Gå til innhold

bilsikkerhet.... bag med nett eller bilstol?


lykkelig gravid trønder t 23/3

Anbefalte innlegg

Hei lurer på hva dere mener, bilstol eller bag med nett i bilen?

 

Jeg har hørt at d ikke er sikkert med bag og sikkerhetsnett i bilen... dersom d skulle skje noe blir ungen kastet i bagen, og kan få skader av d. noen som sier at en skal bruke isopor eller noe annet som man legger rundt babyen i bagen slik at han ligger litt mer kompakt. (faktisk helsesøster som sa d) også er d faktisk slik at i andre land er d ikkje lov til å bruke bag med nett fordi d er så utrygt...

 

 

man hører så mye forskjellig... hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg på også, spesielt når jeg har hørt at min utvalgte bilstol har fått dårlig i test. :( Hva er da tryggest, må jeg liksom kjøpe nytt bilsete da? Hvis man skal langt er det vel best for baby og ligge o vogna m nett uansett????????? Lurer av og til på hvordan vi overlevde selv når vi var små....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike gamle bag med nett som var in når vi var små er livsfarlige. De selges ennå i Norge men mange land har lagt forbud på å selge de. Da ligger ungen løst nedi bagen med bare et nett over som beskyttelse. Ungen blir kastet rundt nedi bagen ved en kollisjon. Jeg har en veninne som er anistesisykepleier og hun sier at det desverre har kommet inn mange stygge tilfeller av babyer som har logge i bag med nett. Mange kunne vært i live om det ble brukt bilstol i stedet. Men nå fins det også bagger med sikkerhetsbelter i der babyen blir fastspent. Disse skal være sikre. Ellers har jeg kjøpt bilstol og sjekket den siste testen på bilstoler som kom i juni i år. Da føler jeg meg tryggere om en ulykke skulle inntreffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygg Trafikk anbefaler sterkt bilstol til spedbarn.

 

Test av bilstoler, boxette (=liggeboks med sele) og bag med sikkerhetsnett fra 1.juni 2006:

 

http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1148973596.19?expandedtopic=1148973596.34

 

Vi har kjøpt barnestolen Maxi Cosi CabrioFix, siden denne kom best ut i testen og heller ikke var blant de dyreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sikkerhetsnett fra Simo, hadde det til forrige og. Har vært kjempe fornøyd med det, og synes den virker veldig sikker for babyen da det er god polstring inni og. Men, har blitt veldig usikker etter å ha lest mye dårlig om det, så vi har kjøpt bilstol i tillegg, så får vi se hva vi bruker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på dette eg også og sendte en mail til Trygg Trafikk her er svaret de gav meg.

(Hadde allerede lest meg til at et nett er så lite trygt at det uansett var uaktuelt for meg, derfor spurte jeg bare om bilstol vs boxette)

 

Hei,

 

Vi anbefaler en bakovervendt babystol, fordi det gir klart best sikkerhet. Det er ikke vist at det er skadelig for spedbarn at de ”liggesitter” i en babystol, selv på lengre turer. Vi har fått bekreftet dette av overlege Tor Einar Calisch ved barneavd på Ullevål sykelhus, som er opptatt av barns sikkerhet i bil, og deltar på enkelte kurs Trygg Trafikk arrangerer om sikring av barn i bil.

 

 

 

Vi anbefaler at barnet får komme ut av barnestolen og bevege seg litt ca hver annen time, men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn, eller å stoppe på minuttet hvis barnet ellers er såre fornøyd. Med et nyfødt må man uansett stoppe ganske ofte for amming og bleieskift, og selv de minste sier klart fra hvis de er misfornøyde og har det ubehagelig – og kanskje trenger hjelp til å flytte litt på seg i setet.

 

 

 

Vi har ikke noe klart tall på hvor mye mindre sikkert boxette er, men vi mener risikoen for nakkeskader er stor når hodet blir kastet sideveis samtidig som kroppen holdes fast av beltene.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Kristin Øyen

 

Kommunikasjonssjef

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hva gjør man da med en bilstol som har fått dårlig i testen? Kaster den og penga ut av vindu for så å kjøpe nytt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utrolig bra respons på innlegget mitt..... vi har bestemt oss for å bruke stol... skal sjekke korsen den ligg an i testene for d har vi ikkje sjekka....

 

hilsen

AnnC_venter_juli_gutt (har byttet brukernavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan skal du få plass til en bag i biln, når du har flere barn som skal sitte på??

 

uansett så har vi alltid brukt bilstol til våre barn. sitter godt og trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitte,

 

kan du ikke ta bilstolen tilbake til butikken og bytte den da?? bare si at du har faatt to like stoler og ikke trenger den ene, eller at du har lest at den ikke kommer godt ut i test og at du derfor ikke vil bruker den.

Men jeg er ganske sikker paa at den bilstolen du har er mye sikrere enn bag og nett allikevel.

Hvilken bilstol er det du har?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...