Gå til innhold

noen som syns dette er galt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde du lest alle innleggene her hadde du kanskje skjønt hva vi snakket om også...

Som jeg og flere her har presisert så handler dette ikke så mye om tykk eller tynn, men like mye om å gi et sunt, godt forhold til kosthold, ernæring og aktivitet for barna våre. Jeg vil gjerne skape et grunnlag for min datter som gjør henne frisk og sunn, ikke for diabetes, hull i tennene og benskjørhet.

ps: hvordan i all verden kan du påstå at jeg frarøver barnet mitt kveldskos ved å holde godteriet til helgene? Vi koser oss hver eneste kveld vi, med bading, kveldsmat, biola å drikke, lesing av bok og sangtid. Trenger overhodet ikke sjokolade for å gi barnet mitt kos jeg.

nei så hvorfor skal dere gjøre dette da?! dette med å presse barn innpå noe som dere selv har følt at dere har feila på?

lissom at dere var så missfornøyde med deres kropp da dere vokste opp at dere må gjøre det motsatte slik at barnet deres gjør opp igjen for der dere ikke holdt mål?!

Jeg blir kvalm av å tenke på hvor mye dere ødelegger for barna deres,

hele barndommen kommer til å bli preget av at mamma og pappa ikke vil gji barna deres snop, og vips så har dere det motsatte, barnet deres tror at det er så feit eller noe at dere ikke vil gji det snop og godter....

SKAMM DERE!!!

Åhhh, jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert av deg 'anonym'. For det første vet du tydelig at du provoserer siden du ikke engang tør å stå for det du siet ved å stå fram med nicket ditt. For det andre har du tydeligvis ikke lest hele tråden, men gjort deg opp en mening av de gløttene du selv har bestemt deg for å lese.

Ingen av innleggene her sier at unger ikke skal få godteri i det hele tatt, men at søtsaker hører kos og helg til. Som ka-ping sier lenger oppe så betyr ikke det at kosen blir borte fra hverdagen, men at den består av sunne matvarer og oppmerksomhet heller enn sukker. Det er heller ikke snakk om en 'sukkerfri' hverdag men med restriksjoner på sukker. Det er levnet null tvil om at unger ikke har godt av sukker i for store menger, men litt får man jo gjennom kosten uten at det er noe problem.

Det er også snakk om mindre unger enn din 10-åring. Hvorfor introdusere usunne 'voksenvaner' som sjokolade, brus og chips til barn før de selv vet hva det er når det kun får negative konsekvenser som: [1] diabetes, [2] ADHD-symptomer fordi barnet er på sukkerkick, [3] potensiell overvekt i ung alder og [4] et fremtidig dårlig grunnlag for diverse livsstilssykdommer. Gode alternativer som druer, epler, nektariner og annen frukt og bær gir like mye kos til barna og et sunt syn på ernæring og kosthold.

Jeg trekker meg rett og slett ut av denne diskusjonen jeg. Syns Hanne15 oppsummerte det hele ganske bra. Det er tydelig at anonym er her inne kun for å provosere, og det spillet gidder jeg ikke følge, rett og slett. Vi får heller ta opp denne diskusjonen når anonym er opptatt med å plage noen andre :)

snakkes, jenter!

klem :)

Annonse

rart det der, mitt barn er ikke slik, har ikke slike vaner osv...

Syns det blir for dumt å diskutere dette for dere missforstår meg helt nå, jeg leste alle innleggene her og var nokså provusert over hva jeg leste, dett emed å ikek gji barna sine sukker og slikt kan føre til mye dritt også, det har iverttfal jeg hørt om.Jeg er ikke en mor som bare skal sitte der og la barnet mitt lide pga at enkelte foreldre syns at dette ikke er passelig for ett barn, min sønn fikk snop tidlig av, og han har da aldri klaget på det!

Ellers til dere mødre som tydeligvis er så kraftige selv at dere ikke kan la barna deres være i fred, jeg har også venniner som er kraftige og de stresser ikke med at barna deres skal vise segt frem slik som deres barn er, jeg er bare glad til for at min sønn har ekstra, da har han noe å bygge videre på!

det blir for dumt å svare på det innlegget ditt 'anonym', det er en egen krangle side på din baby, gå heller dit, der har de den samme diskusjonen som her,så og si i hvert fall...flere her inne som ønsker å delta på denne tråden og skrive noe konstruktivt, noen som flere kan ha nytte av å vire, og hvis du er uenig kan du heller skrive en saklig og direkte tekst i stedet for å påpeke emner slik du gjør...dette blir rett og slett for dumt!

Jeg er enig med deg her. Vi som foreldre, må begynne tidlig med å innføre gode og sunne matvaner for barna våre. Kan ikke gi etter for sjokopress og brusdrikke-mas hver dag heller. Det får høre helgene til.

Når det kommer til stykket, så er det faktisk barna som må slite med dette - vektproblemer, mobbing osv. Unger, er som du sier, ikke barmhjertige når det gjelder mobbing. De ser bare at "du er ikke lik som meg" og mobber i vei. Har selv fått kjenne det på kroppen, var ikke feit, men var alltid et hode høyere enn mine klasse"venner", og fikk en tøff oppvekst og problemer med selvbildet av den grunn.

Vi fikk til info kun lørdagsgodt. Etterhvert begynte vi å ha brus i helgene også, men da bare solo (aldri likt gul brus!).

Må si at jeg har ei svigerinne som er helt motsatt av din venninne. Hun har en unge på 3 år, og dette barnet får ikke smake sjokolade, får ikke smake brus, - altså ikke noen form for snop. Jeg skjønner at tanken er god (selv om foreldrene kjører i seg), men da synes jeg liksom de trekker den litt langt den andre veien igjen.. Det er ikke det at barn TRENGER godteri og brus, men jeg synes en del av oppveksten også må innebære at unger kjenner til disse tingene, og lærer at noen ting ikke hører hjemme i hverdagen. At det kan smake godt, men ikke dermed er bra å spise for mye av. Ser for meg at når "slike" unger får tilgang til godteri, så kan det fort skli ut. Uansett, må det vel være greit å lære ungene at alt med måte - og ikke hver dag.

Enig med deg, en skal da ikke nekte ungene godt og sånt heller! Det handler om å lære dem forskjelllen på hverdan og helg, og at det ikke er nødvendig å introdusere sukker o.l. i kosten fra de er et halvår gamle... Dessuten - hvis foreldrene stapper i seg snop og ungene nektes, så blir jo hele greia fullstendig absurd! Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet med å skille mellom hverdag og helg jeg.

syns egentlig at det er det eneste riktige man kan gjøre for barnas skyld...

syns ikke man skal nekte barn snop, alt som man blir nektet er gøy å gjøre, og det blir derfor enklere å gi barn en vane med dette, og heller gi en form for belønning på dette

den gode vanen belønnes med kos i helga...enkelt å greit

hvis foreldre trykker i trynet selv med godteri så e hele vitsen borte, det er ikke engang vits da....likt for begge parter syns nå jeg, så jeg kommer til å slite med to stykker som vil ha snop i ukedagene...samboer elsker sjokolade nemlig ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...