Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

blodprosenten min ligger på 10,lurer på om noen har prøvd jerntabletter som heter Amino JERN Ferrochel,er så slapp for tia,så her må det startes på med jern ja tror jeg.men har hørt at man får treg mage av mange jernsorter,har prøvd hemofer,men fikk ikke opp blodprosenten med den.har også alt for lite B12 i kroppen,noen som vet hva det kommer av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme jeg også :-/ ..

Legen min ringte meg for noen dager siden, da hadde blodprosenten synket fra 10,5% til 8% og jeg fikk beskjed om og ta dobbel dose jerntabeletter hver dag i en uke. Så skal jeg på sjekk igjen til torsdag. Har den ikke steget må jeg legges inn og få blod *huff*. Vet ikke hva lav blodprosent kommer av, dessverre.

Jeg har også slitt lenge med alt for lite B12, og må jevnelig inn til legen ( 1 gang i uken) og få sprøyte i låret med B12. Legen mener at mitt svært lave B12 mangel kommer av lite variert kosthold + at jeg nesten ikke spiser kjøtt (masse B12 i kjøtt) og at kroppen min har vanskeligheter med og ta opp dette vitaminet generelt. Så det er en kombinasjon hos meg hvertfall..

Må du også inn til legen for og få sprøyte en gang i uken?

Skrevet

Jeg har startet opp med å ta B12 sprøyter annen hver dag i 5 dager nå,etter det så blir det en gang i mnd.Det er jordmor som har satt dem på meg hittil. Må vel på apoteket å spør hva di anbefaler av jerntabletter,helt pyton å gå rundt å være så slapp,alt man skal gjøre er jo et ork.jeg er i uke 30 nå,så jeg vil gjærne ha litt mere futt i kroppen ja.

Skrevet

Hei.

Jeg tar Floradix (flytende jern) og det får jeg ikke treg mage av i det hele tatt =) Får veeeldig treg mage av jern-tabletter jeg også. Går visst raskere inn i blodet også. Fåes på helsekost og muligens noen apotek også. B12 mangel kjenner jeg ikke til.

Lykke til!

Skrevet

Hei og hå!

Kom akkurat fra legen og har en blodprosent på 10.. ikke rart jeg har vært så slapp, jeg klarer nesten ikke å stå oppreist i mer enn 5 min av gangen..

Jeg har prøvd disse jerntabelettene, og de er bra.. Ble anbefalt disse fordi de nettopp ikke lager treg mage!

Gikk på de i begynnelsen av sv skapet, så jeg vet de funker..

Prosenten kom fort opp og, så jeg trengte de ikke så lenge..

Men nå må jeg visst ta igjen!!

Vet ikke hva det kommer av jeg heller:)

Skrevet

Jeg har hatt udiagnostisert cøliaki siden barneskolen, hvilket førte til at jeg fikk en sekundærdiganose som heter penisiøs anemi. Det betyr i mitt tilfelle at i tillegg til glutenfri diet må jeg ta b12-sprøyter hver 4 uke resten av livet.

Jeg har aldri hatt problemer med jern, bortsett fra da den pernessiøse anemien ble oppdaget for noen år siden, men da var det ingen verdier i blodet mitt som stemte. Nå i graviditeten har jeg slitt med blodprosenten og det har visst sammenheng med at jeg ikke tar opp b12 i tarmen.

Jeg vet jo ikke hva det kommer av i ditt tilfelle, men b12mangel kan komme av en rekke andre sykdommer og for de aller fleste er det forbigående og kan skylles ekstra belastninger eller litt "dårlig" kosthold. Folinsyre maskerer symptomene, og b12 i tablettform kan hjelpe på opptaket.

Ad jernet: Jeg tok jern fra uke 16 pga b12mangel, men allikevel sank nivået. Da jeg ble litt mer rigid med å ta det sammen med et glass appelsinjuice eller noe annet med c-vitamin, samt, alltid drikke noe c-vitaminholdig i samme mengde som te (kaffe o.l for dem som drikker det), hjalp det.

Lykke til.

Skrevet

Du kan ta B12 som tabletter også, men sprøyte er mer effektivt. Det er noen tabletter som heter TrioBe, det kan du jo nevne til legen om du har sprøyteskrekk:) Sprøyten settes intramuskulært i rompestopmen og gjør ikke vondt:)

Skrevet

Tusen takk til alle dere som svarte meg,skal prøve en jernsort som heter,Ferro-Retard.starter idag,å håper at di virker fort:)Gleder meg virkelig til å finne igjenn formen min..

Skrevet

Tenkte forresten jeg skulle ha sagt (dette kom jeg på i natt...) at grunnen til at du får masse B12 en periode er for at du får for få røde blodlegemer når du mangler. Når du får tilskudd trengs det endel ekstra i begynnelsen for at du skal få fint blod igjen.

Og et lite tips til sprøyta, som overhodet ikke er vond (- jeg kunne ha satt den på meg selv): Slapp av i den siden hvor du får den, gjerne i rompa. Hvis du er redd og strammer, kan den bli litt øm og varm etterpå, som et blåmerke. Men hvis du slapper av og ikke lener deg på den foten, så merker du seriøst ingenting.

Skrevet

Du hadde rett lillemarte,sprøyta var ikke vond..da har jeg også blitt klokere på hvorfor jeg må ta B12.tusen takk for hjelpa:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...