mamma og my Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Jeg vet at vekt blir flittig debattert her inne, og at det for mange er et ideal å gå opp så lite som mulig, men har lyst til å dele min erfaring om at det er veldig viktig å gå opp endel i vekt i svangerskapet! Jeg har vært blant de "flinke", og la på meg 13 kg og var fornøyd med det. Men da jeg kom på barsel, var jeg ikke lenger så fornøyd. For jeg merka fort at jeg hadde tatt av mer enn jeg la på meg i svangerskapet. Jeg er tynnere nå enn før jeg ble gravid. I tillegg fikk jeg alvorlig blodmangel pga blodtap under fødselen, og var veldig dårlig etter fødselen, og hadde definitivt hatt behov for litt ekstra å gå på. Dessuten tar amminga endel krefter. Nå spiser jeg som en hest til alle døgnets tider. Det gjør meg egentlig ingenting, men hadde nok sørga for å kose meg enda mer i svangerskapet. Derfor: det er viktig å legge på seg i svangerskapet! Vi trenger det til fødselen og tida etterpå. Det er ganske mye energi som skal til for å produsere melk til barnet, og da går kiloene kjapt av. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal spise sjokkis og sitte i godstolen i ni mnd, men leve sunt osv, og noen legger selvsagt på seg usunt mye. Men for vanlige, normalvektige jenter er det lov å legge på seg endel! Kom dere ut i sola og spis is, jenter!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #2 Skrevet 5. juli 2006 Herlige ord å ta med seg på en dag som denne, skal til jordmor idag og da hører veiing med -noe jeg gruer meg til... Så tusen takk!
1....2.....3 Skrevet 5. juli 2006 #3 Skrevet 5. juli 2006 Kloke ord:-) Koser meg selv med det jeg har lyst på, uten snev av dårlig samvittighet:-) Men fikk litt sjokk da en jordmor, første gang jeg var hos henne, begynte å preke om at jeg måtte spise sunnere, ikke drikke så mye brus og bevege meg mer, dette helt uten at jeg hadde lagt på meg masse eller hun hadde spurt om kostholdet mitt.Hun bare antok automatisk at jeg hadde et dårlig kosthold!!!!!!Her i huset drikker vi så mye vann at en 1,5liters flaske med brus blir stående en måned i kjøleskapet..Tror jordmødrene er opplært til en standard preken om kosthold...(grrrrrrr)
Gjest Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Takk for fine ord, som setter bekymringene over vektøkning i perspektiv. Har ikke tenkt på det på den måten før, heller ergret meg litt over å være stor nå i sommermånedene. Ikke så fristende å kle seg i bikini el. andre tynne plagg. Har nemlig ikke fått kun mage, men blitt generelt større på HELE kroppen.
25.nov.08 og 14.07.06 Skrevet 5. juli 2006 #5 Skrevet 5. juli 2006 fint å høre dette, men tror nok ikke alle har det like enkelt. Har jo hørt om de som aldrig kommer tilbake til idealvekta heller etter en fødsel. Lagt på meg 5 kg siste mnd uten å spise mere usunt eller gått mindre turer så jeg håper dette er normalt. Gruer meg til tiden rett etter baby har kommet da jeg kanskje veier 10 kg mere enn vanlig og ikke er gravid, ikke gøy å vise seg fram til alle mann da...det er jo ungen de skal se, men alikevel...alle sier man blir så lykkelig at men ikke bryr seg, men jeg har aldrig sett overvektig ut så det er ikkeno gøy om det skjer nå...men noe skal man jo være deppa for og syte for 7 dg føre termin ; )
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #6 Skrevet 5. juli 2006 Helt enig med deg, det er viktig å ha litt opplagsnæring til eter fødsel. Da jeg fikk førstemann la jeg på meg altfor lite i løpet av svangerskapet, både som et resultat av en bevisst strategi (var ung og tenkte at utseende var ultraviktig...) i tillegg til at jeg selvfølgelig sluttet med alkohol og usunt kosthold.. Er 1.77 høy, og veide rett etter fødsel 60 kilo. For meg var det altfor lite, og følte meg slapp, sliten, trøtt og helt utslitt. Ammingen over lengre tid gjorde også at jeg mistet ytterligere tre-fire kilo, så jeg var rett og slett undervektig. Grusomt. Ved forrige svangerskap var jeg meget bevisst på hva jeg spiste, og gikk bare opp de tilmålte 12.5 kiloene. Gikk med et nødskrik, men jeg jobbet litt for det kan du si. Veide ved fødsel 82 kilo, og da jeg dro hjem fra sykehuset noen dager etter var jeg nede på 72. Etter noen måneder med amming var jeg nede på 60- tallet igjen, og var også helt utslitt til tider (det blir en jo uansett, kanskje). Denne gangen har jeg tenkt som så at de kiloene som kommer, de får jo bare komme. Jeg spiser sunt og variert, lite godterier men ganske mye frukt. Veier nå 83 kilo, har noen uker igjen og det renner nok på noen kilo til. Og godt er det! Jeg trenger det for å føle meg ok etterpå, kjenen at kroppen har noe ekstra å gå på og for rett og slett klare å kose meg med lille babyen. Nå skal jeg kjøpe meg en is!
