Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min sønn er 1,5år og er umulig å ha i stuen. Han blir helt vill. Skal ta tak i alt. Vet det er naturlig at de små boltrer seg litt, men min sønn blir helt hyper. Har ikke noe som kan knuse, men vi har jo regler for hva som er lov og ikke lov. Han kan ikke sitte i ro eller konsentrere seg. Først er det bort til stikkkontaktene (der er han 2sek), så er det bort for å hamre på akvariet (er der 3sek.), osv.

Han er en virvelvind. Er enormt slitsomt. Er det bare vi som har det slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5536875-barn-i-stuen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nysgjerrihet fra hans side. Min var sånn fra han var 8 måneder og kjørte gåstolen sin bortover fram til han var ca 13-14 måneder. Jeg lot han få herje på. Han hadde sin faste runde, inn på kjøkkenet for å dra ut av alle skuffer han kom til, på stuen og der fjernet vi etterhvert absolutt alt, polstret det meste av møbler og gikk flere rydderunder etter han.

Til slutt av han så lei av dette (stikkontaktene får du kjøpt beskyttelse til og det var det eneste farlige her i huset, der fikk han streng beskjed om å holde seg borte) og sluttet. Nå får han beskjed om å rydde (er to snart) etter at han har rotet eller slå på tvn etter at fristelsen ble for stor til å slå den av.

Har han startet først nå? Min startet tidlig, det varte noen måneder og så er det fullstendig uinteressant, skjer av seg selv. Nå må han ta ansvar og rydde. Hos bestemor var det spesielt ille en tid, der var det jo pynteting i hvert hjørne som kunne knuses. Der fulgte vi etter og reddet gjenstandene, men nå går det bra som bare det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5536875-barn-i-stuen/#findComment-5537451
Del på andre sider

Jeg fant fort ut at selv om det er ting jeg kunne tenkt meg at gutten min ikke gjorde så lar jeg han gjøre det forde.

Duken ligger aldri på bordet lengre. Legger den på om kvelden og lar den ligge til han river den ned og da legger jeg den bort. I stikk-kontaktene har jeg puttet sånne dingser i slik at han ikke kan stikke ting inni dem. Stereoanlegget lar jeg han slå av og på.

Nå har han begynt å klatre i sofaen også. Og jeg lar han gjøre det også jeg.

Ingenting av dette er farlig og han lærer jo av å undersøke ting. Sier nei når jeg må og når jeg har tatt han bort 30 ganger fra potteplantene så flytter jeg på etpar ting slik at han ikke kommer bort dit mer, og da glemmer han det en stund. Nå bryr han seg nesten aldri om plantene mer heller

På denne måten får jeg tatt en og en ting av gangen, og han går lei av ting etter hvert som han får undersøkt ting også. Tror det er viktig at de får lov til dette.

Barn som får høre for mye NEI blir litt småsprø. De forstår ikke hva som egentlig er lov å gjøre og blir umulige av det.

Prøv å ikke bruk så mye det ordet og tilby han andre ting å gjøre i stedet for å si nei. Når gutten min er i ferd med å rive ned duken f.eks så spør jeg han om vi ikke skal lese en bok og da kommer han springene, for det vil han gjerne.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5536875-barn-i-stuen/#findComment-5538483
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...