Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Symtomer på bekkenløsning:

Vondt i ene eller begge beina - fra rompa/ hofta og gjerne nedover låret, får en følelse av at beinet skal "revne" spesiellt når du snur deg i sengen...

Vondt å gå, føler at det er veldig "løst" der.

Oppsøk legen din, så blir du henvist til fysioterapeut, men ikke vær 100% sikker på at det er BEKKENLØSNING. Da jeg kom til fysioterapeuten fant han ut at det var selve rompeskiven og virvelen i ryggraden det var noe i veien me... Dette pga holdningen man får når man blir tyngre framme :-)

Lykke til

Det er mange innlegg om bekkenløsning på forumet som heter Bekkenløsning. Du kan sikkert finne ut litt der.

Ellers er det forskjellig hvordan folk plages av bekkenløsningen, og om du har det eller ikke bør en fysioterapet el. nesten bedømme..

For meg startet det med veldig vondt i hofta, og rundt hele hofta. Jeg har ikke vært plaget i korsryggen.

Mange oppdager at de har fått bekkenløsning fordi det gjør vondt midt foran i det som heter symfysen f.eks. når de går, skal ut av bilen eller skal flytte i vaskebøtte med beina. Det kan kjennes som om kroppen er i ferd med å rives i to. Symfysen er sammenføyningen av bekkenbeina midt foran. Når symfyse-fundus målet skal måles så trykker lege eller jordmor for å finne øverste kant på symfysen – og det kan være svært smertefullt. Andre merker en smerte nederst i ryggen bak der hvor iliosakralleddene sitter. Iliosakralleddene går på skrå fra ”smilehullene” og ned mot ”rumpesprekken”. Mange opplever bekkenløsningssmertene som ganske merkelige, litt uklare og vanskelige å forklare. Smertene kan kjennes flere plasser - f.eks. i lysken, på utsiden av låret, nedover i beinet og/eller dypt inne i selve det tjukkeste av baken. De kan være kortvarige og skjærende eller mer langvarige og f.eks. murrende, brennende eller gnagende. De kan være alt fra skremmende sterke til mer som et lite ubehag."

Nei, altså jeg også var veldig sikker på at jeg hadde bekkenløsning. Jeg klarte nesten ikke gå og det var forferdelig ubehagelig!! Gikk å vagga som en gås :-)

Men prøv å pass på holdningen din. Det er lett for å skyve magen framover slik at man buer ryggen - og det er det som skjedde med meg.

Tips:

- Sitt rak i ryggen og lut deg, og så retter du deg opp igjen, Gjenta mange ganger. (Dette bygger opp ryggen)

- Bøy deg skikkelig. Med beina/knærne, også når du skal hente/ løfte noe. Det er tungt og du merke nok at det blir en vanesak til slutt.

- Viss det er spesiellt ubehagelig når du snur deg i senga: Sov med "silke"boxer, eller lignende, eller sov på f.eks en "silke"nattskjole/skjorte. Da bare sklir du deg fram og tilbake :-)

- IKKE spre beina *le*

Hold dem samlet f.eks når du ska ned/opp av senga, ut/ inn av bil og lignende.

Håper dette var lit til hjelp... føler med deg, dette er ikke noe kjekt :-(

Men jeg er blitt mye bedre ved hjelp av øvelser og av å tvinge meg selv til å bøye meg riktig. Det har så mye mer å si enn jeg ante!

Men uansett, oppsøk lege/ fysioterapeut :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...