Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Grunnen til at en skal holde seg unna jordbær mens en ammer er fordi jordbær er et allergen som kan utløse div. allergier hos ammende barn. Under graviditeten derimot, er det overhodet ikke farlig verken for mor eller barn :) Det du kan prøve å huske på er å skylle bærene godt, da det kan være bakterier i jorda som kan være farlige.

Kos deg med jordbær med goood samvittighet :) Neste sommer må du holde deg unna.... hehehe :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5539962-jordb%C3%A6r/#findComment-5541728
Del på andre sider

Hei.

Dær må jeg nok komme med litt tilleggsinformasjon.

Det er riktig det som andre har skrevet inn anngående bakteriene i jorda og allergier i ammeperioden. Men det er nok ikke så enkelt som det. Jordbær kan trygt spises i svangerskapet, men bare den første tiden. I slutten av svangerskapet når babyen er stor nok til å kontrollert kunne gi deg beskjeder kan du lytte etter hva barnet sier. Jordbær er veldig sterke på en liten mage, og mange foster fårsmerter i magen av mammas jordbærinntak. Begynner babyen å bli urolig litt etter at du har spist bærene er det et tegn på at den kan ha fått vondt i magen av det. Det samme er når du ammer. Da annbefaler mange at man ikke spiser jordbær i det store hele. Stoffene fra bæra skilles ut gjennom melken, og barnet får mageknip og blir urolig av det.

Frem til rundt sjette mnd kommer jeg til å spise jordbær, men etter det velger ihvertfall jeg å ta jordbærfri. Det er opp til deg hva du vil gjøre. Men jenter, det er jo ikke friske jordbær lenger når vi passerer seks fullgåtte måneder. No problem. :-D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5539962-jordb%C3%A6r/#findComment-5568567
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...