Gå til innhold

Trenger litt hjelp her... ang betaling tilbake til foreldre.

Anbefalte innlegg

Jeg var dagmamma til en gutt og en dag var han uheldig han ble bitt av gutten våres på 2 år.

I kontrakten står det 1 mnd oppsigelse men han sluttet her siden gutten min hadde bitt han, Men nå krever de og få tilbake lønn de betalte meg.

Dette mener jeg ikke er rett men lurer litt på hva dere mener.

Fortsetter under...

Regner med at det ikke dreier seg om lønn for arbeid du HAR UTFØRT, men om lønn de har betalt på forskudd f.eks. for juli måned.

Så slutter de altså uten å benytte plassen i oppsigelsestiden.

Og vil ha pengene tilbake, fordi de mener at det er deg som ikke kan levere tjenesten de har betalt for, nemlig "pass og et trygt sted å være". De mener at det ikke er trygt hos deg fordi din gutt er stor og farlig, kanskje er dagbarnet mye yngre enn ham?

------

Hvis jeg har rett i antakelsene over (du skriver jo selv så lite), vil jeg si at det er forståelig at de vil ha pengene tilbake. Reagerer følelsesmessig på at deres barn har blitt bitt hos dagmamma. Men de kommer ikke noen vei med å kreve det av deg som mener det ikke er rett.

Hadde det derimot vært slik at de skulle betale ved slutten av mnd, og nå nektet deg betaling i oppsigelsestiden, ville ikke du kommet noen vei med å kreve at de skulle betale. Det kommer altså ikke bare an på hva som er "rett", men i høy grad også på hvem som sitter på pengene. Selv om du er hvit dagmamma, driver man ikke med inkasso hverken den ene eller andre veien for slike småbeløp mellom private.

Syntes det er vanskelig ettersom det ikke er så mye informasjon her.

Hva var det som egentlig skjedde, det må jo ha vært ganske brutalt med tanke på at de ikke vil at sønnen skal være hos deg lenger, det jo ikke så lett og få tak i dagmamma mener jeg og det tar jo tid med innkjøring etc.

Regner med at dette er forskuddslønn for juni?

Og i forhold til kontrakten kommer det jo litt ann på. Jeg ville ikke reagert hvis det var ett bitt, men er det snakk om flere hadde jeg reagert veldig kraftig. Jeg vil jo at datteren min har det godt der hun er. Og da er det jo evt du som har brutt kontrakten først ved og ikke passe godt nok på.

Vanskelig og si ettersom det ikke er nok informasjon her.

hei

jeg er dagmamma, passer på ei jente og vi har det veldig bra . en gang sønen min hadde vont i tannen og dissvare bittet henne, og da moren com skulle fortele henne at jeg er lei for det , og det har jeg gjort ....og hun var veldig snill bare sa (du må si til sønen din å bitte ikke )og det var alt. :-)

lykke til

Hei!

Litt info om hva jeg mener, fra et juridisk standpunkt vel og merke.

Dere har som sagt en kontrakt, hvorved du plikter å levere en ytelse, og motparten plikter å betale for den. Dere har i tillegg avtalt i kontrakten at det er en oppsigelsesfrist på 1 mnd.

I utgangspunktet er det slik at avtaler skal holdes, og den som ikke holder avtalen har da brutt denne.

I dette tilfelle sier foreldrene til barnet i praksis at du har brutt/misligholdt avtalen, dvs. at du ikke har levert den tjenesten de har betalt deg for. For at foreldrene skal kunne heve avtalen er det et krav at misligholdet har vært vesentlig.

Dersom foreldrene har rett til å heve avtalen, plikter du å betale tilbake det du eventuelt har fått på forskudd for pass av barnet. Såkalt "restitusjon", foreldrene har allerede gjort sitt på dette felt, ved å ikke levere barnet til deg som avtalt.

Det avgjørende spørsmålet blir derfor om man kan si at du har misligholdt avtalen vesentlig ved at din sønn bet det andre barnet, og dette kommer jo helt an på...Var det mange bitt? Måtte barnet til lege etterpå? Hva var årsaken til at du ikke var tilstede? Kan det skje igjen? Hvor gammel er barnet ditt? Det er viktig å huske at dersom tilliten til deg er brutt kan dette i seg selv være nok, da dette er helt vesentlig for at foreldre leverer fra seg barnet til "fremmede". Med mindre foreldrene er overbeskyttende og urimelige da. Dette er spørsmål som du sikkert vet mer om enn meg, og best kan vurdere selv.

Selv må jeg få si at det er ganske vanlig at barn biter hverandre, var det ille siden foreldrene reagerte såpass kraftig? Mitt barn går i barnehagen, og det er ikke så store problemer med biting generelt, med et bitt er det jo vanskelig å avverge.

Jeg ønsker deg lykke til og håper det ordner seg med de andre foreldrene.

