Gå til innhold

Ikke epidural? Dere som har født før.

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsfødende og har sikkert som veldig mange tenkt på smertestillende ved fødselen, og tenkt at jeg skal klare meg uten epidural. Jeg vil gjerne høre erfaringer fra de som ikke har fått epidural ved fødselen, og hva var bakgrunnen for at du ikke hadde behov for det?

Fortsetter under...

Bakgrunnen for at jeg ikke ville ha før fødselen var at epidural settes i ryggen og all tulling bak der medfører en viss risiko.

Under fødselen ca på 7 cm var jeg veldig nære på å spørre, men fordi jeg "bare skulle bli ferdig med veen først" så ble det utsatt og utsatt. Grunnen til dette er at fordi veer er uten sidestykke det vondeste som finns så er det heller ikke noe som er så godt som når de går over.... Og det gjør de jo hele tiden... Skjønner?

Uansett, når babyen var ute (tok 24 timer fra slimproppen løsna til knøttet var ute) var jeg veldig glad fordi jeg klarte meg uten fordi jeg følte meg som "urkvinnen" og selv så utrolig teit det høres ut så er det den mest sinnsykt kule opplevelsen jeg har hatt og jeg vil gjerne føde igjen... (Det følte jeg i sekudet jeg forsto at fødselen var over...)

Lykke til! Du skal igjennom noe skikkelig rart, vondt og fantastisk!!!

:-)

jeg har født 2 barn uten bedøvelse,,brukte lystgass. bakgrunnen for å jeg valgte det vekk var å min mor som har født 5 barn fikk epidural med den ene fødselen og hun synes det var forferdelig. på grunn av å da merket hun ikke hva tid hun skulle presse osv. alt måttte gjøres på komando. uten epidural går alt automatisk.Hadde ganske harde fødsler selv men alt gikk greit. en fantastisk opplevelse. men det er sikkert fordeler og bakdeler med begge deler.....

Jaså, du påstår at veer uten tvil er det aller vondeste som finnes? De fleste sier jo at fødselsmerter er det vondeste et menneske kan oppleve, det er det jeg hørte fra jeg var tenåring og derfor bestemte jeg meg på forhånd at jeg måtte ha epidural. Jeg turde ikke å gjennomgå et smertehelvete!

Brukte ikke epidural fordi man kan sette den feil, og kan bli vanskelig å kjenne presseriene. Tar lengre tid å komme seg etterpå og, kan få problemer med å gå i noen dager pga man kan bli litt mer lamma nedover beina enn man egentlig skal. Ikke får man komme på hotell heller, må bo første nettene på barsel. Har hørt de har fått en ny og bedre epidural som ikke skal gjøre deg rar i beina, og som gjør at man kjenner riene selv om den lindrer.

Klarte meg fint uten noe som helst selv om det var forferdelig vondt, beste opplevelsen jeg har vært med på. Gruer meg ikke til fødsel denne gangen. Så uannsett hva du velger så går det nok kjempe bra:-)

Annonse

Fødte uten på 3,5 timer. Riene gikk selvfølgelig ikke over - annet enn over i en ny rie, men jeg greide det likvel. En ting er sikkert og det er at jeg ikke skal ha det med nestemann heller. Mitt barn kom ut med navlestrengen rundt halsen (helt udramatisk), men jeg vil ALDRI gjøre noe som kan forsinke fødselen eller gjøre riene svakere.

Sist brukte jeg følgende smertestillende:

Mann 60%, lystgass 20% og fysisk og psykisk tilstedeværende jordmor 20%.

Uansett hva du velger på forhånd, vær åpen for at du kanskje ønsker det annerledes underveis.

fordi jeg satt hjemme og ventet på at riene skulle bli vonde, og det ble de aldri, hadde bare menssmerter og det var jo ikke værre enn vanlig liksom. Da mannen min til slutt ikke tålte være hjemme mer dro vi til føden og etter ca 1/2 time der var plutselig fødselen i gang. Hadde 8 cm åpning og måtte bare finne meg til rette i et føderom med det samme. Etter !/2 time til kom pressriene og vips var gutten vår ute.

det var rett og slett for sent å sette epidural - og dessuten gjorde det ikke så vondt heller - helt overkommelig synes jeg! Bare tenk at det "snart" er over og da blir alt bra igjen!

mannen min overdøste meg med kalde kluter og det var kjempedeilig!

