Gå til innhold

noen som syns dette er galt?

Anbefalte innlegg

Jeg er selv en person som tenker masse på hvordan mitt barn skal få det i oppveksten. Jeg har blitt mobbet selv fordi jeg har en kraftig benbyggning, og har alltid vært større enn andre, aldri feit men større.

Barn ser ikke forskjell på om du er lubben, feit, stor eller hva det måtte være, er du større enn andre er du feit, og dette har ødelagt mye av mitt liv og jeg sliter fortsatt med selvbildet etter flere år med spiseforstyrrelser. Nå som jeg har blitt gravid har jeg startet å tenke mer og mer på hvordan mitt barn kommer til å se ut, og jeg er redd for at dette skal skje henne også, jeg vil at mitt barn skal være sunn og glad og stolt over seg selv, ikke slite med ett ødelagt selvbilde slik som jeg har gjort!

Jeg og samboer har pratet litt om dette, og han er enig med meg om dette me kosthold, dette med sukker osv. Jeg har en venninne som er som en modell over hvordan jeg ikke skal være mot min unge. Hun har en sønn på nå 9 måneder, da han ikke engang var tre måneder fikk han sin første melkesjokolade-brikke, nå spiser han sjokolade og drikker brus, spiser chips osv. Hun sier det at når hun spiser det så kan han jo ikke bare sitte å se på...Er det helt galt av meg å syns dette er helt feil eller er det slik at dette synet deles av mange?Denne venninna mi har vært igjennom det samme som meg, rett og slett så "drev vi på" sammen, vi "slanka" oss sammen, det er akkuratt derfor jeg lurer på hvorfor hun gir sitt barn så mye sukker og dritt når hun har hatt en tøff oppvekst pga vekta selv.

Vil gjerne ha svar på om dette er bare ett rart syn fra meg eller om dette er noe flere syns er galt....På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5555756-noen-som-syns-dette-er-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke bra ut i det hele tatt, skjønner at du er frustrert. Man skal da ikke gi en liten baby så mye sukker, og jo, han kan pent sitte å se på uten å lide for det, finnes da andre ting han kan putte i munnen om hun mener han må ha noe. Idiotisk ting å si, kjenner jeg blir provosert her jeg nå, stakkar liten gutt sier jeg bare. (her er det hormoner, hehe)

Har ei veninne jeg også, som har lett for å bare ta den enkleste løsningen når hun har besøk og ikke orker mas fra barna, om de sier, mamma jeg er sulten, så er det bare å plassere en pose med potegull i fanget dems. Skriiiik. Men en ting lærer vi jo av disse tankeløse vennene våre, vi gjør ikke det samme:)

det høres merkelig ut.

Jeg kommer ikke til å lære mitt barn om sukker så tidlig og gi kun i helgene slik jeg fikk det av foreldrene mine. Utenom når det er noe spesielt.

Jeg ønsker å oppdra barnet mitt så sunt som mulig - den lider ikke for det !

Synes du har rett innstilling og sunn fornuft.

Jeg er helt enig med deg at det er viktig å gi barna sunnog god mat. Sjokolade til en 3mnd baby høres ganske spesielt ut. Men jeg tror det også er viktig å ha et avslappet forhold til mat, ikke fokusere på at salatblader er veien til lykke i livet. Jeg har selv hatt ett lit anstrengt forhold til mat og slanket meg mye men etter at jeg fikk mitt første barn har det faktisk blitt mye bedre. Barn plukker veldig lett opp det foreldrene gjør/spiser og fokuserer på. Jeg skjønner godt at du vil at barnet ditt ikke skal oppleve det samme som deg, men som du sier var du jo ikke tjukk bare med en kraftig beinbygging. Det kan man ikke gjøre noe med. Du er sikkert en flott jente og det kommer barnet ditt til å bli også. For all del fokuser på ett sunt kosthold men ikke hysterisk. Det må være lov for barn å få en is, bolle etc i blandt.

