Gå til innhold

Jan7 og Gordie - ang fostervannsprøve

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har snakket med familien i helga. Følte nok det la en liten demper på nyheten om et evt nytt familiemedlem - det at vi ikke var helt fornøyde med resultatene fra duotesten og sannsynligvis ville ta fostervannsprøve. Det blir jo litt nøktern glede :) Var nesten nødt til å innlemme dem av praktiske årsaker også - men det er deilig å ha delt det med flere, i tilfelle noe går galt. Siden det er midt i ferietiden, er det jo få til stede å snakke med.

Familien anbefalte også fostervannsprøve. Nok fordi det kan være godt å bli sikker - ikke fordi resultatet av duotest var så dårlig. Jeg klarer imidlertid ikke å la være å tenke på at legen ved ett tilfelle målte 2.1 ell 2.2 mm nakkefold - og største verdi skal legges til grunn. Årsaken til at han likevel la inn 1.7 mm, var at andre måling viste dette som gjennomgående og største verdi. Fosteret kan ha ligget skjevt da han målte første gang - og da teller det ikke. Men altså; likevel ...

Han understreket imidlertid at alt ellers så bra ut - og neseben vises (men det har det gjort hos to av de som senere fikk påvist Downs her inne).

Ferien blir ikke som ønsket i år - uansett. Blir det dårlige nyheter, blir det jo sykemelding i stedet - men vi prøver ikke å fokusere på det nå. Sannsynligheten for positivt svar er jo på vår side. Jeg fikk forresten 1/98 på blodprøven - som er forhøyet i forhold til alder (1/179) - men ultralyden trakk risikoen ned igjen, til 0,34 (1/280).

Har dere endelig bestemt dere?

Fortsetter under...

Jeg tror jeg hadde valgt fostervannsprøve eller morkakeprøve (har den fordelen at den kan utføres tidligere). Nå fikk jeg dårligere resultater enn deg hvis jeg har forstått tallene dine riktig, men jeg valgte morkakeprøve som kunne gjøres med en gang..

Det jeg synes er litt viktig er at dere tenker gjennom hva dere vil med resultatene. Alle håper selvfølgelig på å få gode prøveresultater og dermed være beroliget, men noen av oss får faktisk også dårlige nyheter. Hvis dere ikke ønsker å sette dere i den posisjonen at dere må velge abort/ ikke abort så synes jeg ikke dere skal ta testen. Hvis dere ønsker muligheten til abort om fosteret har alvorlige avvik, eller dere vet at dere vil beholde barnet uansett, men vil ha tid til eventuelt å forberede dere synes jeg abselutt dere bør ta testen.

Uansett ønsker jeg dere lykke til med valget og håper dere får et 100% friskt barn.

Hei,

jeg har bestemt meg for at oddsene er så gode at jeg ikke vil ta fostervannsprøve. Jeg var veldig usikker i noen dager, men orker ikke å gå og bekymre meg når alt mest sannsynlig er OK. Det er opptil den enkelte å avgjøre hva som er best for en selv, og jeg respekterer ditt valg. Jeg ønsker deg lykke til, og er spent på å følge med - jeg håper du orienterer! (Det hadde vært fint om du signerte med nicket ditt, så hadde det vært enklere å følge med - vi bryr oss jo!)

Lykke til - jeg håper ikke bekymringene dine ødelegger sommeren for deg! Mest sannsynlig er alt bra, og det er synd å bekymre seg unødig.

Glad for å høre fra deg! Jeg krysser fingrene for deg og håper at du klarer å nyte sommeren. Jeg tror det er dét det handler mest om: å treffe det valget som gjør at du kan slappe av. Jeg har slått meg til ro med at ting sikkert er bra, og nå må du prøve å slå deg til ro med det samme - og så får du det sikkert endelig bekreftet om noen uker. Prøv å ikke la ventetiden bli for slitsom psykisk - det går sikkert bra!

Lykke til! Når har du termin, forresten - vi er sikkert omtrent like? Jeg har termin nyttårsaften.

Tenker på deg!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...