Jeg klarte meg fint uten. Gikk 2 døgn fra vannet gikk til han var ute. Hadde rier stort sett hele tiden, men svake til å begynne med og lange pauser. På fødeavdelingen sendte de oss hjem et par ganger (uten å undersøke åpning, da må man bli der), og mente at det ikke var regelmessig nok. Derfor belaget jeg meg på å vente lenge, og at det skulle bli verre. Jeg tenkte at jeg måtte prøve å vente så lenge som mulig med smertestillende. Konsentrerte meg om å puste gjennom riene (ikke tenk på riktig pusteteknikk og sånn, pust som det er behagelig), og glede meg til en liten pause. Jeg var flink til å la riene få jobbe, og ikke holde igjen. Gå, stå og bevege seg fungerte også bra. Og plutselig kom pressveene, gitt. Ikke ante jeg at det var kommet så langt - ikke jordmor heller, som forbauset konstaterte straks full åpning! Og uten noe som helst smertestillende kom lillegutt til termin!

Jeg må si at dette er oppmuntrende ord for ei som ikke klarer å forestille seg smerten ved det å føde! Det virker som om noen av dere har klart det selv om dere har hatt lange fødsler også, og for meg virker det veldig tøft!

Jeg har lyst til å prøve å klare meg uten epidural pga bivirkningene på babyen og meg, men vi får nå se når det står til dyst... Har to uker til termin idag.

Jeg har født tre barn uten epidural, var ett bevisst valg fra min side det.

Epidural kan forlenge fødselen og også hemme utdrivningen og riene i det hele tatt. Veldig mange som tas med tang, sugekopp og må klippes har fått epidural.

Og for noen flotte fødsler, skikkelige effektive rier, og den følelsen når utdrivningsriene virkelig tok i....ubeskrivelig, at det finnes så vannvittige krefter i kroppen ante jeg ikke. Det er det mest spesielle ved fødselen utenom det selvsagte, at ungen kommer ut.

Jeg hadde nok ikke opplevd dette med epidural har jeg fått bekreftet fra flere jordmødre og leger senere...

En annen ting som kanskje er noe av det eneste som er skremmende...å miste pressriene og måtte presse ungen ut for egen maskin...det frister meg svært lite. Særlig etter å ha født med en og to pressrier...da jobber kroppen vannvittig bra,.

Om du ikke velger epidural har du noe å glede deg til der!!!

Men om det blir komplikasjoner eller noe som gjør at epidural er å anbefale for ungens beste så takker jeg selvsagt ja til det....men håper å slippe da.

• 1 måned senere...

Jeg har født tre uten noen form for smertelindring. Ikke det at det er noe å skryte av, men jeg tror at en tjener mest på å gå i fødsel med et utgangspunkt der en får se det litt an underveis. Helt ærlig syns jeg det er litt sært å bestemme seg på forhånd for hva en skal ha. En vet jo ikke før det står på hvordan smertene blir. Tror det lureste er å sette seg godt inn i virkning av de forskjellige smertestillende midlene som er tilgjengelige og ta det som det kommer...

Jeg syns ikke rier er det vondeste som finnes. Tannpine er for eksempel sånn ca. 1000 ganger verre. Virkelig! Sist jeg hadde tannpine holdt jeg på å hoppe ut vinduet. Hadde tannlegen min forlangt 100 000 kroner for å få det til å gå over så hadde jeg bare sagt OK!!

Det er også mye vondere å klemme fingeren i en dør.