Lykke til med den lille.

tankene dine er nok helt normale. Det som jeg tror er viktig er at man begrenser sjokolade, chips osv til helgene. det skal ikke være noe man spier hele tiden. I stede kan du være flink å kjøpe inn frukt slik at barnet ditt blir glad i dette. Viss du lar dette bli en normal rutine fra barnet er liten, så vil det ikke blir så mye fokus på akoratt maten. det er viktig at ikke barnet begynner å tenke over hva det spiser, da kan det fort gå gale. Men dette er berre mine tanker. men synst ikke du er helt på jorde, sukker skal begrenses, å jeg synst barnet ditt er heldig som har en mor som tenker på barnets beste

Jeg er enig med deg.

Man skal ikke gi små barn sukker og heller ikke salt. De vet jo ikke hva sjokolade er, og det er først når vi som foreldre gir dem de at de finner ut av det. Skjønner ikke at hun vil gi sin 9 mnd gamle baby sjokolade, chips og brus.

Jeg har en gutt på 10 mnd og han er veldig interessert i alt vi spiser, og han får smake på masse. Det er jo viktig at de får prøve forskjellig mat, men det skal være sunn mat. Man bør da tilstrebe at barna får sunne matvaner, og så kan heller godteri etterhvert innføres på lørdager, slik vi hadde det da vi var barn. -Brus, sjokolade og chips osv spiser vi stort sett bare i helgene (om vi spiser det) og da etter at han har lagt seg.

Ellers så har jeg også krafitg benbygning og har alltid vært tyngre enn de andre uten å være tykk (spilt både håndball og fotball hele oppveksten). Har aldri blitt mobbet, men det har plaget meg endel.

Annonse

Jeg er forsåvidt enig med deg her. Men ikke helt av samme årsakene... jeg mener at det ikke bare handler om vekt, men også om å få et sunt og godt forhold til kosthold og ernæring. Mitt eget forhold til mat er ganske skeivt, pga div.årsaker, jeg må nok innrømme at jeg har litt spiseforstyrrelser. Og jeg vil definitivt ikke at min datter skal gå gjennom det samme! Derfor er vi hjemme hos oss nøye på å holde faste måltider - frokost, lunsj, middag, kveldsmat. Vi spiser grovt brød med godt pålegg, drikker melk, biola og juice (ikke tilsatt sukker), og saft er sjelden - kun fun light innimellom. Jeg drikker brus selv, men datteren min liker det faktisk ikke. Middag er pasta, potet, ris, kjøtt og grønnsaker. Dessverre er hun ikke særlig glad i grønnsaker, men vi prøver oss fram og finner stadig noe nytt hun syns er godt. Saus liker hun ikke, men det er jo heller ikke noe problem akkurat :) Søte kjeks, sjokolade eller potetgull er kun i helgene, og da fortrinnsvis lørdagsgodt. Det hender også hun kan få noe godis på søndag, men siden hun kun er 2 1/2 år så mener jeg bestemt at hun har ikke noe BEHOV for søtsaker rett og slett. Argumentet til din venninne om at gutten må få når hun spiser er direkte idiotisk. Jeg og mannen min spiser snop kun om kvelden etter lillejenta har lagt seg, eller i helgene. Vi sitter ikke og propper oss med pottis og sånt framfor ungen - det gir dårlige signaler. Hvis mamma og pappa bare spiser godt i helgene så blir det lettere for barnet å godta at h*n ikke får sjokolade til barne-tv hver dag. Hvis hun maser på butikken sier jeg "nei, det er ikke lørdag". Rett og slett.

Sånn gjør vi det :) Jenta vår lærer at måltider er morsomme å tilberede og koselig å innta, samtidig som hun er i stand til å nyte ei brødskive i hagen like godt som fra fat ved spisestuebordet. Om mormor stikker til henne en kjeks så er det ikke verdens undergang - det viktigste er rutinene og hverdagen, og den er det mamma og pappa som står for.

Kom forresten på at jeg var på 6-mnd-kontroll med datteren vår så kommenterte helsesøster at hun anbefalte vann som tørstedrikk til barna. Vi på barselgruppa så jo på dette som en selvfølge og spurte mest på spøk hva annet vi skulle gi dem? Hvorpå helsesøster svarte at det faktisk var en god del foreldre som ga 1/2 år gamle barn brus eller sukkerholdig saft fra tåteflaske..... er det mulig?!?!?!?! hvorfor i all verden skal det være nødvendig å si fra på helseontroller at VANN er det beste for barna?

