Gå til innhold

Info om nickfanden - en forklaring på hva fenomenet er. (langt)

Anbefalte innlegg

Fatter ikke egentlig at jeg gidder å legge ut dette, men jeg er vel litt for glad i å være her til å se slike utrolig kjipe ting skje med miljøet her inne. Har forsøkt å formulere det så saklig som mulig. Dersom det likevel skulle støte noen, beklager jeg dette på forhånd. Det er ikke intensjonen. Har i midlertid sett meg så lei på fenomenet nå at jeg egentlig ikke gidder å bry meg om jeg støter noen bittelitt lenger.

Jeg har heller ikke skrevet dette innlegget i den hensikt å samle mange svar. Men for all del - føler du at du må ytre noe tilbake, så kjør på. Jeg orker ikke å bry meg om det heller. :)

--------------

Nickfanden (som det etter hvert har blitt kalt her inne) er ikke noe nytt fenomen for BIM. Det er heller ikke ukjent fra andre nettfora. Alle har sine nickfandener. På norske sider, kommer det alltid inn en og annen svenske og roper "Jävla norrbaggar!". På diskusjonsgrupper for Rosenborg, florerer det med innlegg om at Brann er best. Dette kommer fra utenforstående gjester som vil lage bråk eller fra faste brukere som vil ha det moro med å hisse opp stemningen. Dette er helt vanlig.

Det er ganske enkelt å kjenne igjen nickfanden, for oppførselen er den samme hele tiden og mønsteret forandrer seg sjelden.

Først kan du tenke litt over hvor lang tid det tok før du ble skikkelig husvarm på forumet. Et par uker, kanskje? Minst? Kanskje fikk du ikke så mange svar på innleggene dine i begynnelsen. Kanskje var du litt redd for å signere med nick, så du begynte som en liten, anonym person inne på et av de små forumene på BIM. En terminklubb som du søkte tilhørighet til. Eller prøversiden. En trimesterside. Et sted der du kunne finne noe du hadde til felles med de andre, å få informasjon om det som fikk deg til å oppsøke BIM i utgangspunktet. For noe må det jo ha vært som fikk deg til å besøke denne siden for første gang? Et rent skravlebehov var det vel neppe. Poenget: Seriøse brukere blir husvarme før de tør å legge ut noe som helst. Spesielt innlegg som kan oppfattes som støtende eller lage bråk.

Nickfanden er ikke ukjent med BIM og starter derfor ikke i det små. Vedkommende har heller ikke noen interesse av å søke tilhørighet eller informasjon, derfor starter hun/han rett på en side der alt mulig kan diskuteres. Raskt opprettes en mengde tråder, i begynnelsen ikke så oppsiktsvekkende. For å holde sine egne tråder varme, passer vedkommende på å svare til alle som svarer på sine innlegg. I tillegg svarer hun/han på andre innlegg for at det skal bli mindre påfallende og for å gjøre nicket sitt kjent på forumet. Så begynner provoseringen. Det kan starte med at vedkommende med vilje er inkonsekvent og planter en åpenbar usannhet eller inkonsekvens i forhold til hva hun/han har opplyst om tidligere. I tillegg kommer ofte svært oppsiktsvekkende historier, folk lar seg sjokkere og rive med og vips har man et innlegg med 50 svar eller mer. Her begynner de fleste vante brukere å ane mistanke.

Når noen begynner å bemerke fenomenet, er nickfanden selv en av de første til å besvare dette og stille seg uvitende, be om en forklaring. Gjerne støttet av ett eller flere andre nick som OGSÅ er nye og tilhører den samme personen. Etter en tids spekulering, starter nickfanden et innlegg med overskriften "Jasså, er det meg dere mener!" eller lignende og inntar rollen som offer. Flere av hans/hennes "supporter-nick" henger seg på for å gi et inntrykk av at vedkommende får sympati. I samme tråd legger han/hun inn minst ett innlegg med supporter-nickene sine der det står "Hva? Nå må noen forklare meg, jeg forstår ikke hva som skjer!", dette selvsagt for å skape kaos.