Annonse

Stort sett enig med Tjolahopp, men IKKE i at

"Det er viktig å huske at dersom tilliten til deg er brutt kan dette i seg selv være nok" til å la være å betale for avtalt oppsigelsestid.

Se på næringslivet: Daglig leder har ikke lenger styrets tillit (som er helt vesentlig for at de skal la ham lede bedriften.) Derfor må han gå. Men tror du det er uten lønn i oppsigelsestiden eller tilsvarende ytelser?

Og så skulle ikke en dagmamma få ca 5.000 i etterlønn om hun må gå på dagen?

HALLO!!!!

Hvor har det blitt av at barn er barn??? Dette kunne like godt skjedd i barnehagen. Her mener jeg foreldrene er sære, skjønner reaksjonen deres men allikevel. Dem kan ikke tro at barnet deres kan gå gjennom livet uten at det skjer noe med dem. Ser hva som står her fra vedkommende som skriver "juridisk sett", men jeg mener at du IKKE har gjort noe galt her. Man kan ikke overvåke barna hele tiden og dessverre kan slike ting skje. JEG hadde ikke betalt tilbake penger i et slikt tilfelle. Jeg hadde akseptert at de "bryter" kontrakten når det gjelder en mnd oppsigelse, men jeg hadde IKKE betalt tilbake. Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye. Trist at du har kommet opp i denne situasjonen, men trøst deg med at dette var ikke din skyld. Barn er barn og dette kunne like godt skjedd hjemme i deres eget hus eller i barnehagen. Min mening, og sånn hadde jeg gjort det om det var meg!

Lykke til!

Hei!

Jeg tror at jeg er del av denne konflikten som mammaen til gutten som ble bitt. Hvis dette skulle vise seg å være feil må jeg bare beklage til den som har startet debatten.

Jeg syntes at innleggsstarteren har gitt litt mangelfull beskrivelse av forholdet og vil derfor med dette utdype litt mer.

Min sønn ble bitt 6 (les: seks) ganger, hvor av tre av dem var bitt til åpne sår. Ta av dem var i pannen, ett (eller fler, det var vanskelig og se men klare spor etter tenner) i hodebunnen, to rundt håndleddet og et meget brutalt ett på ryggen.

Både legen og annet helsepersonell som så sønnen min etterpå var sjokkert og reagerte i vantro over at noe slikt kunne skje hos en dagmamma.

Jeg mener det at når man har inngått en kontrakt med en dagmamma så er det åpenlyst at den dagmammaen skal passe godt på barnet ditt mens det er der. Og det er for meg åpenlyst at min sønn ikke ble passet godt på når et annet barn har rukket og bite han seks ganger! Seks ganger, og det er ingen pingle bitt, han har fortsatt blåmerker nå en og en halv uke etter!!!!

Barn er barn det er jeg helt enig i, og at et barn blir bitt en eller to ganger før man rekker og gjøre noe med det er også greit, jeg er IKKE en hysterisk mamma. Sønnen har blitt bitt før av nevøen min men han fikk ikke bitt mer en gang før vi oppdaget situasjonen, for sønnen begynte jo å hyle og nevøen slapp tak i det han forstod at det var vondt for den andre. Så jeg har ikke noe problemer med og godta et bitt eller to.

Jeg tar jo ikke ut sønnen min fra dagmammaen med mindre det er en reell grunn til det. Vi har jo hatt en ganske betraktelig innteksttap i perioden, ettersom en av oss må være hjemme sammen med sønnen vår. Så jeg gjør jo ikke dette uten grunn men fordi han er det kjæreste jeg har og at jeg ikke tar sjansen på at noe slik skal skje igjen, eller at noe verre skjer ettersom hun ikke kan ha fulgt særlig godt med. Vil jo at han skal være på et trygt og godt sted og ikke et sted hvor han blir skambitt!!!

Som sagt tidligere hvis dette ikke gjelder den situasjonen vi nå er oppi må jeg bare beklage til den som har startet innlegget.

Det er snakk om de pengene som var forskuddsbetalt for den siste uken (de siste fire dagene) i juni og det som var forskuddsbetalt for juli.

Mener jo helt klart at jeg ikke skal betale for dette når det etter mitt skjønn har oppstått et kontraktsbrudd fra dagmammaen sin side og som følger av det vil ikke jeg at sønnen min skal være der lenger.

Det er jo ikke mange pengene det er snakk om men det er ikke riktig at jeg skal betale for det. Jeg syntes egentlig at hun skal prise seg lykkelig over at jeg ikke krever erstatning for tapt arbeidsinntekt i perioden også, for da begynner vi og snakke om virkelig mye penger.