Bare en liten lommentar til det å gi vann å drikke.

Jeg er helt enig i at det er det beste, men da jenta vår var rundt året hadde vi store problemer med å få henne til å drikke i det heletatt. Hun spiste alt, men ville ikke dikke. Da fikk vi råd om å gi saft. Det hjalp, og hun fikk i seg mye mer veske. Heldig vis har det ordnet seg nå, så nå drikker hun hva det skal være. Nå blir det bare saft av og til og vann og melk til daglig.

Bare så dere ikke automatisk skal fordømme alle som gir saft. Det hender det er en grunn til det.

Jeg er veldig tynn, og er redd for det motsatte. at gutten min skal bli like tynn som jeg var i skolealder + resten av oppveksten... Beinrangel er ikke noe kult det heller. Men snop hører til på lørdag, og vi setter fram mengder av frukt sammen med litt snop. Og det er frukten som blir vekk.

Syns det er lurt å planlegge et sunt kosthold for sine barn uansett om mor eller far har vært plaget med å være kraftige i oppveksten.

syns mange flotte svar har kommet, og tror absolutt at dette er ett tema som angår oss alle...

Jeg leste i ett av innleggene at det ikke burde dreie seg om vekt, for min del dreier ikke dette seg om vekt men rett og slett pga alt dritten sukker og annet junkfoof kan dra med seg.

På statistikker viser det at sukkersyke/diabetes har eksplodert i norge, og er det noe jeg ikke vil at skal ramme mine barn er det dette.

Jeg har ikke ett så anstrangt forhold til mat, men tenker på hva jeg spiser eller hvilke ingredienser, er veldig glad i tradisjonell norsk mat, men liker også det usunne;) syns ikke man skal presse på barn dette med mat heller, vil ikke ha et barn som ser på en litt rund dame og feks sier"mamma, hun der må spise mye karbohydrater" =) vil bare at barnet skal være vandt til gode matvaner og ikke løpe til butikken for å kjøpe godteri for hver eneste krone....det med kraftig benbyggning kan ingen noe for, det vet jeg jo, men det er det som er ekstra, som du ser at ikke er valpefett jeg bekymrer meg for, for det er barnet som kommer til å slite med dette.

Jeg har akkuratt blitt ferdig med mitt siste år på vidergåennde hvor jeg gikk i klasse med ei som var kraftig overvektig, hun kan ikke ha gym som normalt fordi hun kan ødelegge knærne om hun løper, hun kunne ikke være i lilke stor aktivitet som oss andr og mye mer.

Jeg har også sett på mine søskenbarn som noe jeg aldri vil la mine barn gjøre, jeg tror aldri at jeg har sett noen spise så mye is som de spiser, ikke vannis men fløteis fra boks.Vi ferierer med dem og de er betydelig mindre enn meg, men så mye is de presser i seg hver dag kan ikek være bra for noen!

huff blir et langt innlegg dette her, men saken er det at det provoserer meg slik at enkelte er så korttenkte...

jeg skjønner bare ikke hvorfor mange på liv og død skal proppe barna fulle av sjokolade! Gutten min var nesten 2 år før han fikk smake på sjokolade! Barn er stort sett veldig glade i frukt og jeg har alltid frisk frukt hjemme, deler opp og legger i en skål til han. Til dessert på søndag er det gjerne et halvt eple på menyen. Nå får han sjokolade av og til på lørdager, men det er veldig sjelden. Ellers er det ingen godteri på hverdager! I barnehagen hadde de laget pinjata og da det poppet ut potetskruer skjønte ikke gutten min hva det var for noe så han tråkket på dem, hehe jeg måtte le litt, kanskje vi hadde skjermet han litt vel mye, men de har ingen fare av frukt så hvorfor ikke!