Likevel er det sant at ingenting er bedre enn når en rie stopper. :-) Ingen andre smerter går så markert over. Og siden man fremdeles er proppfull av endorfiner (naturlig smertestillende), så er man nærmest lykksalig mellom riene. Ruset, rett og slett. :-)

De som tutet ørene dine fulle av at skrekkhistorier om fødsler da du var en mottakelig tenåring skulle hatt juling!!!

Annonse

Her var det mange positive og fine historier. Ikke meningen å komme inn her og ødelegge, men har lyst å si hva jeg mener.

Jeg har nå to barn. Yngstejenten er 3 uker gammel. Med førstemann fikke jeg epidural (ikke selvvalgt) pga svangerskapsforgiftning. Fødselen gikk veldig fint, det var en god opplevelse. Med nr to hadde jeg ikke svangerskapsforgiftning og kunne velge smertelindring selv. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å ikke ta epidural pga risiko og bivirkninger som finnes. På sykehuset (Haukeland) hadde de kun ett alternativ til epiduralen; akupunktur. Lystgass fikk man ikke lenger bruke, fordi det var bevist at det virket inn på personalet også!? Akupunktur kunne jeg bare få til kl syv om morgenen fordi da gikk den jordmora som drev med det av vakt... Frem til syv hadde jeg ikke behov for smertelindring. Alt såg ut til å gå kjempebra. Men halv ni om morgenen tok det helt av. Riene ble så sterke at jeg følte jeg mistet helt kontrollen over dem. Det var rett og slett helt forferdlig vondt. Kl elve var alt over. Jeg er glad for at jeg har prøvd å føde uten epidural. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg alltid lurt på hvordan det er... Men jeg kommer aldri til å føde uten epidural igjen!! :)

Det første jeg utbrøt etter første fødsel var: "Så vondt som øreverk var det i hvert fall ikke". Tåpelig ting å si midt i "livets største under"; det bare kom helt spontant. Eneste gang jeg har tenkt en liten tanke på smertelindring under en fødsel var rett etter å ha kommet inn på sykehuset med førstemann, fått konstatert 4cm åpning og plassert flatt på ryggen på en benk for div "innsjekkingsrutiner". Hadde en fryktelig ve og tenkte, hjelp, er det så vondt på 4 cm, hvordan i all verden er det på 8 og 9... Vel, etter den ene veen var det full åpning; det trenger ikke bli værre og værre, ta en ve om gangen. Det som ellers har hjulpet meg under senere fødsler er badekar, samt å sitte på huk. Rier blir mye værre hvis en ligger på ryggen. Synes jeg.

Lykke til!

Ikke alltid man kan planlegge alt på forhand da..er ingen skam å få epidural. Blir den "nye" typen satt kan man fint gå etterpå...og man kjenner riene allikevel (toppene gjøre mindre vondt) og pressriene er som vanlig ...

Det du skriver er helt feil. Det er en anestesilege som må sette en epidural - og det betyr at det er svært sjeldent den blir satt feil. Du kan få "stand-up" epidural som fjerner mye av smertene men ikke riene eller følelsen i beina. Du får ingen problemer med å gå - og i hvertfall ikke i flere dager! Selvfølgelig kan du bo på barselhotell etter en epidural - du blir da ikke invalid heller! Dessuten er epidural en av de tryggeste og samtidig mest effektive måtene vi kan behandle fødselsmerter på i dag. Dette gjelder både for mor og barn. Den har ingen innvirkning på barnet i det hele tatt!

Jeg fikk epidural når jeg fødte min første i 2000 - og det var helt fantastisk! I hele åpningsfasen gikk jeg bare og tenkte på epiduralen jeg måtte ha - for det var fullt på alle fødestuene og jeg kunne ikke få noe som helst på undersøkelsesrommet. Da anestesilegen endelig kom kl. 17:30 - ble jeg utrolig lettet og kunne jobbe litt skikkelig. Babyen kom kl. 19:00 og jeg presset ham ut stående på alle fire i sengen. Jeg anbefaler absolutt epidural og skal ha det når jeg skal føde nr. 2 januar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...