Annonse

hei

off ......jeg har et stor problem!!!!

moren til en gutt som skulle jeg passe på sønnen hennes trur at dette er barnet mitt som har bittet barnet ditt og nå vil meg ikke passe på barnet hennes!!!

vær so snill og si at dette stort problemet er ikke jeg og sønnen min.

jeg har bare snakket om (1) gang som sønnen min gjorde det og jeg mener det, og jeg er fortsat passer på jenta.

vær so snill forklar dette!!!???

Hei igjen!

Det er ikke Darya2 dette gjelder. Dagmammaen som soennen min har vaert hos har to andre dagbarn i tillegg til sin egen soenn og min soenn. Dessuten er det saa vidt meg bekjent at hun ikke skal fortsette som dagmamma.

At et barn biter ett annet barn en gang er noe som skjer og som man maa leve med, slik er barn. Men seks bitt er noe helt annet.

Jeg vil ikke henge ut dagmammaen det gjelder her med navn etc fordi jeg syntes at det ikke er en sak som angaar alle paa disse sidene og jeg er rett og slett ikke en person som gjoer ting paa den maaten.

Haaper at denne misforstaaelsen ordner seg.

Hei!

Svar til Axelh:

Ledere i næringslivet risikerer også å miste etterlønnen dersom det blir fastslått at de har brutt sine forpliktelser i arbeidsforholdet, som jo er avtaleregulert. Dersom de har misligholdt sine plikter vesentlig vil dette kunne bedømmes som et avtalebrudd, og motparten trenger ikke nødvensigvis å oppfylle sin del av avtalen, dvs betale etterlønn. Dette vil man måtte finne ut av ved å tolke den enkelte avtale.

Det som oftest er saken, og som faktisk er hele poenget og meningen med etterlønn for ledere i næringslivet er at rettsaker og tvister tar mye tid, ressurser og penger å gjennomføre. For at et selskap skal kunne fungere dynamisk og optimalt er det viktig å få dyttet ut dårlige ledere (?) så fort som mulig slik at styret igjen kan får tillit til at den daglige driften i selskapet, dvs ansette en ny administrator. Det som i praksis skjer er at lederen aksepterer å gå på dagen, han sier selv opp stillingen, og får ikke avskjed slik arbeidsmiljøloven krever for at man skal miste rett på oppsigelsestid. Dette medfører at i praksis er det ikke fastslått at lederen egentlig var inkompetent, selve tvisten unngås i det store og hele, og det er nettopp det styret ønsker. For at lederen skal akseptere å måtte gå på dagen, uten å få avskjed, er det derfor rimelig at det tilbys etterlønn. Det er derimot størrelsen på denne som har skapt store debatter i media osv. Slike avtaler er et helt spesielt fenomen, og man har i Norge ikke mye rettspraksis på området, av naturlige grunner. Diise avtalene kan ikke sammenlignes med vanlige avtaleforhold i arbeidslivet, det er ikke plass til å gå nærmere inn på dette her.

I dette tilfelle har arbeidsgiver, barnets foreldre, derimot avskjediget arbeidstakeren, dagmammaen, " Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen." arbeidsmiljølovens § 15-14. Dette medfører at arbeidsforholdet opphører øyeblikkelig, og man har derfor ikke lenger krav på lønn for mer enn det arbeidet man har utført.

Hvorvidt lovens vilkår er oppfylt er nå et stridstema som man ville unngått om partene hadde en avtale som næringslivet opererer med. En slik avtale ville neppe passet på forholdet uansett, pga praktiske hindringer.

Håper dette var oppklarende!

Som du selv skriver:

Det avgjørende spørsmålet blir derfor om man kan si at du (HI) har misligholdt avtalen vesentlig.

Dette spørsmålet kan mor til barnet neppe få prøvet for retten, i alle fall ikke uten enorme kostnader sammenliknet med de 5-6.000? hun ønsker å få tilbakebetalt. Juridiske betraktninger blir derfor teoretisk interessante (er du f.eks. juss-student?) men av liten praktisk betydning.

Ser at mor har fått hjelp av en dyktig advokat til å anmelde HI. Jeg regner med henleggelse, og utgifter for mor, om ikke denne advokaten er en venn eller slektning som jobber gratis for henne. Husk at vanlig advokathonorar er på ca en månedslønn (for dagmamma) PR DAG!

Hei igjen

Jeg er heldig, jeg har opptil flere advokater i min omgangskrets.

Og hvis det det skulle gå til rettssak er loven helt klart på min side av konflikten ergo ville nok ikke jeg selv ha sittet igjen med så altfor mange av de utgiftene. Uansett gjør det meg ikke noe om det skulle bli slik at det vil bli en stor utgiftspost, det er et prinsipp.

Grunnen til at man skriver en kontrakt og velge en "hvit" dagmammaen er blant annet rettsikkerheten i forhold til arbeidsforholdet (i tillegg til at man vil gjøre det riktige i forhold til skatteloven) og hvis det bare kan overkjøres så er det hvertfall i mitt skjønn viktig at det blir skapt presedens for det i norsk rettspraksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...