Gå til innhold

Noen som kan fortelle meg om rettighetene mine som alenemor ?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann!

Først; høyrt om Amathea? Det er ein organsiasjon kor du kan henvende deg og få treffe andre i samme situasjon dersom du ønsker det. I tillegg tilbyr dde samtaletimer, og der eg gjekk, fekk me besøk av representanter frå ba trygdekontoret som opplyste om våre rettigheter.

Elles er dine rettigheter som andre gravide når du er i arbeid. Du vil få fødselspenger ut frå inntekta di. Barnetrygd ( du får for 1 barn meir enn du har) og barnebidrag vil du og få. Dersom du velger å seie opp jobben etter permisjonstida, og ikkje får jobb igjen, får du støtte frå aetat dersom du melder deg der, og om ikkje - eller i tillegg- får du overgangsstønad. Du kan sjekke ut trygdeetaten.no på nett. der står alt du får av støtte. Dersom kommunen har slik ordning, kan du kanskje ha rett på bostøtte. Gå inn på husbanken.no, eller nettsida til den kommunen du bur i.

Håper dette var litt oppklarende!

NB! Når ungen er ett år, får du og kontantstøtte dersom han / ho ikkje går i barnehage!

Lykke til!

tusen takk for svar, men jeg prøver å finne ut hva jeg noenlunde vil komme til å ha mndlig. derfor jeg håper at noen kan hjelpe meg med å regne ut hva jeg har rett på og vil kunne få. Så jeg kan sitte igjen med et ca tall etterpå. Har nemlig 0 aning på hvor jeg skal starte

Her står nesten alt du trenger:

http://trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=st_oenad_mrenslig_mrmor_ssfar

Jeg ble alenemor i april, dette er hva du sannsynligvis vil få i støtte:

Fødselspenger: 100% av 300000 i 42/48 uker (42 hvis far skal ha sine 5 uker) eller 80% av 300000 i 52/47 uker, husk at du overtar fars 5 obligatoriske uker dersom du er alene med barnet, men ikke hvis han er inne i bilde og det er mulig for ham å avvikle disse ukene selv.

Overgangsstønad: ca 5000 per år dersom du fortsetter å tjene rundt 300000 i året. Anbefaler deg å spare denne stønaden til du kanskje vil jobbe mindre eller ta permisjon (f.eks når barnet begynner på skolen), ettersom du kan få denne stønaden i max 3 år totalt, men helt til barnet er 8 år. Du trenger altså ikke ta den ut nå med en gang.

Barnetrygd: 1940 per mnd. (du får som nevnt for et barn ekstra).

Bidrag: dere gjør enten en privat avtale eller trygdekontoret setter opp en for dere (gebyr på 700 kr hver dere for dette). Etter de nye reglene skal vel bidrag settes etter hvor mye besøksforelder har barnet. Får du bidragsforskudd blir det ikke så mye siden du tjener relativt bra, tipper det blir 50% av 1200 kr i mnd, dvs kr 600.

Småbarnstillegg: får du ikke da dette er for de som kun mottar overgangsstønad (altså ikke har jobb).

Kontantstøtte: du mottar denne dersom du er hjemme med barnet eller har privat barnepass (privat barnehage uten kommunal støtte, eller dagmamma).

Stønad til barnetilsyn: du vil få 64% av dokumentert kostnad, max 2850 kr, dekket per mnd.

I tillegg går du over i skatteklasse 2 og får litt mindre skatt å betale. Husk at du får skattefradrag for barnepass når den tid kommer.

Ca utbetalt per mnd 1. år: 13000/17500+1940+600 (evt. avtalt bidrag fra far)

20000 i mnd utbetalt i 42/48 uker eller 16000 utbetalt i 52 uker (dette er veldig cirkatall!).

Lykke til!!!

Du vil få permisjonspenger som tilsvarer lønnen din+ husk å søk om å endre skattekort til skatteklasse 2- da får du ca 1000,- kr mindre skatt å betale per måned, altså utbetalt ca 18200. Du vil få barnetrygd på 1900,- pr mnd + barnebidrag på ca 8-10% av farens inntekt pr mnd(evt minstebidrag fra staten på 1200 hvis far ikke vil betale).

Altså det første året: 18200+ 1900+minimum 1200= 21300 utbetalt.

Du har ikke rett på overgangsstønad. Tror ellers dobbel barnetrygd kanskje må søkes om..?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...