre.

Men jeg tror jeg vil klare meg med ultralyd/nakkefoldscan i første omgang. Hvis dette viser et sunt barn, vil det i hvert fall ikke bli et veldig handicappet barn dersom det senere viser seg å være en kromosomfeil likevel. Mange kromosomfeil kommer jo med komplikasjoner som hjerteproblemer og lignende.

Og jeg tenker at det kan gå så mye galt gjennom hele livet. Vi har ingen garanti uansett for at vi skal ha et sunt og sterkt og lykkelig barn som også fortsetter å være det. Ingen fostervannstest kan fjerne alle bekymringer likevel, og ultralyd er et mye mindre inngrep.

Rotete innlegg dette her, men det gjenspeiler vel hvordan jeg tenker om dette. Mine beste ønsker for dere.

Annonse

Legen måler nakkefolden, en tykk nakkefold (her spiller hvor langt du er kommet i svangerskapet inn) kan indikere kromosomfeil. Har lest at 80 pst av barn med Downs har nakkefold på 3 mm eller mer ved ca 12 uker, 95 pst har 2,5 mm eller mer på samme tid. Men det er også 20 pst "normale" barn som har 2,5 mm ... Den gir altså bare en indikasjon.

Det er riktig at med dagens apparatur er det utrolig mye en erfaren ultralydlege kan se; men de kan ikke gi garantier eller sannsynligheter utover det du får gjennom scanning og blodprøve. Da må du ta en fostervannsprøve.

Forskning har vist at alder spiller en rolle, men ikke så stor som man trodde tidligere. Det er nok liten forskjell på 37 og 38.

En duotest kan gjøre deg beroliget - men kan også føre til mer usikkerhet.

Stod nettopp i samme dilemmaet som deg men jeg blir nesten 39 når mitt første barn blir født. For meg og min samboer var det liten tvil om at vi skulle ta fostervannsprøve. Det er bare denne prøven som kan avsløre kromosomfeil med nesten 100& sikkerhet. Duotest, nakkefoldskan og lignende gir langt mindre sikkerhet. Vi var ikke i tvil om at vi ville avbryte svangerskapet hvis fosteret viste seg å ha alvorlige feil og mangeler. Allikevel var ikke dette noe "enkel" oppgave og vi engstet oss for abortrisikoen.

Du vil beholde barnet uansett og det synes jeg er beundringsverdig. Så slik jeg forstår deg blir fosterdiagnose i ditt tilfellet mest av teoretisk interesse? For å eventuelt kunne forberede deg hvis ikke alt står bra til? Du er sterk!

I vårt tilfellet gikk alt bra. St. Olavs i Trondheim utførte prøven på en meget profesjonell måte. Resultatene våre ble gledelige! Vi føler oss heldige.

Det er sant som legen din har sagt. Det er du som må ta den endelige avgjørelsen. Ikke mannen din, ikke tvetydige statistikker, ikke den genetiske veilederen. Jeg ønsker deg i alle fall lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...