Til gjengjeld gir en venninne av meg sin 2-åring godt hver dag virker det som, han har alltid en dropseske i hånda eller en skål potetgull, er han tørst er det gjerne brus... - og det morsomme er at hun lurer på hvorfor han er så innmari aktiv...jaja

Jeg er så lei av å gå i butikken å høre barna mase vettet av foreldrene for å få drops og godteri på hverdagene, jeg fikk bare godt på lørdag og det var det liksom. Jeg gadd ikke spørre om å få det på en tirsdag engang, det var bare ikke vits i!

vekta er en ting, tenna en annen!

Annonse

helt sant, hele helsa er viktig, det er ikke bra med sukker til barna, hyperaktive barn pga sukker er jo ikke bra for verken foreldre eller barn.

jeg ser heller ikke vitsen med å gi barn sjokolade når de er så små, de vet ikke hva det er før vi har latt dem smake det.

Jeg har en nevø(har en niese også fra samme søster) og han er veldig opptatt av snop og alt dette.Søsteren min har vært veldig flink til å balansere dette med sukker, pga hennes mann som har diabetes. Kom på dette idag pga at når jeg passa på dem idag tidlig så hadde vi en snopepose på bordet, og jeg var ikke borte mer enn 10 sekunder før han hadde vært oppi den og tatt.Jeg ble jo litt irritert, for dette var snop vi hadde kjøpt før helga men som aldri ble spist så vi tenkte vi skulle ha det til helga som kommer, men så hadde han da gått oppi, og han prøver å skjule dette for meg da(han er 5 og vet godt at han ikke har lov), så når jeg sier at han skal spørre om slike ting og ta et nei for et nei hvis det er svaret så nikker han stille på hodet(han hadde ikke fått om han hadde spurt, for det er jo midt i uka). Poenget mitt er at jo tidligere man gir barna sukker jo tidligere starter de med å ha lyst på mer også. Nevøen min vil ikke ha mye middag fordi han vil ha nok plass til mye dessert, så det er ikke bare snop det gjelder men det gjelder også slike ting som iskrem osv.

Jeg fordømmer ikke de som gir saft, syns bare det er unødvendig mange foreldre som tror ungene ikke kommer til å like vann - og dermed gir dem saft og brus. For dem er det faktisk en god del av!!! Klart man skal tenke på barnet først - om saft er eneste måten å få væske i dem i perioder så er det ikke så dumt. Når jenta mi har feber gir jeg henne sukkerholdig saft rett og slett så hun får stabilisert blodsukkeret litt. Man er da ikke fanatisk heller :) Så lenge hverdagen som du sier er melk og vann, og saft tilhører av-og-til-inntaket så er det da overhdet ikke noe problem :)

Sunt kosthold og ernæringsbevissthet er viktig for barn pga deres fysiske og mentale utvikling. Det har egentlig ikke så mye med for tykk/for tynn å gjøre. Hvis en spiser riktig (og da mener jeg IKKE salat-diett, men variert, sunt kosthold med grovt brød, kjøtt, fisk, grønnsaker, pålegg, melk frukt osv) så vil kroppen være sunn, hjernen få et godt grunnlag for utvikling og ungene få et normalt og godt forhold til mat.

Husk forskjellen på "innfett" og "utfett" - en kan være tynn og usunn, eller kraftig og sunn på innsida.

Jeg er altså fullstendig enig med deg, Nala123: det handler om å gi ungene gode grunnverdier som de kommer til å ha nytte av resten av livet. Ikke vekt :)

Spennende diskusjon dette syns jeg. Jeg har ikke tenkt å introdusere ungen min for godteri før han selv vet hva det er, det betyr selvsagt også at samboeren min og jeg holder oss unna ALT av søtsaker, både godteri, brus og chips, så lenge ungen er i nærheten. Det finnes altfor mange unger der ute på konstant sukkerkick.

Ei venninne av meg er lærer på barneskolen. I en klasse på 20 stk har hun 6 elever som går på ritalin (et amfetamin som roer unger med ADHD). 3 av disse ungene har nok ADHD, men hun som ser de hver dag mener at 3 av dem også kunne klart seg på en diet uten sukker. Det synes når ungen åpner lunsjen sin og tar opp loff med nugatti og hiver to store spiseskjeer med sjokoladepulver i melka at det er en unge som får i seg altfor mye sukker.