Igang Skrevet 5. juli 2006 #7 Skrevet 5. juli 2006 Litt uenig jeg. Jeg er ikke opptatt av vekta for min egen del, men for barnets. Minner om at barns fødselsvekt siste 30 årene har gått fra 2,8 kg til 3,6 kg. Og det viser forskning at er direkte skadelig for barnet og grunner i morens dårlige kosthold!!!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #8 Skrevet 5. juli 2006 Tenker du at en fødselvekt på 3.6 kilo er skadelig for barnet? At det er for mye?
Igang Skrevet 5. juli 2006 #9 Skrevet 5. juli 2006 Jo større barnet blir jo større fare for livsstil sykdommer senere i livet. Det er mye forskning på dette. 3.6 kg i kontrast til 2.8 kg er jo uten tvil mye.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #10 Skrevet 5. juli 2006 Det er jo gjennomsnittsvekt det er snakk om, og da er det jo mye. Ingen tvil om at den moderne livsstil ikke bare er sunn, men det er kanskje ikke akkurat nå i 3. trimester det handler om å endre på dette! Det at gj.snittvekta på babyer har gått opp, er et "tegn" på at vi lever litt for godt, og ikke nødvendigvis at den enkelte gravide lever usunt! Slapp av damer, og tenk heller på å legge opp til et sunt kosthold for hele familien etter at babyen er født!
Surredama Skrevet 5. juli 2006 #11 Skrevet 5. juli 2006 Syns det har vært noen fine innlegg om vekt her inne de siste dagene. Jeg var normalvektig før svangerskapet, og "planen" var å ikke gå opp mer enn gjennomsnittet på ca 12 kg. Men den planen har jo allerede gått i vasken. Er jo stort fokus på dette med vekt, så man blir jo ganske stresset av tanken på at man legger på seg for mye og "aldri" klarer å ta av de ekstra kiloene etterpå. Når man bare er 162 cm høy, er normalvektig fra før, men nå må handle inn mammaklær i størrelse L, så hjelper ikke det. Skal innrømme at vekten har bekymret meg en del i det siste. Så da er det utrolig fint med slike innlegg som dette, jeg har virkelig begynt å slappe av med vekta de siste dagene etter lignende innlegg:) Jeg spiser nå sunnere enn før jeg ble gravid, og sørger for å trene eller gå tur når jeg klarer det, og det er jo det som er det viktige for barnet! Så lenge man lever rimelig sunt, så legger vel kroppen på seg det den trenger.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #12 Skrevet 5. juli 2006 Påberoper meg retten til å trekke din påstand i tvil, jeg. Det er ikke noen sammenheng mellom fødselsvekt og senere livsstilssykdommer. Tvert i mot. Svært undervektige barn har større risiko for å utvikle senskader enn de som er over gjennomsnittet. Jeg er nesten 1.80 høy, mannen min er 1.95. Vi fikk sist en gutt som veide over 4.5 kilo og var 55 cm. Jeg hadde da lagt på meg nøyaktig 12 kilo i svangerskapet. Det hadde vært svært merkelig om jeg hadde fått et barn på 2.8 kg i dette svangerskapet som var helt normalt og gutten født til termin. Tror egentlig du bør tenke over hvilke påstander du slenger ut her inne, spesielt når du ikke har belegg for det du påstår.
Igang Skrevet 6. juli 2006 #13 Skrevet 6. juli 2006 Det påstås at jeg ikke har belegg for hva jeg snakker om, vel det har jeg! Sjekk barnimagen boken angående vekt, forskningsartikkel av dr. Henriksen ved Rikshospitalet, 2006. Se også artikkel: www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1147450 om ernæring i fosterlivet og fremtidig helse. Og særlig til deg anonym som hevder motsatt av denne artikkelen: "Lav fødselsvekt, stor suksess" : http://www.mozon.no/content/view/full/42758 Det er jo sånn at forskning peker begge veier, den enkelte må jo velge å stole på den forskningen som gjør "seg selv" tryggest.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2006 #14 Skrevet 6. juli 2006 Du påstår jo at gjennomsnittsvekta på babyer har økt fra 2.8 kg til 3.6 kilo de siste årene. Vel, det er jo direkte løgn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå