Gå til innhold

Bør jeg begynne med fast føde? (Samme som Småtroll 0-1 år)

Anbefalte innlegg

Poden er 4 mnd og en uke. Våkner hver tredje til hver fjerde time om natten for å die. Er det på tide å begynne med fast føde? Hun virker tilfreds og fornøyd og egentlig ikke sulten. Men er litt sliten av aldri å sove mer enn 4 timer i slengen....

Fortsetter under...

Du kan jo begynne med litt groet om kvelden. Vesla mi er litt over fire maaneder og hun faar groet om kvelden. Hun er ikke oppe i en full posjon enda, saa jeg haaper naar hun kommer opp i det at det blir litt lengre strekker mellom naar jeg ammer etter kveldsstellet og naar hun vaakner om natta.

Hei! Legger hun på seg greit? Er ikke uvanlig å spise såpass ofte om natta tror jeg, gutten min har også for det meste gjort det (snart 6 måneder). Han har hatt perioder der han av og til kunne sove 5-6 timer i strekk da, men det har ikke vært ofte det har skjedd, går sjelden så mye som 4 timer mellom måltidene.

Gleder meg også til å kunne sove ei hel natt igjen :-) Men å begynne med grøt hjelper ikke alle dessverre, sånn jeg har skjønt det. Vi begynte med smaksprøver på grøt i dag, så har ikke erfaring på om det fungerer enda da. Håper du får gode svar fra andre med erfaring, ville bare gi min sympati og ønske lykke til med babyen, og håper du snart får sove litt lenger av gangen om natta :-)

Barnet mitt sov igjennom hele natten helt til hun ble rundt4 måneder - da begynte hun plutselig å våkne om nettene... Så vi var litt bortskjemte kan du si... Jeg prøvde å begynne med grøt da, noe som resulterte i at hun fikk mageknip i tillegg og ikke fikk sove i det hele tatt. Uansett, tror jeg har lest et sted at cirka 50% sover bedre med litt grøt - hos oss funket det ikke, selv etter at forstoppelsen gikk over.

Noe annet som jeg fikk vite i ettertid er at babyene har en refleks i munnen som gjør at de spytter ut alt som de får i munnen før de er 6 måneder. Det betyr at det er omtrent klin umulig å mate dem med skje; og all mat spyttes kjapt ut igjen. Så selv om man har øvet med smaksprøver i månedsvis, så vil de ikke begynne å ta til seg mat skikkelig før de er rundt 6 måneder pga dette.

Håper det ordner seg for dere. Hos oss har det aldri blitt som det var i "gamle dager" hvor hun sov hele natten, men det hender jo heldigvis en gang i ny og ne;-) Jeg tror det skjer så mye utviklingsmessig at det kan godt hende at barnet ditt sover mye bedre bare du venter og ser det ann litt.

Å begynne å gi mat var iallefall enda et stressmoment for meg, så med nestemann skal jeg bare ta det "lungt" og vente. Iallefall hvis vekstkurven går oppover og alt er ok .

Hjelp! Ble litt langt svar her, men ville bare gi min erfaring. Lykke til!!

Tusen takk for fine svar:) Jeg har gitt litt smaksprøver på banan og mango og hun så ut til å like det. Men tror det får bli med det en stund til. Det er jo veldig praktisk å fullamme to måneder til, da.. Så blir vel til det.

Annonse

Kanskje en idé å flytte henne over i foreldresengen av og til? Da er det bare å finne frem puppen og sovne igjen - mye kortere våkentid for mor hver gang! Vi har hatt noen sånne perioder... En stund (fra ca 4 mndrs alder) vekket jeg forresten minsten for amming rett før jeg la meg (og han spiste i søvne...). Da fikk jeg sammenhengende søvn de første timene - i stedenfor å risikere å våkne en knapp time etter jeg hadde lagt meg, for DET var slitsomt, det...

Se det ellers an noen dager. Det er kanskje bare økedager, og så blir det lenger søvnperioder på natten igjen - til neste økedager. Gutten min økte helst om natten, og det var for så vidt greit, for det er jo mest effektivt å øke da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...