En annen vri er at nickfanden starter tråder for å trekke mistanken bort fra seg selv. Innholdet i disse trådene er alltid av en slik art at det skal være helt motstridende med at hun/han er oppdiktet. Innlegg med personlig informasjon, forslag til en presentasjonsrunde, oppfordringer om å kutte ut å mistenke hverandre, respektere hverandres forskjeller osv, er eksempler. Men ikke misforstå disse innleggene. Nickfanden er nemlig IKKE redd for å bli avslørt. Hele poenget til nickfanden er at de andre brukerne skal gidde å bruke tid på å avsløre henne/ham og poengtere inkonsekvensen og usannhetene. Innleggene er ikke nødvendigvis av en provoserende art, men når folk blir oppmerksomme på at nickfanden er løs, starter "moroa" av seg selv. Da er det bare for vedkommende å lene seg tilbake og nyte verket sitt.

Så blir det rolig en liten stund. Kanskje en times tid eller et par dager. Og så dukker nickfanden opp igjen med et nytt nick og dytter påfallende nok opp igjen sine egne tråder som hun/han skrev med det gamle nicket. Ofte sier det nye nicket seg da uenig med det gamle nicket eller drister seg til å svare ganske negativt. Og hvem er det som tør å svare negativt på tråder før de er husvarme? Vel... Kan det være nickfanden?

Det er ofte en viss kognitiv sammenheng i nickene til nickfanden. La oss si at vedkommende har snakket om sine interesser. Vedkommende kan da dukke opp igjen senere med et nick som hentyder til denne interessen, eller til noe annet som er blitt omtalt med det gamle nicket.

For å gjøre en lang historie kort. Se etter følgende kjennetegn for å enkelt avsløre nickfanden ved en senere anledning:

-Vedkommende er husvarm med en gang.

-Mange innlegg på skravlesiden, ingen eller svært kort forhistorie fra de andre forumene.

-Innlegg har enten totalt uinteressant eller svært oppsiktsvekkende innhold.

-Støtteerklæringer fra andre, helt nye nick.

-Vedkommende planter usannheter/inkonsekvente opplysninger i innleggene sine for å starte spekulasjoner. Dette er bevisst og gjøres for at folk skal legge merke til det.

-Ved konfrontasjon forklarer nickfanden seg enormt grundig

-Vedkommende svarer mange ganger på sine egne innlegg.

-Ved dårlig tilbakemelding på innleggene sine, dukker det ofte opp nye, mer provoserende innlegg.

Hva gjør du med nickfanden? Jo, du lar være å svare på trådene som vedkommende starter. Send en link eller to til moderator og forklar din mistanke. Ikke skriv "Men jeg kan ikke se at vedkommende har sagt noe provoserende". Nei, det kan godt være riktig. Men med dette tilsvaret er du allerede med på å hjelpe nickfanden i moroa. Dersom det allerede er blitt startet opp tråder på BIM som omtaler nickfanden, så svar gjerne på denne, men ikke start nye. Ikke engang for å spørre hva som skjer. Hva som skjer, finner du uansett ut ved å bla deg litt rundt og lese litt på de 2-3 fremste sidene med innlegg.

Dersom alle er klar over dette, vil nickfanden få en trist framtid på BIM!

Fortsetter under...

Jeg datt av etter tre museruller, jeg... men leste meg tilbake igjen og nikka flere ganger underveis.

Huff... tro jeg er litt naiv i denne store vide verden, jeg :-)

Vel, greit å øve seg litt - så har man litt kunnskaper når unga blir større og kommer ut for det samme :-)

Finnes det en nickfande her inne på "Bli gravid" også? Trodde hun bare var på Skravlesiden jeg... Jeg har ikke lagt merke til noen nickfande her inne ihvertfall.. Eller er jeg bare naiv?...

Annonse

Hæh?!? Gidder noen virkelig å bruke så mye tid og energi på å fucke opp stemninga på et nettforum??? Må ligge ganske mye bitterhet og sinne under huden på vedkommende.. Nesten litt trist i grunnen. "Normale" folk som har det bra med seg selv, og sin situasjon, gjør bare ikke slike ting.

Jeg tror ikke hun er her inne, har lest litt på "Skravlesiden" og tror jeg skal prøve å kjenne henne igjen dersom hun dukker opp her. Vi får passe litt på. Kanskje det er hun som har lagt ut denne infoen her under "Anonym" for å overføre diskusjonen hit, hun er jo avslørt på "Skravlesiden". Jaja, vi får se...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...