Ellers så må jeg jo si at jeg kommer til å ha vanlig saft i huset heller enn sukkerfri, men heller være litt restriktiv på den. Jeg er veldig skeptisk til at små unger skal få i seg kunstig søtning siden man ennå ikke aner langtidseffekten av det.

personlig drikker jeg heller sukkerfritt, emn formye av det kan ikke være heldig det heller.

Det finnes mange typer sukker men enkelte typer skal man helst unngå.

Blir så glad av å høre at flere deler mitt synspunkt her :)

Jo lengre man kan vente med å gi ungene godteri og brus, jo bedre er det... De vet jo ikke hva de "går glipp av" før de har fått smakt på det.

Bedre å skjære deilig frukt i småbiter, som de kan spise av. Og det er jo minst like godt!

Og vann er jo den beste tørsteslukker, for liten og stor..

syns det er bra at barn liker frukt jeg :) har alltid vært glad i frukt og nå er det det eneste jeg spiser så og si ;)

frukt er god snacks som også kan nytes og er foorfiskende, enkelte frukter slukker også tørsten, mens snop og annet ikke gjør annet enn å gjøre deg hyper og tørst...

Har hatt det på samme måte som deg, aldri vært tykk men såvidt litt kraftigere enn de andre (noe som på meg ble pupper og hofter etterhvert). Men ble på barne- og tidlig ungdomsskole alltid referert til som hun lille kraftige/litt runde siden venninnene mine var så smale og høye. Ble alltid lei meg for det, men jeg oppdaget på ungdomskolen at jeg faktisk var sånn passe fornøyd med utseende mitt til tross for 5-6 kg pluss- mens flere av venninnene mine hadde innbilte komplekser for både rumper, pupper og mager som gjorde at de gråt seg i søvn når de forelsket seg i en gutt, og aldri følte seg vel på badestranden.

Jeg er fremdeles ganske fornøyd med utseende mitt, til tross for små skavanker som ekstra magefett, litt cellulitter og alt for store brystvorter i forhold til bryster- men sånn er jeg ihvertfall bare :). Vokste opp med lange søndagsturer og bare godteri på lørdagene, men vi hadde mye kveldskos med brødskiver og kakao også. Tror det viktigste er et balansert kosthold med lite godteri i hverdagene, og å la din lille få vite at det er mange ulike kropper som er vakre- og at utstråling og å være glad i sin egen kropp er det som virkelig betyr noe.

AT DERE IKKE SKAMMER DERE!!!!!!

Tenk å prate slik, dere er komende mødre og så prater dere om at barna deres skal være tynne istedet for kraftige, er det noe galt i det?

Viss dere synest at dette er så ille burde dere ikke bli mødre! Barn må få lov ti lå spise godteri, det hører til barndommen, og dette med sukkerfri saft osv, hva slaks pisspreik er det dere prøver på, at dere lissom er bedre foreldre fordi dere ikke gir barna deres sukker? Jeg har en gutt fra før og venter min andre, og han er ikke feit, eller kraftig men han får godteri slik han selv vil...og det er ikke alltid han vil ha når jeg spør engang!

Så omvendt psykologi er det jeg har prøvd.Sønnen min er nå 10 år og jeg skal ha min andre, er ikke alene mamma nå lenger, og jeg kommer til å gjøre det på samme måte...Selv om mmine barn har litt ekstra valpefett så skjemmes jeg ikke for det slik som dere andre her inne!!!!

Tenk hvor mye som frarøves barnet når du iokke gir dem kveldskos!Frukt inneholder jo en form for sukker det også, er då så innmari mye bedre da?!

åh herregud! var da vel ingen som sa at det var noe galt i å ha kraftige barn vel?! det eneste vi har sagt har vært at sukker ikke er bra for noen, verken oss voksne eller barn, og det at barn ikke burde introduseres til sukker osv før de er eldre, ingen som sier at barn aldri skal få godterier....

nå tror jeg at du overdriver dette en smule, og trekker og vrir på våre ord og gjør dem om til noe annet, for mesteparten av det du skriver her er jo ikke basert på noe vi har sagt.har kanskje lest igjennom litt for fort, og litt mange hormoner er på plass eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...